본 연구의 목적은 어린이집 평가인증에 대한 보육교직원의 인식에 대한 연구로, 보육교직원이 평가인증에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알아보아 어린이집 평가인증의 성공적인 정책으로 정착할 수 있는 방안 모색을 위한 기초 자료를 제공하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
첫째, 평가인증에 대한 보육교직원의 인식은 변인(어린이집유형, 직위, 최종학력, 교직경력)에 따라 어떠한가? 둘째, 평가인증 준비과정과 개선방안에 대한 보육교직원의 인식은 변인(어린이집유형, 직위, 최종학력, 교직경력)에 따라 어떠한가? 셋째, 평가인증 지표에 대한 보육교직원의 인식은 변인(어린이집유형, 직위, 최종학력, 교직경력)에 따라 어떠한가? 넷째, 평가인증 후 사후관리에 대한 보육교직원의 인식은 변인(어린이집 유형, 직위, 최종학력, 교직경력)에 따라 어떠한가?
본 연구대상은 경기도 S시에 소재한 어린이집 중 2009년부터 2012년 상반기까지 평가인증을 통과한 40인 이상의 어린이집 원장 69명과 보육교사 316명을 대상으로 하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 15.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 통계방법으로는 빈도분석, 교차분석,(chi-square)검정이 이용되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 평가인증에 대한 보육교직원의 전반적인 인식은 평가인증에 대한 인지도, 참여 이유, 평가인증 신청을 권할 의향과 권할 의향이 없는 이유, 정부의 재정 지원이 필요에 대한 결과가 변인에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 평가인증 준비과정 시 보육교직원의 전반적인 인식은 준비과정 시 보육교직원의 하루 평균 근무시간, 평가인증 준비로 인해 소홀했던 부분, 참여설명회 참석자에 대해 변인에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 평가인증 지표에 대한 보육교직원의 인식은 평가인증 지표 중 가장 개선?보완이 힘들었던 영역, 평가인증 지표 중 개선?보완이 가장 오래 걸린 영역, 문서작성 방법, 불필요한 평가인증 지표 서류 및 문서에서변인에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 평가인증 사후 관리에 대한 보육교직원의 인식은 평가인증 참여 후 영?유아 보육의 질 향상에 대한 평가, 평가인증 참여 후 보육교직원의 전문성 향상에 대한 평가, 사후 평가인증 지표 중 가장 잘 운영되는 영역, 사후 평가인증 지표 중 가장 잘 운영되지 못하는 영역, 평가인증 통과 후 어린이집 홍보나 인지도 향상에 긍정적 변화, 평가인증 후 평가인증 지표에 대한 자체 점검 횟수, 평가인증 사후 유지관리가 어려운 이유, 평가인증 사후관리를 지속하기 위한 보육교직원의 복지향상은 변인에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 평가인증에 대한 전반적인 인식, 준비과정, 평가인증 지표, 사후관리는 어린이집 변인(어린이집 유형, 직위, 최종학력, 교직경력)에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 어린이집의 보육의 질 향상과 평가인증의 정착화를 위해 어린이집 변인에 따른 보육교직원의 의견과 요구를 수렴하여 평가인증에 이를 반영해야 함을 시사한다.
This research includes Teaching staffs'' recognition regarding the Korean Childcare Accreditation policy. The purpose of this research is to provide foundation data that seeks methods for this policy to be settled successfully. In order to achieve this purpose, following research questions were chosen.
First, regarding the childcare accreditation how does the recognition of Teaching staffs differ according to these variables (types of childcare, position within childcare, academic achievements, work experiences)? Second, regarding the process of preparation and approvement of childcare accretion how does the recognition of Teaching staffs differ according to these variables (types of childcare, position within childcare, academic achievements, work experiences)? Third, regarding the indicator of childcare accreditation how does the recognition of Teaching staffs differ according to these variables (types of childcare, position within childcare, academic achievements, work experiences)? Fourth, regarding the post management of childcare accreditation, how does the recognition of Teaching staffs differ according to these variables (types of childcare, position within childcare, academic achievements, work experiences)?
The subject of this research were 69 directors and 316 teachers of 40 childcare places that has passed the childcare accreditation policy since 2009 until first half of 2012. Collected data through survey were analyzed with statistic program SPSS 15.0. Statistical methods that was used during the analysis were frequency analysis, cross tabulation analysis, and(chi-square) verification.
Following is the summary of results from the research.
First, Teaching staffs'' general recognition towards the accreditation is proven to be statistically significant according to variables such as awareness of the accreditation policy, reason for participation, intention for request of accreditation. Second, Teaching staffs'' general recognition towards the preparation of accreditation is proven to be statistically significant according to variables such as average daily work hours, negligence during the preparation, and participants within the accreditation. Third, Teaching staffs'' general recognition towards the indicators of accreditation is proven to be statistically significant according to variables such as difficult parts during improvements and supplementation, longest parts of improvements and supplementation, methods of preparing documents, and unnecessary documents of accreditation. Fourth, Teaching staffs'' general recognition towards the post management of accreditation is proven to be statistically significant according to variables such as post evaluation regarding quality improvement of childcare education, post evaluation regarding professionalism improvement of Teaching staffs, places that were well-managed after accreditation, places that were not well-managed after accreditation, positive changes within awareness and publicity of childcare places that received certification after accreditation, number of inspections done after the accreditation, reasons that gives difficulties post management after accreditation, and willingness to continue the post management after accreditation.
In conclusion, general recognition, process of preparation, accreditation indicators, and post management have statistically significant differences according to variables such as types of childcare, position within childcare, academic achievements, work experiences. Following results suggest that opinions and demands of Teaching staffs, regarding variables above, should reflect the accreditation in order to improve the quality of childcare education and establishment of accreditation policy.
목차
I. 서론 11. 연구의 필용성 및 목적 12. 연구의 문제 53. 용어의 정의 6II. 이론적 배경 71. 보육의 개념과 질적 구성요인 71) 보육의 개념 72) 보육의 질적 구성요인 82. 어린이집 평가인증 101) 어린이집 평가인증의 개념과 목적 102) 어린이집 평가인증의 도입배경 및 추진경과 123) 어린이집 평가인증 참여 및 인증 현황 144) 어린이집 평가인증 운영 체계 163. 평가인증에 대한 선행연구 21III. 연구방법 241. 연구 대상 242. 연구 도구 253. 연구 절차 264. 자료 분석 27IV. 연구결과 281. 평가인증에 대한 보육교직원의 인식 282. 평가인증 준비과정에 대한 보육교직원의 인식 363. 평가인증지표(6개영역)에 대한 보육교직원의 인식 414. 평가인증 후, 사후관리에 대한 보육교직원의 인식 47V. 논의 및 결론 591. 요약 및 논의 592. 결론 및 제언 63참고문헌 65ABSTRACT 69부록 72