본 연구의 목적은 스트레스와 우울 득점의 상, 하를 조합하여 완전적응집단, 적응유연집단, 부적응집단, 취약집단을 분류하고, 이들 적응집단 간 대인관계와 진로계획의 차이를 검증함으로서 적응유연성의 효과를 확인하는 것이다. 이와 더불어, 군인청소년의 학력, 계급, 가정환경 각각이 대인관계 및 진로계획에 미치는 효과와 적응유연성과의 상호작용을 검증하는데 있다.본 연구는 동일한 역경에서도 적응유연성을 나타내고 있는 적응유연집단을 직접적으로 분석해 낸다는 점에서 연구의 가치가 있으며, 군인청소년들의 적응유연성이 대인관계 및 진로계획에 미치는 효과를 분석함으로써 군인청소년들의 건강한 군 생활을 지원하는데 필요한 토대를 마련해 줄 것으로 기대된다. 본 연구의 대상은 군인청소년 600명이다. 이들은 대한민국 육군을 모집단으로 수도권, 강원도, 충청도, 경상도 지역 부대에서 임의표집 되었다. 본 연구에서 사용한 도구는 전체 4개이다. 먼저 스트레스 척도는 이대식(2013)이 사용한 총 17개 문항의 5점 리커트 척도이며, 우울척도는 Zung(1965)이 개발하고 고성원(2013)이 사용한 총 19개 문항의 4점 리커트 척도이다. 그리고 대인관계 척도는 고현종(2012)이 사용한 총 20개 문항의 5점 리커트 척도이며, 진로계획 척도는 서우석(1994)과 김미희(2002)가 사용한 총 20개 문항의 5점 리커트 척도이다. 자료 분석은 적응집단 간 평균차 검증을 위해 ANOVA를 적용하였다. 연구 결과를 선행연구에 기초하여 논의한 후 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 군인청소년의 적응유연 집단은 비교 집단보다 대인관계 득점이 의미있게 더 높다. 따라서 군인청소년의 적응유연성은 대인관계에 효과가 있다. 둘째, 군인청소년의 적응유연 집단은 비교 집단보다 진로계획 득점이 의미있게 더 높다. 따라서 군인청소년의 적응유연성은 진로계획에 효과가 있다. 셋째, 군인청소년의 적응유연 집단과 학력 간 대인관계 및 진로계획 각각의 득점은 의미있는 상호작용이 있다. 적응유연 집단은 높은 학력에서 대인관계와 진로계획이 높게 나타났지만, 낮은 학력에서는 다른 비교 집단보다 상대적으로 더 높은 대인관계 및 진로계획을 나타내었다. 넷째, 군인청소년의 적응유연 집단과 계급 간 대인관계 및 진로계획의 각각의 득점은 의미있는 상호작용이 있다. 적응유연 집단은 높은 계급에서 대인관계와 진로계획이 높게 나타났지만, 낮은 계급에서는 다른 비교 집단보다 상대적으로 더 높은 대인관계 및 진로계획을 나타내었다. 다섯째, 군인청소년의 적응유연 집단과 가정환경 간 대인관계 및 진로계획의 각각의 득점은 의미있는 상호작용이 있다. 적응유연 집단은 좋은 가정환경에서 대인관계와 진로계획이 높게 나타났지만, 가정환경이 어려운 경우에서는 다른 비교 집단보다 상대적으로 더 높은 대인관계 및 진로계획을 나타내었다. 이와 같은 결과를 통해, 군인청소년의 적응유연성이 대인관계 및 진로계획에 효과가 있음을 입증하였다. 향후, 군인청소년 중 부적응집단이나 취약집단에 개입하여 이들 집단이 적응유연한 군인청소년으로 성장할 수 있도록 지원할 수 있는 프로그램의 개발 및 효과성 검증을 위한 연구가 계속되어야 한다.
The goals of this study is to classify into adjustment group, resilience group, maladjustment group, and vulnerable group soldiers in adolescence according to the combinations of stresses and depressions, and to confirm the effects of resilience on personal relationship and career planning, and to verify that the subjects of this study class of school, rank, and family background of soldier adolescents influence to the personal relationships and their career plans. This thesis is significant in directly analyzing resilience group out of soldier adolescents under the same difficulties, and is expected to support that soldier adolescents will finish their period of service in peace by analyzing the effects that resilience of soldier adolescents influence to the interpersonal relationships and their career plans. On this purpose, 600 cases of soldier adolescents served in the Korean Army, located in the capital region, Gangwon-do, Chungcheong-do, and Kyungsang-do were chosen at accidental or convenient sampling. Measuring tools used in this thesis are “Stress Scale,” that is used by Lee Dae?Sic(2013), composed with 17 questions made by 5 point likert scale, and “Depression Scale” developed by Zung(1965) and used by Ko Sung-won(2013), composed with 19 questions made by 4 point likert scale, and “Personal relationships Scale” used by Ko Hyun-jong(2012), composed with 20 questions made by 5 point likert scale, and "Career plans Scale” used by Seo Woo-Suk(1994) and Kim Mi-hee(2002), composed with 20 questions made by 5 point likert scale. Moreover this thesis applied ANOVA to verify the mean difference of the measures. Followings are the results investigated and obtained on the basis of prior researches. 1. Score of the personal relationships of resilience group of soldier adolescents is higher than the comparative group. Therefore the resilience seems to be effective in personal relationship. 2. Score of the career plans of resilience group of soldier adolescents is higher than the comparative group. Therefore the resilience seems to be effective in the career plans. 3. Each score of the personal relationships and of the career plans between the resilience group of soldier adolescents and level of education shows meaningful reciprocal action. The resilience group is higher in personal relationships and in the career plans in educated groups than lower educated groups, but in lower educated groups, the resilience group is relatively higher in personal relationships and in the career plans than comparative group. 4. Each score of the personal relationships and of the career plans between the resilience group of soldier adolescents and rankn shows meaningful reciprocal action. The resilience group is higher in personal relationships and in the career plans in rank groups than lower rank groups, but in lower rank groups, the resilience group is relatively higher in personal relationships and in the career plans than comparative group. 5. Each score of the personal relationships and of the career plans between the resilience group of soldier adolescents and family background shows meaningful reciprocal action. The resilience group is higher in personal relationships and in the career plans in family background groups than lower family background groups, but in lower family background groups, the resilience group is relatively higher in personal relationships and in the career plans than comparative group. These results confirm that resilience of soldiers adolescents has influence on the personal relationships and career plans. Therefore continuous research for the development and verification of the effectiveness of the program which supports soldier adolescents, especially for those in maladjustment and vulnerable group to become resilience soldier adolescents is required.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 의의 12. 연구목적 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 군인청소년의 의미와 특징 91) 군인청소년의 의미 92) 군인청소년의 스트레스와 우울 92. 위험요인과 보호요인의 의미 131) 위험요인의 의미와 분류 132) 보호요인의 의미와 분류 143) 위험요인, 보호요인과 위험행동과의 관계 153. 적응유연성의 의미와 효과 171) 적응유연성의 의미 172) 적응집단 구분 183) 적응유연성의 효과 234. 군인청소년의 병영생활 관련 기타 요인 251) 학력에 따른 적응 262) 계급에 따른 적응 263) 가정환경에 따른 적응 285. 군인청소년의 대인관계 281) 대인관계의 개념 292) 군인청소년 대인관계의 특성과 하위요인 306. 군인청소년의 진로계획 331) 진로계획의 개념 332) 군인청소년 진로계획의 특성과 하위요인 357. 가설 36Ⅲ. 연구방법 381. 대상 382. 도구 391) 스트레스 척도 392) 우울척도 393) 대인관계 척도 404) 진로계획 척도 403. 연구절차 414. 자료분석 41Ⅳ. 연구결과 431. 적응집단의 구분 432. 적응유연성과 대인관계 및 진로계획과의 관계 443. 적응유연성과 학력·계급·가정환경의 상호작용 461) 적응유연성과 학력의 상호작용 462) 적응유연성과 계급의 상호작용 523) 적응유연성과 가정환경의 상호작용 584. 학력, 계급, 가정환경에 따른 대인관계 및 진로계획의 641) 학력, 계급, 가정환경에 따른 대인관계의 차이 642) 학력, 계급, 가정환경에 따른 진로계획의 차이 67Ⅴ. 논의 721. 적응유연성과 대인관계 및 진로계획과의 관계 722. 적응유연성과 학력·계급·가정환경의 상호작용 관계 763. 연구결과의 실천적 함의 78Ⅵ. 결론 및 제언 801. 요약 및 결론 802. 제언 82<참고문헌> 83<초 록> 951. 국문초록 952. 영문초록 97<부 록> 100설문지 101