백화점의 남성 전문관에 메트로 섹슈얼 성향을 지닌 남성들을 위한 매출이 증가하고 있고, 진(jeans) 시장이 확대되고 있는 시점에서 데님 소재로 제작되는 진 팬츠의 특성 상 맞음새(fit)와 관련된 착의 불만족이 다른 아이템에 비해 비교적 높게 나타나고 있다. 이에 본 연구는 SPA 브랜드의 스키니 진 제품을 수집하여 제품 및 패턴을 분석하고 메트로섹슈얼 성향을 지닌 20대 남성들을 대상으로 착의 평가를 통해 부위별·브랜드별 착의 불만족도를 파악하여 20대 남성 소비자들을 위한 합리적인 스키니 진 설계 및 생산의 기초자료를 제시함에 그 목적이 있다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 최근 높은 성장률을 기록하고 있는 UNIQLO, SPAO, 8seconds의 공식 홈페이지를 통해 스키니 진 제품의 사이즈 관련 정보 현황을 조사한 결과, 기본적인 사이즈(허리·엉덩이·넙다리 둘레)는 제시하고 있으나 해당 용어가 브랜드별로 상이하게 표기하고 있었다. 사이즈 측정 방법은 UNIQLO와 SPAO는 제시되어 있었고, 8seconds 제시되어 있지 않아 소비자가 온라인을 통해 제품을 구입할 때 불편을 겪을 것으로 예상된다. 둘째, UNIQLO, SPAO, 8seconds의 스키니 진의 제품 치수를 측정한 결과, 엉덩이둘레는 모두 100cm로 동일하였으나 뒤엉덩이둘레에서 차이가 존재하였다. UNIQLO의 뒤엉덩이둘레가 53cm로 가장 크게 나타났으며, SPAO가 52.5cm, 8seconds는 52cm 순이었다. UNIQLO는 타 브랜드와 비교하여 허리둘레와 바지길이 항목이 크게 나타났고, SPAO는 넙다리둘레 항목이 크게 나타났다. 8seconds는 넙다리둘레는 가장 작았지만 무릎둘레와 바지부리둘레가 크게 나타났고 밑위길이도 가장 큰 값으로 나타났다. 셋째, 각각의 제품을 낙오프(knock-off)해서 패턴의 형태를 살펴본 결과, 전체적인 형태는 UNIQLO의 경우 아웃심(out-seam)이 일자 형태에 가까웠고, SPAO의 아웃심은 허벅지 중간 부분에 곡을 주어 신체의 자연스러운 굴곡에 맞는 형태로 설계되었다. 허리 부분은 엉덩이 수준을 기준으로 봤을 때 UNIQLO의 허리선이 다른 브랜드에 비해 가장 높았고 SPAO가 가장 낮았다. 뒷중심의 기울기는 UNIQLO의 경우 13.77°로 가장 많이 기울어져 있었으며, SPAO는 10.03°, 8seconds는 8.76°로 비교적 수직에 가까운 기울기를 가지고 있었다. 넷째, 분석된 제품의 착의 평가 결과, 외관평가의 경우 SPAO가 평균 3.07로 가장 우수하다고 평가받았고, 8seconds는 3.24, UNIQLO는 3.44로 여유량이 좀 많은 것으로 평가받았다. 동작적합성평가는 버스(40cm) 오르기 동작에서 브랜드별로 엉덩이 부분(F=3.216, p<.05)과 뒷밑위 부분(F=3.835, p<.05)에 유의한 차이가 나타났다. 즉, 피험자들은 SPAO의 제품(3.29)이 8seconds 제품(2.69)에 비해 엉덩이 부분에서 편안하다고 응답하였고, 뒷밑위 부분에서 SPAO 제품(3.00)과 UNIQLO 제품(2.86)을 착용했을 때 보다 8seconds 제품(2.31)을 착용했을 때 불편하다고 응답하였다. 결론적으로 이는 제품의 내재적 품질을 결정하는 맞음새가 제품의 여유량뿐 아니라 패턴의 전체적인 형태를 포함하여 뒷중심의 기울기, 뒷밑위 부분, 원단의 결방향 등에 의해서도 영향을 받은 것으로 파악된다.
At the specialty shop in the department stores, while the sales for metrosexual men has been increasing, and at the time, the market demand for jeans is expanding, the complaints about the fitness originated from the nature of jeans indicate relatively higher than those about the other items. In this regard, this study purports to suggest the basic data for designing and manufacturing the reasonable skinny jeans for male consumers in their 20s by collecting the skinny jeans products of SPA brands and analyzing the products and patterns and targeting the metrosexual men in their 20s through the fitness evaluation to identify their complaints depending upon the parts and brands. The research findings as follows; First, resulting from the investigation on the data base in related to the sizes of skinny jeans products through the official websites of UNIQLO, SPAO, 8seconds which are recording the significantly high growth rates in recent years, the basic sizes(waist, hip, thigh circumference) are indicated, however, these terms are differently expressed in accordance with brands. The methods for assessment on the sizes are indicated only by UNIQLO and SPAO, not by 8seconds, which is expected the consumers to feel inconvenient when they purchase such products through the internet. Second, the measurement on the product sizes of UNIQLO, SPAO, and 8seconds skinny jeans revealed that the hip circumference of all the products were equal as 100cm but there found the inconsistencies in the back hip circumferences of them. The back hip circumference of UNIQLO was shown as 53cm, which was the biggest among them, and that of SPAO was as 52.5cm, and that of 8 seconds was 52cm in sequence. UNIQLO was found to have the biggest waist circumference and the longest length compared to others, and SPAO to have the biggest thigh circumference at most. 8seconds had the smallest in the thigh circumference but the largest in the knee circumference and the circumference of the pant’s bottom and rise length was had the largest value. Third, knocking off each products the pattern shape examination represented that the out-seam of UNIQLO was close to the straight shape, and that of SPAO was designed to have a curve in the middle part of thigh to fit the natural curvature of the body. Concerning the waist part, based on the hip level, the waist line of UNIQLO was the highest compared to other brands’, and SPAO was the lowest. The center of rear slope was inclined most as 13.77 degrees for UNIQLO, and SPAO as 10.03 degrees, and 8seconds as 8.76 degrees which was relatively close to the vertical. Fourth, the fitness evaluation of the analyzed products showed that, in term of appearances, SPAO was received an average rating as 3.07 that was the best, 8seconds was as 3.44 that had somewhat allowance. In term of the conformity test, there showed the significant differences in the hip part(F=3.216, P<.05) and the back crotch part(F=3.835, P<.05) depending upon the brands in the activities to rise to the bus(40cm). In other words, the research subjects answered they felt more comfortable in their hip parts for SPAO products(3.29) than 8seconds products(2.69), and in their back crotch part, they responded that wearing 8seconds products(2.31) made them less comfortable than wearing SPAO products(3.00) and UNIQLO products(2.88). As a conclusion, it was confirmed that the fitness which determined the internal quality of products was significantly affected not only by the allowance of the products but also by the angle of center back, and back crotch part, and fabric grains including the overall shapes of patterns.
표차례 ⅰ그림차례 ⅱ국문 요약 ⅲ1. 서론 11.1. 연구의 필요성 11.2. 연구의 목적 52. 이론적 배경 72.1. 스키니 진(Skinny Jeans) 72.1.1. 진팬츠(Jeans)의 개념 및 종류 72.1.2. 진팬츠 관련 선행연구 82.1.3. 스키니 진 관련 선행연구 102.2. 메트로섹슈얼(Metrosexual) 122.2.1. 메트로섹슈얼의 개념 및 의미 변화 122.2.2. 메트로섹슈얼 관련 선행연구 133. 연구방법 및 절차 173.1. 제품 분석 173.1.1. 제품 수집 173.1.2. 분석 방법 193.2. 착의평가 273.2.1. 피험자 선정 273.2.2. 분석 방법 314. 연구 결과 354.1. 스키니 진 제품 분석 354.1.1. 브랜드별 제품 정보 분석 354.1.2. 브랜드별 제품 실제 사이즈 분석 424.1.3. 브랜드별 제품 솔기처리 및 스티치 종류 조사 494.1.4. 브랜드별 패턴 분석 504.2. 스키니 진 제품 착의평가 594.2.1. 외관 평가 594.2.2. 동작적합성 평가 655. 결론 및 제언 82참고문헌 87부록 94ABSTRACT 99