조직이 성공적인 변화를 유도하기 위해서는 리더의 역할이 무엇보다 중요한 과제일 것이다. 더욱이 세계화, 정보화, 자유화로 대변되는 현대 행정환경의 변화물결 속에서 조직의 경쟁력과 건강성을 확보하는 것이 행정개혁의 초점이라 할 것이다. 또한 정부가 보다 생산적이고 보다 양질의 서비스를 국민에게 제공할 수 있기 위해서는 공무원이 국가와 국민을 위해 자발적이고 헌신적인 자세로 봉사하려는 업무태도를 지속적으로 유지하는 것이 중요한 과제일 것이다. 이점에서 공공봉사동기를 어떻게 증대하고 그리고 확산할 것인가와 관련하여 다양한 연구들이 이어지고 있다. 나아가 모든 조직의 목표 중 하나는 조직목표달성에 있어 각 구성원과조직과의 긍정적 유대감을 확산시키는 작업인 조직몰입을 향상시키는 과제일 것이다. 이와 관련하여 선행연구들은 조직몰입이 높은 조직구성원일수록 직무성과와 노동의 질이 제고되었다는 것이다. 이와 같이 많은 선행연구들은 조직의 건강성과 경쟁력 향상을 위해 조직관리자의 리더십 유형과 조직성과의 관계에 대해 지속적으로 탐구하고 있다. 즉 행정학뿐만 아니라 경영학, 관광경영학, 사회복지학, 사회체육 등의 분야에서 리더십 유형과 조직성과간의 영향관계에 대해 검증하고 있다. 이와 관련한 공공부문의 대부분 선행연구들은 경력직 공무원 중에 일반직 공무원에 초점을 두고 있다. 이에 본 연구는 경력직 공무원 중 특정직 공무원을 대상으로 리더십 유형이 조직성과에 어떠한 영향관계가 있는가 하는 점에 초점을 두고자 한다. 즉 국가정보원, 경찰청, 정보업무를 다루는 군인 등의 특정직 공무원을 대상으로 변혁적, 거래적, 서번트 리더십이 공공봉사동기에 어떠한 영향을 미치고 있는지? 또한 이들 리더십 유형이 조직구성원의 조직몰입에 어떠한 영향을 관계가 있는지? 나아가 이들 리더십 유형이 조직구성원의 조직몰입에 미치는 영향에 있어 공공봉사동기의 매개효과가 있는지 등을 체계적으로 탐색하고, 이를 통해 특정직 공무원의 인사관리와 관련한 정책적 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 리더십과 조직성과에 관련한 선행연구를 탐색하기 위해 문헌연구방법을 활용하며, 이와 관한 실증적 분석을 위해 설문조사방법을 활용하고자 한다. 국정원 직원, 정보업무를 다루는 육군, 경찰공무원을 대상으로 설문조사를 실시했고, 설문조사기간은 2014년 8월 5일에서 9월 5일까지 약 30일간이다. 본 연구에서 최종적으로 활용된 표본은 161명이며, 직군별로 군인이 31.1%(50명), 경찰이 34.8%(56명), 국정원 직원이 34.2%(55명)로 구성되었다. 이들 표본이 지각하는 리더십 유형이 조직성과인 공공봉사동기와 조직몰입에 미치는 영향에 대한 분석결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 특정직 공무원의 개인적 특성에 따라 조직의 리더십 유형에 대한 인식에 있어 어떠한 차이가 있는가와 관련한 분석에서 연령, 근무기간 및직급이 낮은 조사대상자가 자신의 상관과 관련한 리더십에 있어 변혁적, 거래적, 서번트 리더십을 발휘하는 것으로 높게 인식하고 있었다. 이에 대한 구체적인 분석을 위해 상관관계 분석한 결과, 변혁적 리더십에 대해 연령, 근무기간, 직급이 부(-)적인 상관관계가 있는 반면에, 거래적 리더십, 서번트 리더십과는 높은 정(+)적인 상관관계를 보였다. 둘째, 특정직 공무원의 개인적 특성이 공공봉사동기에 관련한 인식차이가 있는지에 대한 분석에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나, 특정직 공무원 모두가 공공봉사동기에 매우 높게 인식하고 있었다. 또한 조사대상자의 특성과 공공봉사동기와의 상관관계분석에서, 조사대상자의 교육수준(r=.143, p=.070)이 높을수록 공공봉사동기에 정(+)적인 영향관계가, 반면에 조사대상자의 근무기간(r=-.151, p=.056)이 많을수록 공공봉사동기에 부(-)적인 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 특징직 공무원의 개인적 특성과 조직몰입에 대한 인식차이가 있는지에 대한 분석에서 조사대상자의 교육수준이 높을수록 정서적·지속적 몰입과 규범적 몰입이 높은 것으로 나타났다. 또한 근무기간이 5년 이하의 조사대상자가 6년 이상 근무기간의 조사대상자보다 규범적 몰입이 높은 것으로 나타났다. 이와 관련한 상관관계에서 조사대상자의 교육수준이 높을수록 정서적·지속적 몰입(r=.236, p=.003)과 규범적 몰입(r=.267, p=.001) 모두 높은 것을 확인할 수 있었다. 또한 조사대상자의 근무기간과 정서적·지속적 몰입(r=-.162, p=.040)과 규범적 몰입(r=-.156, p=.048)은 부(-)적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 특정직 공무원의 직군에 따른 리더십 유형에 대한 인식에 있어 어떠한 차이가 있는가를 분석한 결과 이들 공무원은 자신들의 상관에 대해 변혁적, 거래적, 서번트 리더십 모두 높게 인식하고 있었으나, 국정원에 근무하는 공무원이 다른 특정직 공무원 군인과 경찰공무원보다 자신의 상관을 변혁적, 거래적, 서번트 리더십과 관련하여 낮게 인식하고 있었다. 다섯째, 특정직 공무원의 직군에 따른 조직몰입에 대한 인식에 있어 어떠한 차이가 있는가 하는 점에서 이들 공무
A role of leader would come to be regarded as one of the most important issue to lead organization into a successful reformation. Moreover, ensuring the organizational competitiveness and health in the changes of the modern administrative environment such as globalization, information and liberalization would be a focus in administrative reforms. It would be a crucial issue to maintain public official’s voluntary and devotional service to provide more productive and higher quality service to citizens. In this respect, many studies are on-going how to expand and disseminate the public service motivation among the public officials. Furthermore, one of all organizational goals is to improve the organizational commitment as to widely disseminate the positive and strong fellowship between each member and organization. In this regard, the previous studies have proposed the higher organizational commitment improved the quality of labor and tasks performance. Many previous studies are committed to continuously investigating the relationship between the leadership type of organizational manager and the improvement of organizational health and competitiveness. In other words, the influential relationship between the leadership type and the organization performance is being proved not only in public administration, but also in other sectors of management, tourism management, social welfare, social athletics, etc. Most previous relevant studies are focusing on general public officials among the public officials in career service in the public sector. This study, accordingly, is to focus on the effects of leadership type on the organizational performance in specific public officials among the public officials in career service. In other words, this study is to further investigate the effects of transformational, transactional and servant leadership on the public service motivation, the effects of leadership types on the members’ organizational commitment, and furthermore, the mediated effects of member’s organizational commitment on the public service motivation in specific public officials such as National Intelligence Service , Korean National Police Agency and military man handling the information affairs. Thus, this study is ultimately to provide the policy implications on the personal management of public officials in specific service. This study, thus, is based upon the literature review in order to investigate the previous studies on the leadership and organizational performance. The survey methodology was also applied in this study to perform an empirical analysis. The survey was performed on the public officials in National Intelligence Service, the military man handling the information affairs and police officers. The survey was taken in place from August 5 to September 5, 2014. Thus, a total of 161 samples were used in this study and in the samples, 31.1% (50 persons) were soldiers, and 34.8% (56 persons) and 34.2% (55 persons) were police officers and public officials in National Intelligence Service, respectively. The effects of leadership type perceived by sample on the organizational performance, particularly, public service motivation and organizational commitment, were analyzed and then summarized as follows. First, the difference in type of organizational leadership upon the personal characteristics of public officials in specific service was analyzed and as a result, the survey participants at younger age and with shorter service period and lower position recognized their superior playing transformational, transactional and servant leadership higher. Following, the correlation analysis was performed to analyze them in detail and as a result, a negative (-) relationship was found in transformational leadership with the age, service period and position, whereas a positive (+) relationship was found in transactional and servant leadership. Second, no statistically significant difference in awareness was found, in particularly, the difference in awareness on public service motivation by personal characteristics of public officials in specific service; however, all public officials in specific service were shown to highly recognize the public service motivation. Also in the analysis of correlation between the characteristics of survey participant and public service motivation, the higher educational level of the participant (r=.143, p=.070) was positively (+) related to public service motivation, whereas a longer service period of the participant (r=-.151, p=.056) was negatively (-) related to public service motivation. Third, the difference in awareness between the personal characteristics of public officials in specific service and the organizational commitment was analyzed and as a result, the higher educational level of the participant was associated with the higher emotional & continuous commitment, as well as normative commitment. The higher normative commitment was found among the participants who have worked in the public services less than5 years than those who have worked more than 6 years. Thus, it has been confirmed that the higher educational level of the participant carried the higher emotional·continuous commitment (r=.236, p=.003), as well as normative commitment (r=.267, p=.001). A negative (-) correlation was observed between the service period and emotional & continuous commitment (r=-.162, p=.040) and normative commitment (r=-.156, p=.048). Forth, the difference in leadership type by the occupational group of public officials in specific service was analyzed and as a result, they highly recognized their superior’s transformational, transactional and servant leaderships; however, the public officials working in National Intelligence Service were shown to recognize them lower than other public officials in specific service, such as army and police officers. Fifth, the difference in organizational commitment by the occupational group of public