메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조남도 (세종대학교, 세종대학교 관광대학원)

지도교수
정규엽
발행연도
2015
저작권
세종대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, new hotels and restaurants are springing up rapidly. also many whiskey specialty bar and various concept bar has opened in the industry.
Most of offered Services (except human service) in the bar is similar as the other bar. Therefore Differentiation effort is required for industrial competitiveness.
This study is focused on elements of bartender''s ability to customer satisfaction and finding out moderating effect of group type in servicescape. The Result of research is as follow.
Firstly, found out four factors(service mind, cleanliness, beverage knowledge, cocktail making skill) in bartender''s ability like as literature review by exploratory factor analysis. and categorized factors of servicescape as amenity of inner bar, symbols , facilities management and arrangement.
Grouping of the servicescape factors by cluster analisys (C,A) showed two group as one is a group of workers seeking reasonable convenience and another is a group of students to pursue an aesthetic function
Hierarchical regression analysis results for the impact of customer satisfaction on the job competency, The factors of bartender competency are influenced customer satisfaction on both group. As well, the most important factor is "Service mind of bartender" for customer satisfaction. On the moderating effects of group types of servicescape showed differences between two groups.
In conclusion, the bartender''s effort is required that understand customer and to make cocktails hygienically by standard recipe when the bartender perform their duties. and also the bartender should try to improve competency about varied beverage and cocktail knowledge

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 1
제 2 절 연구의 목적 2
제 3 절 연구의 방법 및 구성 3
제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 바텐더 5
1. 바텐더의 개념 및 역할 5
2. 바텐더 직무 역량 6
3. 바텐더에 관한 선행연구 9
제 2 절 서비스스케이프(Servicecape) 10
1. 서비스스케이프(Servicecape)의 정의 10
2. 서비스스케이프에 관한 선행연구 12
제 3 절 고객 만족도 15
1. 고객 만족의 개념 15
2. 고개 만족에 관한 선행연구 16
제 4 절 구성개념 간의 영향 관계 17
1. 바텐더 역량과 고객 만족도 간의 관계 17
2. 바텐더 역량과 서비스스케이프(Servicecape) 간의 관계 18
3. 서비스스케이프와 고객만족 간의 관계 18
제 3 장 연구설계 20
제 1 절 연구모형 및 가설 20
1. 연구모형의 설계 21
2. 가설설정 21
제 2 절 조사 설계 21
1. 표본 설계 21
2. 설문지 구성 22
3. 조작적 정의 24
4. 분석 방법 26
제 4 장 실증 분석 27
제 1 절 표본의 일반적 특성 27
제 2 절 가설 검증을 위한 기초 분석 32
제 3 절 가설 검증 41
제 4 절 시사점 및 제언 49
제 5 장 결 론 52
제 1 절 연구의 요약 52
제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 54
참고문헌 55
1. 국내문헌 55
2. 국외문헌 58
설문서 60
ABSTRACT 66

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0