본 연구는 성인 여성을 대상으로 하는 패션관련 교육 프로그램의 개발과 전라북도에서 추진하고 있는 섬유 패션산업 발전을 위한 기초 자료를 제공하기 위한 목적으로 패션 교육 프로그램의 품질과 교육 만족도를 조사 분석하였다. 성인 여성들의 생애 특성과 여성 전담 평생교육에 대해 살펴보고 국내 패션 산업의 현황과 교육 서비스 품질에 관한 선행 연구들을 고찰하였다. 2014년 상반기에 전라북도 내에서 실시 운영된 5개의 패션관련 교육 프로그램 수강자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, SPSS 12.0을 통계분석에 사용하였다. 표본의 일반적 특성을 분석하기 위해 빈도분석을, 교육서비스 품질, 교육만족도, 재수강 의도의 차이를 알아보기 위해 t-test와 ANOVA분석을 실시하였다. 또한 만족도와 재수강 의도에 미치는 영향을 알아보기 위해 선형회귀분석과 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 연구 대상자의 연령은 50대 이상, 40-50대 미만, 40대 미만 순으로 나타나 20-30대 연령층의 교육 참여가 낮게 나타났다. 학력은 고졸이 42.4%, 전문대졸 이상이 57.6%로 교육 수강자의 대부분은 기혼자로 나타났다. 수강료는 납부방법에 따라 본인 부담과 국비지원을 받는 두 그룹으로 구성되었다. 수강료 납부 여부에 따른 교육서비스 품질에 대한 만족도와 교육만족도에 차이가 있는지 알아 본 결과 교육서비스 품질에서 교육내용과 인간관계에 대해 유의적인 차이를 보였다. 학력에 따른 교육품질 서비스와 교육 내용 만족도를 살펴 본 결과, 전체적으로 학력이 높을수록 만족도가 다소 높게 나타났고, 강사 만족에서 대졸 이상의 학력을 가진 수강자들의 만족도가 높게 나타났다. 연령에 따른 교육 품질서비스 만족도는 40-50대에서 인간관계 항목에서 유의적인 차이를 보였고, 교육만족도 분석 결과, 30대-40대 미만의 교육 수강자들이 패턴과 봉제 교육에 만족도가 높게 나타났다. 패션교육서비스 품질이 교육만족도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전반적인 교육만족도에 영향을 미치는 교육서비스 품질변수 중 교육내용과 강사 항목에서 유의한 차이를 나타냈다. 패턴교육 만족도에서 교육내용과 강사 항목에서 유의적인 차이를 보였고, 재단교육 만족도에서는 교육시설과 강사에 대해 만족도가 높을 경우 패턴교육에 대한 만족도가 높게 나타났다. 또, 교육내용과 강사항목에서 대해 만족도가 높을 경우 봉제교육에 대한 만족도가 높게 나타났다. 패션교육서비스 품질과 만족도가 재수강 의도에 영향이 있는지를 알아보기 위해 로지스틱회귀분석 한 결과 교육서비스 품질변수는 재수강 의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또, 교육만족도가 재수강 의도에 영향이 있는지 살펴본 결과, 봉제교육에 대한 만족도가 높을수록 재수강에 대한 의도가 높아지는 것으로 나타났다. 개설되기 희망하는 과정으로 리폼, 패션 소품, 수선, 한복 순으로 나타나 교육기관에서는 이러한 요구사항을 반영하여 프로그램 개설을 고려해 볼 필요가 있다고 사료된다. 조사결과 대부분의 교육이 여성전담평생교육기관에서 실시되고 있었으며, 대학 평생교육기관 중 단 한 곳만이 패션교육을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 동시에, 교육프로그램 참여자 대부분이 이후에 개설되는 패션교육에 재수강하겠다는 의도를 가지고 있어 이에 대한 다양한 패션교육프로그램의 개설이 요구되고 있음을 알 수 있다. 대학에서도 패션교육에 대한 성인 학습 수요자를 파악하여 평생교육 프로그램을 개설하여 여성취업 및 창업 그리고 지역 발전에 도모 할 수 있도록 노력해야 할 것으로 사료된다.
This is an analysis of investigation of the quality and satisfaction with fashion education to develop its program for adult women and to provide a basic data for the promotion of textile and fashion industry which Jeollabu-do is zealously pushing forward. Besides, it deals with female consumer’s characteristics, their lifelong education and the advanced research for the actual condition of domestic fashion industry and the quality of our education service. To this end, I conducted a survey that asked education program participants who had participated in five educational programs about fashion-related matters in 2014, using SPSS 12.0. I used analysis of frequency to analyze general characteristics of the sample, and used t-test and ANOVA to analyze the quality of education service, the satisfaction of education, and the intention of course retake and used linear regression analysis and logistic regression analysis to understand the influence affecting satisfaction of education and intention of course retake. The results obtained through research were in the following. The age profile of research subjects appeared 50 or older, more than 40 less than 50, and less than 40 in the order and more than 20 less than 30 appeared less. In the distribution of scholarship, high school graduates appeared 42.4%, more than junior college graduates appeared 57.6% and most of participants were married. In payment of tuition fees, some were free and others paid. In terms of satisfaction of education, the persons who were tuition-free showed significant difference. The results of survey concerning the quality of education and satisfaction with education according to the academic abilities generally showed that the higher educated persons were the more satisfied with the education and in terms of satisfaction with instructors, the persons who had more than college degrees showed higher satisfaction. In terms of influence affecting the satisfaction with the quality of education, more than 40 less than 50 showed a significant difference in human relations and more than 30 less than 40 showed a high satisfaction with pattern and sewing industry education. The results of survey of how the quality of fashion education service affects the satisfaction with education generally showed a significant difference in the items of educational contents and teachers out of many of the quality variables. In terms of the satisfaction with pattern education, there were significant differences in contents of education and the qualities of teachers and in the satisfaction with the cutting education, education facilities and teachers acted as a big variable. Also, the contents of education and the qualities of teachers affected the satisfaction with sewing education. To check whether the qualities of fashion education service and satisfaction affect the intention of course retake or not, I used logistic regression analysis and found that the quality variables of education service did not affect the intention of course retake. In line with that, I checked whether the satisfaction of education or not and found that the more satisfaction with sewing education we have, the more intention of course retake we have. The results of survey showed that most education was conducted in the continuing education institutions exclusively for women and the satisfaction with education was appeared very satisfied. Moreover, most participants in the course showed the intention of course retake and wanted to open various fashion education programs and wanted to adjust hours of operation in consideration of office workers because most education was conducted at night time. At the same time, we want university authorities to grasp the demand for fashion education for adult women and to open the lifelong education program for the female employment and their foundation and for the growth of regional community further on.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 목적 12. 연구의 필요성 3Ⅱ. 이론적 배경 51. 성인 여성의 생애주기별 특성 52. 여성 평생교육기관 73. 패션산업의 현황 144. 교육프로그램 평가에 대한 선행연구 22Ⅲ. 연구방법 251. 연구 모형도 252. 조사대상 및 기간 253. 설문 내용 274. 자료 분석 32Ⅳ. 연구결과 331. 교육 대상자의 일반적 특성 332. 교육 서비스 및 교육내용에 대한 분석 363. 패션교육서비스 품질이 교육 만족에 미치는 영향 444. 패션교육서비스 품질과 만족도가 재수강 의도에 미치는 영향 505. 교육 수강자들의 인터넷 활용 및 개선 의견 52Ⅴ. 결론 551. 연구결과 552. 연구의 제한점 및 제언 58