본 연구는 어린이집에 다니는 만 2세 영아와 그 자녀를 둔 어머니를 대상으로 놀이성과 정서조절능력은 어떠한지, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력의 관련성을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구는 경기도 지역의 소재한 어린이집 19개소에 다니는 만 2세 영아와 그 자녀를 둔 어머니 180명을 연구대상으로 하였다. 어머니의 놀이성 측정도구는 Glynn과 Webster(1992)가 제작한 ‘성인용 놀이성 척도’(The Adult Playfulness Scale)를 박현숙(2003)이 수정·번안한 도구를 사용하였고, 영아의 놀이성 측정도구는 Barnett(1991)이 제작한 유아의 놀이성 척도(Children''s Playfulness Scale)를 유애열(1994)이 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정 보완한 것을 사용하였다. 영아의 정서조절능력 측정도구는 김주영(2011)이 개발한 영아의 정서조절능력 측정척도를 사용하였다. 어린이집을 직접 방문하여 회수된 설문지로 연구 대상의 일반적 배경분석은 빈도, 백분율을 산출하였고, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였으며, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력의 관계를 살펴보기 위해 Pearson의 적률상관계수로 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력을 살펴보면 어머니의 놀이성은 쾌활성, 상상력이 높았으며, 기발성은 상대적으로 가장 낮았다. 영아의 놀이성은 즐거움의 표현, 신체적 자발성이 높았으며, 유머감각은 상대적으로 가장 낮았다. 영아의 정서조절능력은 정서적 대처가 가장 높았으며, 정서관리는 상대적으로 가장 낮았다. 둘째, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성간의 관계를 살펴본 결과, 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성은 상관관계가 매우 낮게 나타났으므로 유의미한 관계는 없었으나, 어머니의 놀이성 하위요인 중 쾌활성은 영아의 놀이성 하위요인 중 인지적 자발성을 제외한 하위요인에서 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 어머니의 놀이성과 영아의 정서조절능력간의 관계를 살펴본 결과, 어머니의 놀이성과 영아의 정서조절능력은 유의미한 관계가 없었다. 어머니의 놀이성 하위요인 중 쾌활성은 영아의 정서조절능력의 하위요인 중 자기정서표현, 정서적 대처와 통계적으로 유의하였으나 상관관계는 보이지 않았으며, 어머니의 놀이성 하위요인 중 상상력은 영아의 정서조절능력 하위요인 중 정서적 대처와 통계적으로 유의하였으나 상관관계는 안보였다. 넷째, 영아의 놀이성과 정서조절능력간의 관계를 살펴본 결과, 영아의 놀이성과 정서조절능력은 유의미한 관계가 나타났다. 즉, 영아의 놀이성이 높을수록 정서조절능력이 높은 것으로 나타났다. 영아의 놀이성 하위요인 중 사회적 자발성, 인지적 자발성은 정서조절능력의 하위요인 중 정서관리, 정서적 대처와 유의미한 정적 상관관계를 보였다.
This study examined a study on the relation of mothers’ playfulness to toddlers’ playfulness and emotion regulation. In order to accomplish this purpose, the following questions were set up. 1. How are mothers'' playfulness, toddlers'' playfulness and emotion regulation? 2. What is the relation of mothers'' playfulness to toddlers'' playfulness and emotion regulation? 1) What is the relation of mothers'' playfulness to toddlers'' playfulness and emotion regulation? (1) What is the relation between mothers'' playfulness and toddlers'' playfulness? (2) What is the relation between mothers'' playfulness and toddlers'' emotion regulation? 2) What is the relation between toddlers'' playfulness and emotion regulation? The date were collected from 180 mothers and toddlers from child-care centers in Gyeonggi-Do. For measurement of mothers'' playfulness, this study used a tool that Park Hyeon-sook (2003) adapted · corrected ‘The Adult Playfulness Scale'' manufactured by Glynn and Webster(1992), and for measuring toddlers'' playfulness, this study employed a tool that Yu Ae-yeol (1994) adapted and corrected Children''s Playfulness Scale manufactured by Barnett(1991), and Yun Sang-in (2011) corrected and supplemented the aforementioned for children. As for toddlers'' emotion regulation measurement tool, toddlers'' emotion regulation measurement tool developed by Kim Ju-yeong (2011) was used. With respect to the general background of research objects, this study calculated frequency and percentage using questionnaires collected after visiting childcare centers in person, and found average and standard deviation to investigate mothers'' playfulness, toddlers'' playfulness and emotion regulation, and calculated Pearson’s product moment correlation coefficient for looking into the relation of mothers'' playfulness to toddlers'' playfulness and emotion regulation. The results of this study are as follows: First, amongst mothers'' playfulness, cheerfulness and imagination were high, whereas extraordinariness was the lowest. As for toddlers'' playfulness, expression of pleasure and physical spontaneity were high, but the sense of humor was the lowest. Among the sub-factors of toddlers'' emotion regulation, emotional coping was the highest, whereas emotion management was the lowest. Second, mothers'' playfulness showed no meaningful relation to toddlers'' playfulness as correlation between the factors was very low, but cheerfulness, out of sub-factors of mothers'' playfulness, showed a meaningfully positive correlation with all sub-factors excepting cognitive spontaneity among from sub-factors of toddlers’ playfulness. Third, mothers'' playfulness showed no meaningful relation with toddlers'' emotion regulation. Of the sub-factors of mothers'' playfulness, cheerfulness showed a statistically meaningful relation with expression of self-emotion, emotional coping from among the sub-factors of toddlers'' emotion regulation, but no correlation was found, and among the sub-factors of mothers’ playfulness, imagination showed a statistically meaningful relation with emotional coping from among the sub-factors of toddlers'' emotion regulation, but showed no correlation. Fourth, there exists a meaningful relation between toddlers'' playfulness and emotion regulation. In other words, the higher the toddlers'' playfulness, the higher their emotion regulation. Of the sub-factors of toddlers'' playfulness, showed a meaningfully positive correlation with emotion management and emotional coping from among the sub-factors of emotion regulation.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 73. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 어머니의 놀이성 91) 어머니 놀이성의 개념 92) 어머니 놀이성의 관련연구 112. 영아의 놀이성 121) 영아 놀이성의 개념 122) 영아 놀이성의 발달과 관련연구 143. 영아의 정서조절능력 171) 영아 정서조절능력의 개념 172) 영아 정서조절능력의 관련연구 19Ⅲ. 연구 방법 221. 연구대상 222. 연구도구 253. 연구절차 291) 예비연구 292) 본 연구 294. 자료 분석 30Ⅳ. 결과 및 해석 311. 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력 312. 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력의 상관 331) 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성 및 정서조절능력의 상관관계 33(1) 어머니의 놀이성과 영아의 놀이성과의 상관관계 33(2) 어머니의 놀이성과 영아의 정서조절능력과의 상관관계 352) 영아의 놀이성과 정서조절능력과의 상관관계 36Ⅴ. 논의 및 결론 391. 논의 392. 결론 및 제언 43참고문헌 46부 록 54ABSTRACT 63