본 연구는 초등학교 저학년 ADHD아동과 일반아동의 비언어적 의사소통의 전반적인 양상의 차이를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 일대일 대화에서 ADHD아동과 일반아동이 나타내 보이는 행동이 직접성, 표현성, 타인지향성, 유창성, 안정성, 긍정적 감정에서 차이가 있는지 알아보았다. 본 연구의 대상은, 현재 B광역시에 소재한 일반 초등학교에 재학 중인 초등학생 1~3학년 남아와 여아로 ADHD아동 10명과 일반아동 10명을 대상으로 실시하였다. ADHD아동은 소아정신과 전문의가 실시한 DSM-V(ICD-10)의 진단 기준에 입각하여 ADHD로 진단받은 아동이며, ADHD 평정척도(Korea-ADHD Rating Scale: K-ARS) 진단도구에 의해 ADHD로 진단된 아동, 한국 웩슬러 아동 지능검사 K-WISC-Ⅳ의 전체 지능 지수가 90이상인 아동으로 선정하였고, 일반아동은 일반적으로 어떠한 장애로 진단된 적이 없는 아동으로 ADHD 평정척도(Korea-ADHD Rating Scale: K-ARS) 진단도구에 의해 ADHD로 진단되지 않은 아동, 한국 웩슬러 아동 지능검사 K-WISC-Ⅳ의 전체 지능 지수가 90이상인 아동으로 선정하였다. ADHD아동과 일반아동의 비언어적 의사소통을 측정하기 위하여 유나영(2011)이 실내·외 자유선택활동에서의 유아의 비언어적 의사소통 양상과 또래 유능성과의 관계 연구에서 사용한 비언어적 의사소통 관찰 기록지를 참조하여 연구자가 수정 작성한 관찰 기록지를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 Mann-Whitney U Test를 사용하여 결과를 산출하였다 .이러한 과정을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 직접성 부분인 신체 방향인 몸의 방향, 얼굴방향, 응시 빈도, 눈 마주침에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 표현성 부분에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 타인지향 부분인 대화의 흥미정도, 대화의 참여에서 주의정도, 집중정 도, 기민정도에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 있었다. 넷째, 유창성 부분인 상호작용의 유창함인 대화 순서의 원활한 교체에서 유의미한 차이가 있었다. 다섯째, 안정성 부분인 목소리의 안정인 침착정도, 신체의 안정인 안정정도, 개방정도, 풀림정도, 부자연스러운 행동인 몸, 팔다리 움직임 빈도, 흔들기, 꼬기 행동 빈도에서 유의미한 차이가 있었다. 여섯째, 긍정적 감정 부분인 얼굴의 유쾌함인 편안함 정도, 감정의 양상, 목소리 유쾌함인 다정함, 친절함에서 유의미한 차이가 있었다. 따라서, ADHD아동과 일반아동의 비언어적 의사소통은 차이가 있었다. 본 연구는 ADHD아동에게 나타나는 비언어적 의사소통의 특성을 분석하여 구체적으로 밝혀내었고, 이에 대한 앞으로의 연구 방향을 제시하였다.
The purpose of this study was determined the difference of general aspect of nonverbal communication between ADHD children and normal children from age 8 to 10. For this study, The nonverbal communication behaviors of ADHD children and normal children were observed during one-on-one conversations in the respect of immediacy, expressivity, others directivity, fluency, stability, and positive emotion. I observed one to one communication between ADHD childrne and normal children and see the different behaviors which includes immediacy, expressivity, others directivity, fluency, stability, and positive emotion that the two children express. The subjects of this study were boys and girls of 10 ADHD children and 10 normal children who attending to elementary school. All of ADHD children were diagnosed to ADHD by a child psychiatrist through DSM-V(ICD-10). Also, they were examined by ADHD Korea-ADHD Rating Scale: K-ARS). Lastly, all of ADHD children were chosen due to their Korean Wechsler''s intelligence quotient test (K-WISC-Ⅳ) scores which were higher than 90. However, all of the normal children have never diagnosed with any disabilities. In addition, all of normal children scored higher than 90 from the Korean Wechsler''s intelligence quotient test (K-WISC-Ⅳ). For the nonverbal communication behavior measurement, Children were observed during children selected indoor and outdoor play activities through the nonverbal communication behavior rating scale. The results were analyzed by the Mann-Whitney U Test. The results are as follows. First, ADHD children and normal children were different in immediacy such as direction of his or her body, direction of his or her face, frequency of staring, and eye contact. Second, ADHD children and normal children were different in expression such as showed same expressivity. There were no major differences Third, ADHD children and normal children were different in attitude towards conversation partner such as level of interest, level of attention, level of concentration, and level of agility in communication. Fourth, ADHD children and normal children were different in fluency such as changing the turn in the smooth turn change in conversation. Fifth, ADHD children and normal children were different in stability such as the stability of voice tone and body movement. Sixth, ADHD children and normal children were different in positive emotion such as the level of calmness, aspect of emotion, and voice tone of kindness and tenderness. In conclusion, ADHD children and normal children showed many differences in nonverbal communication.
Ⅰ. 서 론 11. 연구 의의 12. 연구 문제 43. 용어 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 비언어적 의사소통에 대한 정의 62. 비언어적 의사소통의 방법 83. 비언어적 의사소통의 중요성 94. ADHD아동의 의사소통 12Ⅲ. 연구 방법 161. 연구 대상 162. 연구 도구 183. 연구 절차 214. 자료 수집 및 자료 분석 22Ⅳ. 연구 결과 241. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 직접성 차이 242. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 표현성 차이 263. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 타인지향 차이 284. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 유창성 차이 305. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 안정성 차이 326. ADHD아동 집단과 일반아동 집단의 긍정적 감정 차이 34Ⅴ. 논 의 371. ADHD아동과 일반아동 간의 비언어적 의사소통 차이 37Ⅵ. 결론 및 제언 411. 결 론 412. 제한점 423. 제언 42참고문헌 43영문초록 47부 록 49