본 연구의 목적은 교통장애인의 자기효능감과 장애수용이 사회통합에 미치는 영향에 있어 재활동기의 매개효과를 살펴보는 것이다. 이를 위해 경상북도 지역의 교통장애인협회에 가입되어 있는 교통장애인을 대상으로 Sherer와 Maddux(1982)가 개발한 자기효능감척도, Groomes와 Linkowski(2007)의 장애수용척도, 구본권과 김효선(1993)의 재활동기척도, 송희영(2002)의 사회통합척도로 구성된 설문지를 사용하여 설문을 실시하였다. 총 400부의 설문지를 배포하여 수거된 306부의 설문지 중 253부를 분석에 활용하였다. 자료분석은 교통장애인의 인구사회학적 특성에 따른 자기효능감, 장애수용, 재활동기 및 사회통합의 차이를 알아보기 위해 t-test와 ANOVA를 적용하였다. 그리고 측정 변인들에 대한 타당성 검증을 실시한 후, 각 변인들의 관계 및 매개효과를 검증하기 위해 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교통장애인의 인구사회학적 특성 중 연령, 종교, 교육수준, 직업상태 및 고용형태, 소득수준은 자기효능감, 장애수용, 재활동기 및 사회통합에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교통장애인의 자기효능감의 사회통합에 대한 직접적인 영향이 확인되었으며, 재활동기의 부분매개효과 또한 유의하게 나타났다. 셋째, 장애수용의 사회통합에 대한 직접효과는 나타나지 않았으나, 장애수용과 사회통합의 관계에서 재활동기의 완전매개효과는 유의미하게 나타났다. 이를 통해 교통장애인의 사회통합을 향상시키는데 있어 자기효능감 및 장애수용의 영향과, 재활동기의 매개효과를 확인하였다. 따라서 교통장애인의 사회통합을 증진시키기 위한 재활동기 향상 프로그램을 개발할 필요가 있음을 제언한다.
(Abstract)
The aim of this study is to investigate the mediating effect of motivation for rehabilitation in relation to effects of self-efficacy and disability acceptance on social integration in people with traffic-related disabilities. Members of Korea Traffic Disabled Association in Gyengsangbuk-do were surveyed. Several scales that include self-efficacy scale developed by Sherer and Maddux(2007), acceptance of disability Scale revised by Groomes Linkowski(2007), motivation for rehabilitation scale by Koo and Kim(1993), social integration scale by Song(2002) were utilized for this study. 400 survey questionnaires were distributed to participants and 306 ones were returned. Among the returned questionnaires, data from 253 individuals were used for analysis. Two statistical techniques?t-test and ANOVA?were used to investigate how participants’ demographics are related to their self-efficacy, disability acceptance, motivation for rehabilitation, and social integration. Also, after validation for the variables were implemented, a structure equation model analysis was utilized in order to investigate the relationships between the variables and the motivation''s mediating effect. The major findings of this study are as follows: First, the results showed that participants'' age, religion, education level, employment and employment status, income level and other demographic variables are correlated with their level of self-efficacy, disability acceptance, motivation for rehabilitation, and social integration. Second, the results indicated that participant''s level of self-efficacy directly influence their level of social integration. Also, they showed the partial mediating effect of motivation for rehabilitation for enhancing social integration. Third, although the results did not indicate that the level of disability acceptance directly influence their social integration, they showed motivation for rehabilitation''s perfect mediating effect on the relationships between disability acceptance and social integration. This study identifies the effect of self-efficacy and disability acceptance, and the mediating effect of motivation for rehabilitation in people with traffic-related disabilities'' social integration improvement. In this vein, it would be effective to develop interventions that focuses on improving their motivation for rehabilitation in enhancing their social integration.