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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김성환 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
오세종
발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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The shock buffet on a transonic transport aircraft are negative factors that reduce the aerodynamic performance of aircraft. The parametric studies were performed for position of nacelle/pylon to estimate the trend of flow mechanism under the wing that affects shock buffet. To generate external mesh of aircraft configuration that change the position of nacelle, snappyHexMesh provided in OpenFOAM was applied. Implicit density-based solver(ISAAC) was used for flow analysis. The change of nacelle position along horizontal direction dynamically affected the aerodynamic performance of transonic transport aircraft as comparing that of vertical direction. As a result of the parametric study of nacelle/pylon position, it was confirmed that the optimal position of nacelle can be obtained by aerodynamic design.

목차

1. 서 론 1
2. 연구방법 4
2.1. CAD-based geometry control system 5
2.2. OpenFOAM 개요 8
2.3. 격자 자동 생성 9
2.3.1 Cell splitting at feature edges and surfaces 10
2.3.2. Snapping to surfaces 11
2.3.3. Mesh layers 12
2.4. snappyHexMesh의 적용성 및 활용성 검증 15
2.4.1. 2D iced airfoil 15
2.4.2. 천음속 외부 유동 문제 적용 18
2.4.3. 3차원 항공기 형상(DLR-F6 Wing/body/pylon/nacelle) 해석 및 검증 23
2.5. 항공기 하강조건에서 발생하는 버펫 26
2.6. 꺾임 분석법을 이용한 버펫 발단(Buffet Onset)의 예측 26
3. 결과 분석 28
3.1. 나셀위치 범위 28
3.2. 나셀 위치에 따른 항공기 공력성능 변화 분석 30
3.3. 노즐 형상구간과 버펫간의 관계 분석 36
3.3.1. 노즐 형상 구간과 버펫 발단(Buffet Onset) 36
3.3.2. 비정상 해석을 통한 버펫 유동 분석 41
3.4. 항공기 순항 조건에서 나셀 위치에 따른 성능 분석 45
4. 결론 47
5. 참고 문헌 48
6. 부록 51
7. Abstract 53

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