최근 창의성은 개인의 업무영역에서 개인의 능력을 결정하는 중요한 요소 중 하나로 고려되고 있기 때문에 기업들은 더 낳은 성과의 창출을 기대하며 조직 구성원의 창의성 향상을 위해 많은 시간과 비용을 투자하고 있다. 일반적으로 조직 관점에서의 창의성은 조직 구성원의 역량 혹은 능력이 직무성과에 중요한 영향변수로 작용하며 이러한 사실은 이미 많은 연구자들 사이에서 지지되고 있다. 따라서 본 연구는 창의성이 직무성과 인식에 직접적인 영향을 준다는 기존 연구들의 증거에 더하여, 웹 크리에이티브 전문가 집단의 업무와 성과의 관계 특성을 다차원적으로 고려하여 구성원의 성격요인과 상호 간의 정보 교류과정을 통한 교류활성기억체계가 창의성 발현에 어떠한 영향을 끼치며, 이에 따라 직무성과 인식 사이에 발생하는 인과 과정을 규명하기 위한 연구문제와 가설들을 도출하였다. 이를 위해 선행연구의 검토와 개별심층면접을 통해 웹의 특성을 고려한 개인 창의성과 직무성과 인식의 측정항목을 보완하고 확장하여 웹 콘텐츠 크리에이터의 성격요인과 교류활성기억체계가 창의성 및 직무성과 인식에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 웹의 특수성을 고려한 웹 콘텐츠크리에이터의 창의성과 직무성과 인식의 측정을 위해 기존 척도를 보완하고 확장하여 성격요인과 교류활성기억체계에 따른 창의성과 직무성과 인식에 어떠한 영향을 미치는가를 밝힌다. 둘째, 웹 콘텐츠 크리에이터의 성격특성이 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 규명한다. 셋째, 교류활성기억체계가 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 규명한다. 넷째, 웹 콘텐츠크리에이터의 창의성이 직무성과 인식에 어떠한 영향을 미치는지 확인한다. 다섯째, 웹 콘텐츠 크리에이터의 성격특성과 교류활성기억체계가 직무성과 인식 사이에 웹 콘텐츠크리에이터의 창의성이 매개효과를 갖는지 규명한다. 이상의 연구목적을 검증하기 위해 총 7개의 주 연구가설을 설정하였고 본 연구의 검증을 위해 현직 웹 콘텐츠크리에이터 남녀를 대상으로 웹으로 코딩된 설문지를 통하여 2014년 10월 6일부터 13일까지 조사가 이루어졌다. 응답자 총 311명 중 불성실한 응답을 제외한 총 304명의 응답결과를 최종분석에 사용하였으며, 수집된 자료는 요인분석을 통해 구성타당성과 측정신뢰도를 검증하였다. 연구가설의 검증을 위한 방법으로 회귀분석을 통해 다음과 같이 분석결과를 도출했다. 분석결과, 성격요인 5요인 중, 성실성만 웹 콘텐츠 크리에이터의 창의성에 긍정적인 영향을 미치고 있음이 확인되었고 교류활성기억체계를 구성하는 요인들 중 신뢰성을 제외한 전문성과 업무조정이 웹 콘텐츠 크리에이터의 창의성에 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 또한, 웹 콘텐츠 크리에이터의 성격요인들 중 성실성은 직무성과 인식에 긍정적인 영향을 미치지만, 신경증은 직무성과 인식에 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났고 교류활성기억체계를 구성하는 요인들 중 신뢰성을 제외한 전문성과 업무조정능력이 높을수록 직무성과 인식을 높이는 것으로 나타났다. 구체적으로 웹 콘텐츠크리에이터의 창의성과 직무성과 인식에 미치는 영향 관계를 살펴본 결과, 전문적 소양과 창의적 행동이 내재적 성과와 외재적 성과 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 창의성의 매개효과를 검증한 결과, 성격 5요인 중, 친화성, 성실성과 교류활성기억체계의 전문성, 신뢰성, 업무조정이 직무성과 인식에 미치는 영향 관계에 있어서 웹 콘텐츠크리에이터의 창의성이 매개 역할을 하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 웹의 특성을 고려한 개인 창의성과 직무성과 인식의 측정을 위해 기존 척도를 보완하고 확장하여 학술적 실무적 시사점을 제공하고 웹 창의성 분야에서 웹 콘텐츠 크리에이터로 연구주제를 확대하는 발판을 마련하는 계기가 되었으며, 창의성 발현에 있어 성격요인과 교류활성기억체계가 개인 창의성에 미치는 영향관계를 실증적으로 밝힘으로써 개인 창의성이 직무성과 인식을 높이는데 매우 중요하다는 사실을 확인한 결과이다. 본 연구는 선행 연구에서 다루어진 개념들 간의 정의들을 웹으로 확장하여 웹 크리에이티브 전문가 집단의 업무와 성과의 관계 특성을 다차원적으로 고려하여 검증하였다는 점에서 학술적 의의를 가질 수 있으며, 이는 웹 창의성과 관련된 후속 연구에서 개인 창의성과 직무성과 인식에 있어서 새로운 시사점을 제공하고, 웹을 기반으로 한 크리에이터의 창의성 향상과 이와 관련된 구성요소들 간의 관계성을 새롭게 밝힘으로써 향후 이와 관련된 연구들의 출발점이 되고자 함에 본 논문의 의의를 두고자 한다. 따라서 이상의 논의를 통해 개인 창의성을 높이기 위해서 기업은 지속적인 투자와 구성원들이 빠른 변화에 따른 다양한 콘텐츠와 트렌드를 읽고 적용할 수 있도록 전문성을 높일 수 있는 환경을 조성하고 구성원들의 업무에 대한 조정능력을 높일 수 있는 시스템 구축과 효과적인 업무분배가 직무성과를 높일 수 있음을 본 연구의 결과는 시사하고 있다.
Recently, as creativity is considered as one of critical factors to determine individual ability in working area, companies have invested lots of time and money to improve creativity of their employees expecting greater performance. Generally, in the view of organizations, creativity regarded as competence or ability of members has an important impact on job performance, and many researchers support this fact. Adding to evidences of previous studies which say that creativity has a direct influence on perceived job performance, this study considers the characteristics of the relation between a web creative specialist group’s work and achievements in the multidimensional perspective, and research problems and hypotheses were extracted to find what influence do the members’ personality factors and transactive memory system working through mutual information exchange have on manifestation of creativity and to examine the cause and effect process between job performance and perception. In order to do this, a review of previous studies and individual in-depth interviews were conducted; preserving and expanding categories of individual creativity and perceived job performance, the influence of these on the web contents creator’s personality factors and transactive memory system were examined. The aim of the main study is as follows. First, to measure?with consideration of the distinctiveness of the web?the web contents creator’s creativity and perceived job performance, the previous standards were supplemented and expanded to determine their influence on creativity and perceived job performance according to personality factors and the transactive memory system. Second, to determine what influence the web contents creator’s personality traits have on creativity. Third, to determine the transactive memory system’s influence on creativity. Fourth, to confirm the influence the web contents creator’s creativity and perceived job performance. Fifth, to determine if the web contents creator’s personality traits and the transactive memory system play a mediating role between perceived job performance and the web contents creator’s creativity. In order to investigate the above goals, seven hypotheses were set and to investigate this study, a survey coded through the web was conducted to current male and female web contents creators from October 6th, 2014 to the 13th. Out of the 311 answerers, answers from 304 answerers excluding unreliable answerers were used for the final analysis, and the gathered data were put through factor analysis to determine the construct validity and measurement reliability. Regression analysis was used to verify the hypotheses, and the results of the analysis were as follows. As a result of the analysis, it was found that out of five factor model of personality, only diligence had a positive influence on the web contents creator’s creativity. Also, it was found that out of elements constituting the transactive memory system, expertise and work adjustment except reliability had an impact on the web contents creator''s creativity. In addition, it was shown that out of the personality factors of the web contents creator, diligence had a positive influence on perceived job performance, but nervousness had a negative influence on perceived job performance. It was shown that out of the factors constructing the transactive memory system, excluding reliability, higher professionality and work adjustment more increased the web contents creator’s creativity. In details, as a result of examining the impacts on the web contents creator’s creativity and perceived job performance, it was found that professional knowledge and creative actions had a significant influence on both internal and external achievements, and also as a result of proving mediating effect of creativity, the web contents creators'' creativity plays a mediating role in impacts of friendliness and diligence out of five factor model of personality, expertise, reliability and work adjustment on perceived job performance. Such research results provided the opportunity for supplement and expansion of the previous standard for the measurement of individual creativity and perceived job performance that takes the web’s characteristics into consideration, providing meaningful implications both academically and practically and an opportunity to expand the research subject from web creativity to web contents creator. Furthermore, in regards to the manifestation of creativity, by showing the influential relations of personality factors and the transactive memory system on the individual’s creativity with actual evidence, the fact that creativity is very important in enhancing perceived job performance was confirmed. This study took up concepts dealt with in previous studies and expanded them to the web and contemplated and determined multi-dimensionally the relations and characteristics of a web creative specialist group’s work and achievements, and thus has academic significance. This provides new implications for future researches in terms of individual creativity and perceived job performance, and by newly finding the relations between one creator’s creativity enhancement and the related constructive elements, has significance in becoming the starting point for future researches on this subject. In this research, in order to enhance individual creativity the consistent investment into businesses is needed; the results of this study implies that an environment should be built in which members can quickly read and adjust to fast change and the various contents and trends that follow, a system should be established so that they can improve their work adjustment skills, and efficient work distribution should take place in order to enhance job performance.
목차
제 1 장 서론 11.1. 연구배경 및 필요성 11.2. 연구목적 4제 2 장 이론적 배경과 선행연구 고찰 72.1. 웹 콘텐츠크리에이터 72.1.1. 웹 콘텐츠크리에이터 72.1.2. 웹 콘텐츠크리에이터의 업무특성 102.2. 성격특성 개념 112.2.1. 성격의 개념 112.2.2. 성격 5요인 이론 132.2.3. 성격 5요인과 창의성의 관계 152.2.4. 성격 5요인과 창의성의 측정요인 172.2.5. 성격 5요인과 직무성과 인식의 관계 192.3. 교류활성기억체계(Transactive Memory System: TMS) 202.3.1. 교류활성기억체계 202.3.2. TMS의 구성요소 222.3.3. TMS와 창의성의 관계 252.3.4. TMS와 직무성과의 관계 262.4. 창의성의 일반적 개념 282.4.1. 창의성 282.4.2. 개인 창의성 312.4.3. 창의성 측정도구 332.4.4. 창의성과 직무성과 인식의 관계 352.5. 웹 창의성 개념 372.5.1. 웹 창의성의 개념 372.5.2. 웹 창의성 선행연구 고찰 382.6. 직무성과 인식 412.6.1. 직무성과 인식의 개념 412.6.2. 직무성과 인식의 평가방법과 선행연구 고찰 43제 3 장 연구모형 및 가설 463.1. 연구모형 463.2. 가설설정 483.2.1. 성격요인과 WC³의 관계에 관한 가설 483.2.2. TMS와 WC³의 관계에 관한 가설 503.2.3. 성격요인과 직무성과 인식의 관계에 관한 가설 513.2.4. TMS와 직무성과 인식의 관계에 대한 가설 533.2.5. WC³와 직무성과 인식에 관한 가설 543.2.6. 성격요인과 직무성과 인식간의 WC³의 매개효과에 관한 가설 563.2.7. TMS와 직무성과 인식간의 WC³의 매개효과에 관한 가설 58제 4 장 연구방법 604.1. 사전조사 604.1.1. 사전조사 624.2. 변수의 조작적 정의 및 측정 694.2.1. 성격 5요인 694.2.2. WC³ 704.2.3. TMS 724.2.4. 직무성과 인식 744.3. 조사절차 및 분석방법 774.3.1. 설문내용 774.3.2. 자료 분석 방법 78제 5 장 연구결과 795.1. 응답자의 특성 분석 795.2. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 815.2.1. 신뢰성 분석 815.2.2. 타당성 분석 825.2.3. 성격 5요인에 대한 요인분석 결과 845.2.4. TMS에 대한 요인분석 결과 855.2.5. WC³에 대한 요인분석 결과 865.2.6. 직무성과 인식에 대한 요인분석 결과 875.3. 연구가설 검증 885.3.1. 연구가설 1 검증 885.3.2. 연구가설 2 검증 895.3.3. 연구가설 3 검증 905.3.4. 연구가설 4 검증 915.3.5. 연구가설 5 검증 925.3.6. 연구가설 6 검증 945.3.7. 연구가설 7 검증 97제 6 장 결론 1026.1. 연구결과 요약 1026.2. 연구결과의 시사점 1056.3. 연구의 한계 및 제언 113참고문헌 115부록(설문지) 157Abstract 168