이 연구는 예술사회학이라는 사회학적 관점을 통해서 근대 이후 무용문화가 사회변동과 어떠한 연관관계를 가지고 있는 가를 도출하는데 연구의 목적을 두었다. 이에 이 연구는 근대 이후 한국 사회변동에 따른 무용문화의 연관관계를 구명하기 위하여 이론적 탐구와 구체적인 현상분석을 시도하였다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 근대 이후 대한제국 시대의 무용문화는 어떠한지 살펴보기 위해 시기별 무용문화 특징을 살펴보았다. 대한제국시대의 무용문화에 있어서 근본적인 변화의 동인으로서는 일본의 식미지 정책과 근대적인 산업화, 갑오경장이후 등장한 신문화들의 영향과 서구식 극장의 등장이었다. 이 시기는 객석과 무대가 분리된 감상위주의 공연형태의 등장을 예고했으며, 궁중춤과 민속춤의 무대화를 통해 서양문화에 영향을 받은 공연형태가 시작한 시기였다. 둘째, 일제강점기의 무용문화는 무단통치기, 문화정치기, 민족말살통치기로 구분하여 이 시기의 무용문화 특징을 살펴보았다. 그 결과 기생들의 전통춤의 무대화 작업과 서양의 New Dance인 신무용의 등장이 매우 중요한 변화였다. 신무용의 등장으로 인해 새로운 무용관이 형성되면서 한국의 전통문화를 바탕으로 하는 한국적 신무용이 활발하게 전개되었다. 셋째, 한국 해방 이후 무용문화를 살펴보기 위해 먼저 해방이후(1946∼1959년대까지), 1960년대~70년대, 1980년대~90년대 2000년대 이후로 나누어 살펴보았다. 이러한 시기를 통해 무용문화는 매우 많은 변화를 갖게 되었는데, 70년대까지는 국립무용단을 중심으로한 무용극의 전개와 세계무대에 한국춤을 알리는 계기를 갖게한 멕시코 올림픽 문화사절단 공연, 각 대학의 무용학과 개설, 무용행정기관 개설, 무형문화재제도 등을 통해 한국무용문화의 정체성 확립과 창작무용의 활성화를 이룰 수 있는 토대를 마련한 시기였다. 넷째, 정치와의 연관관계를 살펴보기 위해 시기별 정치적 특징과 무용문화현상을 제시하였다. 그 과정에서 대한제국시절에는 대한제국의 정체성 및 국제교류를 위해 궁중정재를 적극적으로 활용하였고, 정치적인 혼란기에는 무용문화도 혼란기였다는 것을 알 수 있었으며, 서양문물이 들어오는 일제강점기 시기에는 한국의 전통무용보다는 새로운 창작의 개념이 포함된 신무용이 우세했던 것으로 나타났다. 또한 정치적인 혼란기에는 무용이 사회현상과는 정반대로 예술미가 중심이 되는 예술지상주의적인 경향성을 가지게 된다. 이후 정치적으로 국제화를 추구하는 분위기에서 무용문화는 한국문화의 우수성을 알리기 위한 한국성이 강한 창작활동이 주를 이루고 정치적으로 동구권(러시아 및 동부유럽)이 개방되어지면서 유럽 전통의 발레가 유입되어 한국발레의 발전을 유도하였다. 따라서 정치적인 상황은 무용문화의 변화에 영향을 미치고 있으나 정치와의 상관관계를 갖기도 하고, 상반되는 경향성을 나타내고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 경제와 무용문화의 연관성을 도출하면 경제가 어려우면 무용활동이 위축되거나 무용이 경제적인 상황을 전혀 고려하지 않고 예술지상주의적인 경향성을 띠고 있는 것으로 나타났다. 예를 들면 일제강점기의 어려운 식민지 생활에도 불구하고 신무용은 예술적인 아름다움을 추구했던 것으로 나타났으며, 해방이후 전쟁과 분단, 정치적인 혼란으로 야기된 경제적인 어려움에도 불구하고 무용예술은 외적형상의 아름다움을 지향하는 신무용이 활성화되었으며, 한국의 고전소설들이 무대화되어지고 있었다. 그와 반대로 경제가 부흥하면 다양한 창작화가 시도되고, 다양한 지원제도의 확립으로 무용문화가 활성화되어지고 있는 것으로 나타났다. 따라서 경제적인 변동 양상 또한 정치적인 상황과 유사하게 상관관계가 성립하기도 하고 상반된 경향성을 갖기도 하는 이중성을 가지고 있었다. 여섯째, 사회적인 사건과 무용문화의 연관성을 도출하면 대학의 무용과 개설로 인해 무용예술을 수행할 수 있는 다양한 인구와 단체들이 탄생하였으며, 국제행사를 통해 무용문화의 국제교류가 활성화되었다. 또한 민주화를 통한 사회개방의 현상들은 무용예술에서 퓨전이나 크로스오버와 같은 현상들을 야기시켰으며, 주5일 근무제가 확산되면서 여가무용 활동이 활성화되어지고 있다. 이에 사회적인 사건들은 무용문화를 변화시키는데 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 일곱번째, 문화정책과 무용문화의 연관성은 사실상 매우 밀접한 연관성을 가지는 영역으로 문화정책의 체계화 및 발달은 무용문화의 활성화에 지대한 영향을 미치고 있다. 예를 들면 예술진흥정책의 일환으로 시도된 예술의 해 중 춤의 해 지정은 한 해 동안 무용문화를 활성화시키는데 지대한 영향을 미쳤으며, 국립단체의 설립을 통해 대중들이 쉽게 무용을 접할 수 있는 기회를 제공함으로서 무용예술의 인식을 높이는데 기여하는바가 높았다. 또한 문화정책이 세계화 다문화의 수용의 방향으로 전개되어지고 있는 현재 무용문화의 한류를 유도할 수 있는 국제교류 또한 활성화되어지고 있다.
The purpose of this study is drawing the relationship betwen dance culture and society change since modern times through the sociologic viewpoint of aesthetic sociology. To achieve the purpose, this study atempted both theoretical exploration and detail phenomenon analysis in verifying the relationship betwen dance culture and the change in Korean society since modern times. The detail result of the study is as folowing. First, the characteristics of dance culture by time were explored to learn the dance culture during the Korean Empire period. The esential driving factors for the change in the dance culture during the Korean Empire period are the colonization policy of Japan, industrialization, the influence of modern culture apeared after the Political Reform in 1894 and the apearance of Western theater. The apearance of performance style focusing on dance apreciation in a theater separated of stage and seats was foretold at this time. The performance style with influence from Western culture also began at this time by the performance of court dance and folk dance on stage. Second, the characteristics of dance culture during the Japanese ocupation era was explored by clasifying the era into mil tary ruling period, cultural ruling period and the period with the policy of obliterating Korean people. At this time, the performance of traditional dance on stage by ‘gisaeng’ groups and the apearance of modern dance, which was Western new dance, were very important changes. A new view on dance was formed as modern dance apeared and Korean style modern dance based on traditional Korean culture was actively performed. Third, the dance culture after the liberation from Japanese colonization in 1945 was explored by clasifying the period 1946∼1959, 1960s to 1970s, 1980s to 190s and 200s after. The dance culture went through many changes during these periods. The period until the 1970s was the time when Korean dance culture secured its identity and the foundation for the vitalization of original dance was prepared by the development of dance drama led by the National Dance Company, the performance of culture delegation to Mexico Olympic Games publicizing Korean dance to the world, opening of dance departments in universities and establishment of intangible cultural aset system. Fourth, political characteristics and dance culture phenomena were suggested to explore the relationship betwen dance culture and politics. It was posible to know that court music and dance was actively utilzed during the time of Korean Empire to secure the identity of Korean Empire and promote international exchange. When politics was unstable, the dance culture at the time was also unstable. Modern dance including original dance was more superior to Korean traditional dance during the Japanese ocupation period when Western culture came into Korea. When politics is unstable, dance had the tendency of taking art-for-art principle with artistic beauty in the center, which was oposite to the social phenomenon. Later, when politics pursued internationalization, creative activity with strong Korean identity was the main stream of dance culture to publicize the superiority of Korean culture. As Eastern Europe (Rusia and eastern part of Europe) politicaly opened, European traditional balet was introduced into Korea and induced the advance of Korean balet. Therefore, it was found that political situation had impact on the change of dance culture and sometimes dance culture had corelation with politics while sometimes dance culture had oposite tendency. Fifth, acording to the result of study on the relationship betwen economics and dance culture, when economics was bad, dance activity also became daunted, or, dance pursued art-for-art principle without considering the economic situation. For instance, the modern dance during the dificult period of Japanese ocupation pursued artistic beauty. After the liberation in 1945, economics was bad due to war, division of Korean peninsula and political instabil ty; however, modern dance pursuing external beauty was vitalized in dance art and Korean clasic novels were performed as dance drama on stage. On the contrary, when economics recovered, various creative activities were tried and dance culture was vitalized by the establishment of various suport systems. Therefore, like the political situation, sometimes dance culture had corelation with politics while sometimes dance culture had oposite tendency. Sixth, acording to result of study on the relationship betwen social events and dance culture, various human resources and agencies which can perform dance art were born by the opening of dance departments in universities and international exchange of dance culture was vitalized by international events. The phenomena of society opening through democratization caused the phenomena of fusion or crosover in dance art. As five-day work wek system expanded, dance activity as leisure is also being vitalized. Therefore, it was found that social events also have impact on the change of dance culture. Seventh, acording to the result of study on the relationship betwen culture policy and dance culture, the relationship is very close and the systematization and advance of culture policy has big impact on the vitalization of dance culture. For instance, the designation of ‘Year of Dance’, which was one of the ‘Year of Art’ under the art promotion policy, had big impact on the vitalization of dance culture for the year. The establishment of a national dance group greatly contributed to the enhancement of people’s awarenes on dance by providing with oportunity of acesing dance with ease. At present, the direction of culture policy is acommodation of multiple cultures and globalization. The international dance exchange activity which is inducing Korean Wave in dance culture is also being vitalized under the policy.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 43. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 선행연구 62. 예술의 정의 및 예술 사회학의 학문적 영역 및 개념 93. 예술 사회학의 성격 194. 예술 사회학의 학자별 개념 정의 205. 지역별 예술 사회학의 연구동향 및 예술 사회학자 246. 무용문화와 사회현상 327. 근대 이후 한국 사회의 변동 351) 대한제국시대 (1898년1909년까지) 35⑴ 대한제국 시기 지배층의 개혁운동 35⑵ 대한제국 시기 민중운동 37⑶ 일제의 국권침탈과 식민지화 정책 39⑷ 문화계몽운동과 신민회 42⑸ 의병전쟁 452) 일제강점기(1910년1945년까지) 46⑴ 무단통치기(19101919. 3. 1운동까지) 46⑵ 문화정치기(문화정치 시작1931. 9. 만주사변까지) 51⑶ 민족말살통치기(민족말살통치시작1945. 8. 광복까지) 563) 한국 해방 이후 현대사 68⑴ 해방이후(19461959년대까지) 68⑵ 1960년1970년대 73⑶ 1980년1990년대 78⑷ 2000년대 이후 82Ⅲ. 연구방법 851. 연구자료 수집 872. 연구자료 분석 873. 연구의 타당도와 신뢰도 88Ⅳ. 연구 결과 901. 근대 이후 무용 문화의 전개 양상 901) 대한제국시대 (1898년1909년까지) 902) 일제강점기 (1910년1945년까지) 93⑴ 무단통치기의 무용문화 93⑵ 문화정치기의 무용문화 97⑶ 민족말살통치기 무용문화 1003) 한국 해방 이후 현대사 104⑴ 해방이후(19461959년대까지) 104⑵ 1960년1970년대 108⑶ 1980년1990년대 113⑷ 2000년대 1162. 무용문화와 정치적 현상과의 연관 관계 1191) 대한제국시대(1898년1909년까지) 1192) 일제강점기(1910년1945년까지) 120⑴ 무단통치기의 무용문화 120⑵ 문화정치기의 무용문화 123⑶ 민족말살통치기 무용문화 1243) 한국 해방 이후 현대사 1254) 무용문화와 정치적 현상과의 연관관계 특성 1283. 무용문화와 경제적 현상과의 연관 관계 1321) 일제강점기(1910년1945년까지) 1322) 한국 해방 이후 현대사 1333) 무용문화와 경제적 현상과의 연관관계 특성 1364. 무용문화와 사회현상과의 연관 관계 1381) 대한제국시대(1898년1909년까지) 1382) 일제강점기(1910년1945년까지) 1383) 한국 해방 이후 현대사 1394) 무용문화와 사회현상과의 연관관계 특성 1435. 무용문화와 문화 정책과의 연관 관계 1451) 일제강점기(1910년1919년까지) 1452) 한국 해방 이후 현대사 1463) 무용문화와 문화정책과의 연관관계 특성 1486. 무용문화와 한국사회변동의 상관성 150Ⅴ. 결론 및 제언 1621. 결론 1622. 제언 166참고 문헌 168ABSTRACT 172