메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이해영 (대구대학교, 대구대학교 대학원)

지도교수
석동헌
발행연도
2015
저작권
대구대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this experimental study was to examine the effects of evaluation feedback, status of aggression target and aggressor''s anonymity on displaced aggression. The evaluation feedback was manipulated by providing a fake neutral or negative feedback on participants'' own essay regardless of the excellence of their writings. The status of aggression target was manipulated by giving fictitious name and status(professor or student) of the writer of the essay which was supposed to be evaluated by participants. Anonymity was manipulated by having participants to write down their name on the evaluation material or having participants not to give any information about them. The ANOVA results of the study(N=108) revealed the significant main effect of the evaluation feedback and marginally significant 2-way interaction effect of the evaluation feedback and anonymity. That is, participants who had the negative feedback provided significantly lower scores on the wrings than participants who had the neutral feedback. Also, as indicated by 2-way interaction effect, this pattern was pronounced when participant perceived the situation as anonymous. Limitations of the study and implications for the future study were discussed.

목차

목 차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 이론적 배경 4
1) 공격성의 개념 4
2) 공격성과 분노감 4
3) 전위 공격성 5
4) 익명성과 공격성 7
3. 연구 문제 및 가설 8
Ⅱ. 실험방법 및 절차 10
1. 실험참가자 10
2. 설험설계 10
3. 실험절차 10
4. 종속측정치 14
Ⅲ. 연구 결과 15
1. 독립변인 조작효과 15
2. 전위공격성 분석 16
Ⅳ. 논의 19
참고문헌 21
Abstract 25
부 록 26
<부록 Ⅰ-1> 평가피드백 조작지(중립적 피드백) 26
<부록 Ⅰ-2> 평가피드백 조작지(부정적 피드백) 27
<부록 Ⅱ> 평가 에세이 제시 내용 28
<부록 Ⅲ-1> 에세이 평가지(익명성 없음) 29
<부록 Ⅲ-2> 에세이 평가지(익명성 있음) 30
<부록 Ⅳ> 조작체크문항 31

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0