본 연구는 댄스동아리 참여 동기유형에 따른 자아탄력성 및 대학생활 적응과의 관계를 규명하는데 목적이 있다. 즉, 대학생의 댄스동아리 참여 동기유형과 자아탄력성의 관계, 댄스동아리 참여 동기유형과 대학생활 적응의 관계, 자아탄력성과 대학생활 적응의 관계를 분석함으로써 앞으로 댄스동아리의 활성화를 높이고, 올바른 댄스동아리의 참여활동을 유도하고자 하는데 의의가 있다. 본 연구의 측정도구로는 설문지를 사용하였으며, 일반적인 특성, 참여 동기, 자아탄력성, 대학생활 적응 4개의 항목에 걸쳐 총 70문항으로 구성하였다. 연구대상은 서울지역에 소재하고 있는 대학교의 댄스동아리에 참여하고 있는 220명의 남?여 대학생들을 모집단으로 설정하였으며, 총 218부의 설문지를 회수하였다. 이 중 불성실하게 응답하였거나 일부가 누락되는 등 본 연구에 사용할 수 없다고 판단되는 9부를 제외한 나머지 209부의 자료가 최종 연구에 사용되었다. 선정된 209부의 설문지는 Window SPSS 18.0 Version 통계프로그램을 사용하였으며, 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 신뢰도 분석(reliability analysis), 상관관계분석(correlation analysis), 다중회기분석(multiple regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 댄스동아리 참여 동기유형이 자아탄력성에 미치는 영향을 분석한 결과, 참여 동기유형의 하위요인 중 기술과 즐거움이 자아탄력성 하위요인 중 긍정적 미래 지향성과 흥미와 관심의 다양성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 참여 동기유형의 하위요인 중 기술과 체력이 자아탄력성의 하위요인 중 감정조절에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 댄스동아리 참여 동기유형이 대학생활 적응에 미치는 영향을 분석한 결과, 참여 동기유형의 하위요인 중 사교가 대학생활 적응의 하위요인 중 정서적 적응에 영향을 미치며, 참여 동기유형의 하위요인 중 체력, 즐거움, 사교가 대학생활 적응의 하위요인 중 사회적 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 참여 동기유형의 하위요인 중 기술이 대학생활 적응의 하위요인 중 학업적 적응에, 참여 동기유형의 하위요인 중 사교가 대학생활 적응의 하위요인 중 대학에 대한 애착에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 대학생활 적응의 하위요인인 신체적 적응은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 자아탄력성이 대학생활 적응에 미치는 영향을 분석한 결과, 자아탄력성의 하위요인 중 긍정적 미래 지향성, 흥미와 관심의 다양성, 감정조절이 대학생활 적응의 하위요인 중 정서적 적응에 영향을 미치며, 자아탄력성의 하위요인 중 긍정적 미래 지향성이 대학생활 적응의 하위요인 중 사회적 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자아탄력성의 하위요인 중 긍정적 미래 지향성, 감정조절이 대학생활 적응의 하위요인 중 학업적 적응에, 자아탄력성의 하위요인 중 긍정적 미래 지향성, 감정조절이 대학생활 적응의 하위요인 중 대학에 대한 애착에, 자아탄력성의 하위요인 중 긍정적 미래 지향성, 감정조절이 대학생활 적응의 하위요인 중 신체적 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 핵심 되는 말 : 참여 동기, 자아탄력성, 대학생활 적응
The purpose of this study was to examine the relationship between ego-resilience and adaptation to college life in relation to the types of motives for taking part in dance circles. In addition, the study also seeks to promote dance circles and encourage students to participate in the beneficial activities of dance circles through analyzing relations between types of college students'' motives for taking part in dance circles and their ego-resilience, between the types of motives for participating in dance circles and adaptation to campus life and between ego-resilience and adaptation to campus life. Measurement tools used in this study were questionnaires with a total of 70 questions related to four items, such as general characteristics, motives for joining dance circles, ego-resilience and adaptation to college life. The study involved 220 male and female college students who were joining the dance circles of colleges located in Seoul and a total of 218 copies of questionnaires were recovered. Out of those 218 copies, 209 copies, excluding nine copies that couldn''t be used for the study because they included unfaithful replies or because parts of replies were missing, were finally used. The Window SPSS 18.0 Version statistical program was used for the selected 209 copies of questionnaires and a frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and a multiple regression analysis were conducted. Results of the study are as follows. First, according to an analysis of the effects related to types of motives for taking part in dance circles, techniques and pleasure, among the lower factors of types of motives for participation influenced positive future directivity and diversity of interest and concern out of the lower factors concerning ego-resilience. In addition, techniques and physical strength, among the lower factors of types of motives for participation influenced emotional control out of the lower factors concerning ego-resilience. Second, according to the effects of types of motives for taking part in dance circles regarding adaptation to college life, social life, among the lower factors of types of motives for participation influenced emotional adaptation. Physical strength, pleasure and social life, among the lower factors of types of motives for participation influenced social adaptation out of the lower factors concerning adaptation to college life. Techniques, among the lower factors of types of motives for participation influenced academic adaptation, and social life, among the types of motives for participation influenced attachment to colleges out of the lower factors concerning adaptation to college life. On the other hand, social life didn''t influence physical adaptation out of the lower factors concerning adaptation to college life. Third, according to an analysis of the effects of ego-resilience on adaptation to college life, positive future directivity, diversity of interest and concern and emotional control, among the lower factors of ego-resilience influenced emotional adaptation out of the lower factors concerning adaptation to college life. Positive future directivity, among the lower factors of ego-resilience influenced social adaptation out of the lower factors concerning adaptation to college life. Positive future directivity and emotional control, among the lower factors of ego-resilience influenced physical adaptation out of the lower factors concerning adaptation to college life.
Key words: Motives for taking part in dance circles, ego-resilience, adaptation to college life.
목차
표차례 ⅰ그림차례 ⅱ국문 요약 ⅲ1. 서론 11.1. 연구의 필요성 11.2. 연구의 목적 61.3 연구모형 및 연구가설 61.4 연구의 제한점 81.5 용어의 정리 101.5.1. 클럽문화 101.5.2. 체험동기 101.5.3. 무용이미지 101.5.4. 행동의도 112. 이론적 배경 122.1. 클럽문화에 대한 고찰 122.1.1. 클럽의 개념 122.1.2. 클럽문화의 배경 132.2. 체험동기의 의의 182.2.1. 체험의 개념 182.2.2. 체험동기의 개념 192.3. 무용이미지 222.4. 행동의도 263. 연구방법 293.1. 연구대상 293.2. 측정도구 313.2.1. 일반적 특성 323.2.2. 클럽 문화에 대한 체험동기 323.2.3. 무용이미지 323.2.4. 행동의도 323.3. 측정도구의 타당도 및 신뢰도 검사 333.3.1. 내용타당도 333.3.2. 구성타당도 333.3.3. 신뢰도분석 363.4. 자료처리 374. 연구결과 394.1. 클럽 문화에 관한 체험동기, 무용이미지, 행동의도의 상관관계 394.2. 다중회귀분석 414.2.1. 클럽 문화에 대한 체험동기가 무용이미지에 미치는 영향 414.2.2. 클럽 문화에 대한 체험동기가 행동의도에 미치는 영향 454.2.3. 무용이미지가 행동의도에 미치는 영향 464.3 클럽 문화의 체험동기와 행동의도 사이에서 무용이미지 매개효과 485. 논의 506. 결론 및 제언 556.1. 결론 556.2. 연구의 한계점 및 제언 57참고문헌 58부록(설문지) 65ABSTRACT 70