본 연구의 목적은 Minuchin의 구조적 가족체계 모델을 기반으로 하여 알코올중독 가정 자녀의 가족체계 요인의 특성이 실질적으로 대학생활 적응에 영향을 미치는지를 검증하고, 영성이 보호요인으로서 대학생활 적응에 조절역할을 하는가를 확인하는 것이다. 이를 위해 가족체계를 부부체계, 부모자녀체계, 형제자매체계로 구성하고 각 체계에서 부부갈등, 부모자녀 애착, 학대경험, 형제자매 애착을 주요 변수로 구성하였다. 그리고 영성은 종교적 영성과 실존적 영성으로 분리하여 구성하였다. 본 연구의 조사 대상자는 대구?경북지역에 소재한 4년제 대학에 재학 중인 만 18세에서 27세의 대학생 1000명으로 이들 중 비 알코올중독 가정 자녀와 후기 청소년기 연령보다 높은 경우 등을 제외하고 알코올중독 가정 자녀로 판명된 316명을 분석하였다. 자료분석은 SPSS 20.0 통계프로그램을 이용하여 연구문제에 따라 기술통계, 독립표본 t-검정, 일원배치분산분석, 상관관계, 위계적 다중 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 알코올중독 가정 자녀의 대학생활 적응에 있어서 성별, 주거형태, 동아리 활동, 아르바이트, 흡연, 종교에서 집단 간 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 알코올중독 가정 자녀가 인지한 가족체계의 각 요인들은 형제자매 애착을 제외한 부부갈등, 부모자녀 애착, 학대경험에서 대학생활 적응에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 알코올중독 가정 자녀의 영성은 종교적 영성과 실존적 영성 모두 대학생활 적응에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가족체계의 주요 변수와 대학생활 적응 간의 관계를 완충하는 영성의 조절효과는 부부갈등과 부모자녀 애착에서 모두 실존적 영성 영역이 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 학대경험에서는 종교적 영성과 실존적 영성 두 영역 모두에서 조절효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과를 바탕으로 도출된 이론적 함의는, Minuchin의 구조적 가족체계 이론을 바탕으로 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인들을 각 체계별로 구분하여 중요 요인들을 분석하였다는 것과 지금까지 종교분야에 한정되어 있던 영성을(종교적, 실존적) 보호요인으로 설정하여 조절효과를 탐색해 보았다는 점에서 본 연구는 사회복지 연구의 범위를 확장하는데 기여하였다. 실천적 함의에서는 알코올중독 가정 대학생 자녀들의 학교생활 적응을 돕기 위해 Minuchin의 구조적 가족체계 관점에서 실천적인 개입방법과 필요성을 제안하였으며, 실존적 영성이 가족체계 요인과 대학생활 적응을 조절하는 보호요인으로 작용하였다는 본 연구결과를 통해 학생생활연구소와 알코올상담센터에서 이들을 위한 영성훈련 프로그램 및 관계형성을 위한 다양한 원조 프로그램을 개발할 것을 제안하였다. 정책적 함의는, 알코올중독자 자녀 선별검사 CAST-K 척도를 활용하여 학교 현장에서 이들을 조기에 발견할 수 있도록 신입생 대상 선별검사를 통하여 지속적인 관리감독을 하는 방안이 마련되어야 할 것과 병리적인 가족체계를 위해 가족 구성원들의 건강성 향상과 사회성 발달 및 건전한 인격형성에 효과적인 가족자원봉사활동을 사회연결망이 잘 형성되어 있는 지역사회복지관을 중심으로 지속적으로 시행해야 함을 제안하였다. 연구결과를 토대로 후속연구에서는 알코올중독 가정 자녀들의 가족체계요인 뿐만 아니라 생태체계적 관점에서 좀 더 포괄적인 요인들을 수용하는 연구가 필요하고, 회고식 기록인 자기보고형 설문지의 한계를 보완하여 대상자들에게 지금 현제 일어나고 있는 지속적인 요인들을 도출하여 이를 규명하는 연구가 필요함을 제안하였다. 또한 알코올중독자 가정 자녀의 대학생활 적응과 비 알코올중독자 가정 자녀의 대학생활 적응을 비교하는 연구 역시 필요함을 제안하였다.
This study is to examine how family system parameters of students from alcoholic families affect their adjustment to college life and how spirituality as a parameter of protection plays a role in moderating their adjustment to college life, on the basis of Minuchin’s structural family system model. To this end, the author constructed a family system that consists of couple system, parent-child system, and sibling system, all of which are comprised of couple conflict, parent-child attachment, abuse experience, and sibling attachment as key parameters, with spirituality consisting of religious spirituality and existential spirituality. The population of this study was 1,000 students at ages of 18 to 27 attending four-year universities located in the Daegu and Gyeongbuk region, among which 316 from alcoholic families were chosen for analysis except for those from non-alcoholic families and those who were older than ages of late youth period. The data collected were processed with a SPSS 20.0 statistical program for technical statistics, independent samples t-test, one-way ANOVA, correlation, and hierarchical multi-regression analysis, depending on research questions. Major findings from this study are summarized below. First, adjustment to college life of students from alcoholic families depending on socio-demographic characteristics was found to vary among groups in gender, housing type, club activity, part-time job, smoking, and religion. Second, factors of the family system perceived by students from alcoholic families appeared to have a statistically significant effect on their adjustment to college life in terms of couple conflict, parent-child attachment, and abuse experience, except for sibling attachment. Third, spirituality of students from alcoholic families, whether religious or existential, was found to have a significant effect on their adjustment to college life. Fourth, in regards to moderating effects of spirituality in the relationship between key parameters of the family system and adjustment to college life, existential spirituality was found to have a moderating effect both on couple conflict and parent-child attachment. In addition, abuse experience appeared to have a moderating effect on both religious spirituality and existential spirituality. These findings have theoretical implications that this study classified factors affecting adjustment to college life on the basis of Minuchin’s structural family system theory by subsets of a family system and thereby analyzed important factors and that spirituality (both religious and existential) confined to religion so far was assumed as a factor of protection to look to its moderating effects, helping widen the scope of social welfare research. In practical terms, this study proposed a practical intervention method and its need from the perspective of Minuchin’s structural family system with the aim of helping students from alcoholic families adjust themselves to college life, and the result of this study that existential spirituality functioned as a factor of protection moderating factors of the family system and adjustment to college life suggests student support centers and alcohol counseling centers developing a range of spirituality training programs and support programs to help relationship building for those students. As suggestions for policy makers, this study raised the need of developing plans for continued supervision through screening tests for freshmen on the basis of the CAST-K scale to screen children from alcoholic families to identify them early at schools and providing family volunteering services that help enhance health of the family members, develop sociality and form sound personality via community welfare centers having a well-established social network continuously to support problematic family systems. From the findings of this study, it is proposed that subsequent students should embrace comprehensive parameters from a perspective of ecosystem in addition to family system parameters of students from alcoholic families and supplement limitations of a self-reporting questionnaire as a recalling record and thereby generate and identify parameters that continue to happen to the subjects currently. Furthermore, a study comparing adjustment of students from alcoholic families with that of their counterparts is considered necessary.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 및 연구문제 7Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 91. Minuchin의 구조적 가족체계 관점에서 본 알코올중독 가족과 자녀의 특성 91) Minuchin의 구조적 가족체계 모델 102) 알코올중독 가족의 특성 163) 알코올중독 가족 자녀의 특성 182. 알코올중독 자녀의 대학생활 221) 알코올중독의 개념 및 현황 222) 대학생 학교생활 적응 253) 알코올중독 가정 자녀의 대학생활 적응 303. 영성과 알코올중독 가정 자녀의 대학생활 적응 341) 영성관련 이론 342) 영성과 대학생활 적응과의 관계 37Ⅲ. 연구방법 441. 연구모형 및 연구가설 442. 연구대상 및 자료수집방법 473. 측정도구 484. 분석방법 58Ⅳ. 분석결과 591. 일반적 특성 592. 대학생활 적응 643. 인구사회학적 특성에 따른 대학생활 적응의 집단 간 평균분석 684. 가족체계 요인 705. 영성 786. 가족체계와 영성이 대학생활 적응에 미치는 영향분석 801) 주요 변수들 간의 상관관계 분석 802) 주요 변수들 간의 다중공선성 823) 위계적 회귀분석 결과 82(1) 자녀가 인지한 부부갈등과 영성(종교적, 실존적)이 대학생활 적응에 미치는 영향분석 83(2) 자녀가 인지한 부모자녀 애착과 영성(종교적, 실존적)이 대학생활 적응에 미치는 영향분석 86(3) 자녀가 인지한 학대경험과 영성(종교적, 실존적)이 대학생활 적응에 미치는 영향분석 89(4) 자녀가 인지한 형제자매 애착과 영성(종교적, 실존적)이 대학생활 적응에 미치는 영향분 937. 논의 97Ⅴ. 결론 1031. 연구결과 요약 1032. 연구의 함의 1043. 연구의 한계 및 제언 112참고문헌 114설문지 128영문초록 140국문초록 145