본 연구는 SSES((Self-Emotional Expression Scale)의 개발에 관한 연구이다. 기존의 연구들은 CEES(Co-Emotional Expression Scale)로 측정되었다. 연구1의 목적은 SEES의 개발과 타당화이다. 본 연구는 대구와 진주 소재의 대학교에 재학 중인 230명을 대상으로 SEES, CEES(BEQ, EES), 그리고 정서표현 양가성 질문지를 측정하였다. 수집된 자료는 PASW Stastics 18.0로 분석되었다. SEES에 대하여 두 번의 탐색적 요인분석을 하였다. 첫 번째 탐색적 요인분석으로 2요인구조(부정 정서표현, 긍정 정서표현)가 지지되었다. 두 번째 탐색적 요인분석을 통해 10 문항이 채택되었다. 확인적 요인분석 결과 CFI, TLI, RMSEA를 살펴보았을 때 모두 적합도가 양호한 것으로 나타났으며 내적일관성(Cronbach''s)도 높았다. SEES의 변별타당도를 알아내기 위해 CEES(BEQ, EES), AEQ-K와의 상관관계를 알아보았다. CEES와 AEQ-K는 부적 상관이 있었지만, SEES와 AEQ-K는 정적 상관이 있었다. 3주 간견의 검사-재검사 신뢰도는 적절하였다. 종합적으로, 이러한 결과는 SEES의 신뢰성과 타당성을 지지한다. 연구2의 목적은 다음과 같다: 첫 번째, 정서표현성(SEE, CEE)와 주관적 안녕감 사이의 관계를 확인한다. 두 번째, 정서표현성(SEE, CEE)과 주관적 안녕감의 관계에서 정서규범의 조절효과를 검증한다. 세 번째, SEE와 CEE사이의 차이점을 알아본다. 본연구는 대전과 진주 소재의 대학교에 재학 중인 294명을 대상으로 SEES최종문항, CEE(EEQ), 정서규범 질문지, 그리고 주관적 안녕감 질문지를 측정하였다. 수집된 자료는 PASW Stastics 18.0로 분석되었다. 위계적 회귀분석을 실시하여 정서표현성이 주관적 안녕감에 미치는 영향을 알아본 결과, SEES, CEES가 주관적 안녕감에 영향을 예측하는 것으로 나타났다. 그리고 정서규범은 CEES와 주관적 안녕감의 관계에서 유의미한 조절효과를 나타냈지만, SEES와 주관적 안녕감의 관계에서는 유의미하지 못한 조절효과를 나타냈다. 마지막으로, 본연구의 임상적 시사점과 제한점에 대해 살펴보았다.
This study is about the development of SEES(Self-Emotional Expression Scale). Most of the scales used for research of emotional expression are measured by CEES(Co-Emotional Expression Scale). The purpose of study 1 was to develop SEES and verify its validity. The subject of this study were 230 university students in Daegu and Jinju. They were assessed by preliminary question items of SEES, CEES(BEQ, EES), and Ambivalence over Emotional Expressiveness Questionnaire. Collected data were analysed using PASW Stastics 18.0. There was two times exploratory factor analyses of the SEES. First exploratory factor analyses supported 2-factor structure(negative emotional expressivity, positive emotional expressivity). After second exploratory factor analyses, 10 items were chosen. The confirmatory factor analysis found good fitness levels in terms of CFI, TLI and RMSEA. The internal consistency(Cronbach''s) was high. In order to verify the discriminant validity of scales for SEES, a correlation analysis were conducted related to a CEES(BEQ, EES), AEQ-K. There was negative correlation between CEES and AEQ-K, but positive correlation between SEES and AEQ-K. The 3-week test-retest reliability was adequate. Overall, these findings suggest that SEES are relatively reliable and provide valid estimates. The purpose of study 2 were following; First, confirming the relation between emotional expressivity(SEE, CEE) and subjective well-being. Second, identifying the moderated effect of emotional norm in the relation between emotional expressivity(SEE, CEE) and subjective well-being. Third, investigating the difference between SEE and CEE. The subject of this study were 294 university students in Daejeon and Jinju. They were assessed by final question items of SEES, CEE(EEQ), Emotional Rule Questionnaire and Subjective well-being Scale. Collected data were analysed using PASW Stastics 18.0. Hierarchical regression analysis was conducted. The effect of emotional expressivity on subjective well-being was explored. Both SEES and CEES is expected to influence subjective well-being. And there was the meaningful moderating effect of emotional norm between CEES and subjective well-being. Whereas there was not the meaningful moderating effect of emotional norm between SEES and subjective well-being. Finally, the implication and limitations of the study were discussed.