본 연구는 예비 생활체육지도자의 셀프리더십과 회복탄력성의 관계를 규명하고자 B광역시에 속한 S대학교 생활체육연수원에서 실시한 2014년 3급 생활체육지도자 자격검정 시험 및 연수에 참가한 18세 이상의 성인을 대상으로 편의 추출법을 이용하여 269명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-검증, 다중회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
1) 일반적 특성(성별, 연령, 응시종목)에 따른 셀프리더십의 차이 성별에 따라서는 셀프리더십의 하위요인 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 연령에 따라서는 자기목표설정에서 30대이상이 20대보다 높게 나타났으며 자연적보상, 성공적인 수행 상상하기, 신념과 가정분석에서도 30대이상이 20대보다 높게 나타났다. 응시종목에 따라서는 자기목표설정에서 개인종목 응시자가 단체종목 응시자보다 높게 나타났다.
2) 일반적 특성(성별, 연령, 응시종목)에 따른 회복탄력성의 차이 성별에 따라서는 회복탄력성의 하위요인 모두에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 연령에 따라서는 생활만족도에서 20대가 30대 이상보다 높게 나타났다. 응시종목에 따라서는 단체종목 응시자가 개인종목 응시자보다 생활만족도가 높은 것으로 나타났다.
3) 셀프리더십이 회복탄력성에 미치는 영향 예비 생활체육지도자기의 셀프리더십이 회복탄력성에 미치는 영향에서는 셀프리더십의 ''자기목표설정'', ''신념과 가정분석''이 회복탄력성의 ''충동통제능력''에 정적(+)인 영향을 미쳤으나 ''자기처벌''은 부적(-)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 셀프리더십의 ''자기목표설정'', ''신념과 가정분석''은 회복탄력성의 ''소통능력''에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 셀프리더십의 ''자기목표설정'', ''신념과 가정분석''은 회복탄력성의 ''공감능력''에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 셀프리더십의 ''자기처벌''은 회복탄력성의 ''자아확장력''에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, ''자기목표설정'', ''성공적인 수행 상상하기''는 부적(-)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셀프리더십의 ''자기보상'', ''자연적보상''은 회복탄력성의 ''생활만족도''에 정적(+)인 영향을 미쳤으나, ''자기처벌''은 부적(-)인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study was studied using convenience sampling to measure the correlation between Self-leadership and Resilience of Preliminary sports for all instructor. The study targeted 269 people over 18, who participated in A third-degree qualifying examination or seminar for Sports for all instructor at the sport training institute of S university in B city in 2014. The following is the result for t-test, one-way ANOVA, Correlation analysis, and Multiple regression analysis.
1) Difference of Self-leadership by general feature(gender, age, events for an examination) There were no difference statistically in all sub factors of Self-leadership by gender. By age, over 30s are higher than 20s in Self-goal setting and Natural reward. Also, over 30s are higher than 20s in Imagining successful performance and Belief and analysis of assumption. By events for an examination, individual test takers are higher than group test takers in Self-goal setting.
2) Difference of Resilience by general feature(gender, age, events for an examination) There were no difference in all sub factors of Resilience by gender. By age, over 20s are higher than 30s in life Satisfaction. By events for an examination, group test takers are higher than individual test takers in Life satisfaction.
3) The effect of Self-leadership on Resilience In the effect of Self-Leadership on Resilience of Preliminary sports for all instructor, Impulse control capability of Resilience was positively affected by Self-constituted goal setting and Belief, analysis of assumption of Self-leadership, Self-punishment was negatively affected. Also, Self-constituted goal setting and Belief, analysis of assumption of Self-leadership had a positive effect on Communication capability and Empathic capability of Resilience. And, Self-punishment of Self-leadership had a positive effect on Self-extension capability of Resilience, but Self-constituted goal setting and Imagining successful performance was negatively affected. Self reward, Natural reward of Self-leadership had a positive effect on Life satisfaction of Resilience, but Self-punishment had a negative effect on it.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 53. 연구문제 54. 연구의 제한점 65. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 다양한 리더십의 효과 82. 셀프리더십의 선행연구 113. 회복탄력성의 선행연구 14Ⅲ. 연구 방법 171. 연구대상 172. 조사도구 183. 자료처리 24Ⅳ. 연구결과 및 논의 251. 일반적 특성에 따른 셀프리더십의 차이 252. 일반적 특성에 따른 회복탄력성의 차이 303. 예비 생활체육지도자의 셀프리더십이 회복탄력성에 미치는 영향 35Ⅴ. 결론 및 제언 431. 결론 432. 제언 45참 고 문 헌 47Abstract 55부록 57