본 연구는 대학생을 대상으로 스마트폰 중독 정도와 우울, 불안, 공격성과의 관계를 알아보고 이러한 관계에 있어 자기통제의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 대구지역에 소재하는 3개 대학교 재학생 456명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 척도로는 스마트폰 중독 척도, 우울 척도, 불안 척도, 공격성 척도, 자기통제척도가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 우선, 인구 통계학적 특성과 전반적인 스마트폰 중독수준과 차이를 파악하기 위해 빈도분석과 t 검증 및 일원배치분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 다음으로, 스마트폰 중독과 우울, 불안, 공격성의 관계를 알아보기 위해 Pearson 이변량 상관분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 마지막으로, 스마트폰 중독과 우울, 불안, 공격성의 관계에서 자기통제의 조절효과를 살펴보기 위하여 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여 대학생들의 스마트폰 중독수준은 매우 심각한 수준이었으며, 하위영역 별로는 내성, 일상생활장애, 금단, 가상세계 지향성 순으로 스마트폰 중독 문제가 나타났다. 성별에 따른 차이에서는 여학생이 남학생에 비해 스마트폰 중독수준이 높았으며, 학교생활만족도에 따른 차이에서는 학교생활만족도가 ‘상’인 집단에 비해 ‘중’ 또는 ‘하’인 집단의 경우 스마트폰 중독수준이 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 스마트폰 중독은 우울, 불안, 공격성과 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 또한, 자기통제는 스마트폰 중독과 우울, 불안과의 관계에 있어서는 조절효과가 없는 것으로 나타난 반면, 공격성과의 관계에 있어서는 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 자기통제가 스마트폰 중독수준에 따른 공격성을 감소시키는 조절효과가 있음을 확인하고, 스마트폰 중독수준을 감소시키기 위한 내면적, 외면적인 정서문제에 따른 차별적인 개입방안 마련을 위한 기초자료를 제공하였다는 점에서 그 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between smartphone addiction among university students and depression, anxiety and aggression, as well as to examine the moderating effect of self-control on this relationship. To achieve these ends, a survey was conducted to collect information from 456 enrolled students at three universities located in Daegu. The smartphone addiction, depression, anxiety, aggression and self-control scales were used in the survey. Collected data were analyzed using SPSS 21.0 statistic program. The analysis consisted of a frequency analysis, a t-test, and an analysis of variance (ANOVA) in order to understand the general characteristics of the participants and the level of smartphone addiction. Then, a Pearson bivariate correlation and simple regression analysis were performed to examine how smartphone addiction is related with depression, anxiety and aggression. Finally, a hierarchical multiple regression analysis was conducted to investigate the moderating effect of self-control on the relationship of smartphone addiction with depression, anxiety and aggression. The results were as followings. First, the general level of smartphone addiction among the participating university students was very serious, specifically the high results in the subfactors of problems-tolerance, difficulty in everyday life, feelings of withdrawal, and virtual world orientation. Regarding gender differences, the level of smartphone addiction for female students was more serious than that of male students. University students with reported school life satisfaction in the ''middle'' or ''low'' groups were more likely to have higher levels of smartphone addiction than those students in the ''high'' group. Second, there were significant positive correlations between smartphone addiction among university students and the level of depression, anxiety and aggression. While self-control exhibited no moderating effect over the relationship of smartphone addiction with depression or anxiety, there was a moderating effect over the relationship of smartphone addiction with aggression. This result confirms that self-control capability has a moderating effect to reduce the relationship of smartphone addiction with aggression, and provides fundamental data to prepare differentiated intervention strategies based on internal and external emotional issues in order to reduce the impact and prevailance of smartphone addiction.