본 연구는 아동이 지각한 부모-자녀 관계와 자아존중감, 그리고 아동의 역기능적 분노표현 간의 관계를 밝히고 부모- 자녀 관계와 역기능적 분노표현의 사이에 자아존중감이 매개변수로 작용하는지를 확인하고자 하였다. 이를 위해 부모-자녀 관계를 독립변수로, 역기능적 분노표현을 종속변수로, 자아존중감을 매개변수로 설정하여 이 변수들 간의 관계를 살펴보았다. 이를 통해 부모-자녀 관계 개선과 아동의 자아존중감 증진을 통해 기능적인 분노표현을 위한 실천적 방안을 제시하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서는 서울 ? 경기 지역의 초등학교 5, 6학년 아동을 대상으로 500부의 설문지를 배부하여 이 중 연구에 적합한 442부를 자료 분석에 사용하였다. 부모-자녀 관계를 측정하기 위해 이미경과 김성회(2011)의 초등학생용 부모-자녀 관계 척도를 사용하였다. 또한 분노표현을 알아보기 위해 한국판 상태-특성분노표현척도(전겸구, 김동연, 이준석, 2000)를 홍상황과 곽경숙(2008)이 수정한 척도로 측정하였다. 아동의 자아존중감은 Rosenberg가 제작한 자아존중감 척도를 심승원(2001)이 수정 보완한 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동이 지각한 부모-자녀 관계, 자아존중감, 역기능적 분노표현의 관계는 모두 유의미한 상관관계를 보였다. 전체 변인을 대상으로 상관분석을 실시한 결과 부모-자녀 관계는 자아존중감과 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 부모-자녀 관계와 자아존중감은 역기능적 분노표현과 부적 상관을 보였다. 이는 부모-자녀 관계를 긍정적으로 지각하는 아동은 자아존중감이 높아지고 그에 따라 역기능적 분노표현이 낮아짐을 나타낸다. 따라서 아동의 기능적인 분노표현의 증가를 위해 부모-자녀 관계의 개선을 통해 아동의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 방법의 모색이 필요함을 시사한다. 둘째, 부모-자녀 관계와 아동의 역기능적 분노표현의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 검증한 결과, 부모-자녀 관계가 분노표현에 직 ? 간접적으로 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 부모-자녀 관계는 아동의 분노표현에 직접적인 영향을 주기도 하지만, 매개변인인 자아존중감을 통해 간접적으로 분노표현에 영향을 주기도 한다. 그러므로 자아존중감은 부모-자녀 관계와 분노표현의 관계에서 부분적으로 매개역할을 한다고 볼 수 있다. 지금까지의 연구 결과들을 종합해 보면, 부모-자녀 관계와 아동의 자아존중감이 분노표현과 관련된 변인임을 알 수 있다. 이는 부모-자녀 관계가 아동의 분노표현에 영향을 미치는 중요한 환경적 요인임을 확인하면서, 개인 내적 변인을 대표하는 변인 중 하나인 자아존중감을 통해 분노표현의 변화를 가져올 수 있음을 검증한 결과이다. 따라서 부모-자녀 관계와 분노표현, 그리고 그 사이에서 자아존중감의 역할을 밝인 본 연구 결과를 통하여 아동의 역기능적 분노표현의 감소를 위해 부모-자녀 관계와 자아존중감의 중요성을 인식하고 개선하여 아동의 원활한 발달과 적응을 위한 프로그램 개발 및 활용에 자료를 제공하는 데 의의가 있다.
This study seeks to identify the relationship between the parent-child relationship as perceived by the child, self-esteem and dysfunctional anger expression to verify whether self-esteem acts as a mediating variable between the parent-child relationship and dysfunctional anger expression. To that end the parent-child relationship was set as an independent variable, dysfunctional anger expression as a dependent variable, and self-esteem as a mediating variable to verify the relationship between these variables. By doing so the study seeks to present a practice for functional anger expression through improved parent-child relationship and self-esteem of the child. To this end this study distributed 500 copies of a questionnaire to fifth and sixth year students enrolled in elementary schools in Seoul and Gyeonggi. Of the distributed copies, 442 that were collected and deemed appropriate for analysis was used for the study. To measure the parent-child relationship, the parent-child relationship scale for elementary school students developed by Lee Mee Kyung and Kim Sung Hoi(2011) was used. Anger expression was measured using the Korean version of status-characteristics anger expression scale (Chon Kyum Koo, Kim Dong Yeon, Lee Jun Seuk, 2000) that was revised by Hong Sang Hwang and Kwark Kyoung Sook(2008) was used. The child’s self-esteem was measured using the self-esteem scale developed by Rosenberg and revised by Sim Seung Won(2001). The collected data were analyzed using SPSS 20.0 and AMOS 20.0. The findings of this study are as follows. First, the parent-child relationship as perceived by the child, self-esteem and dysfunctional anger expression all had a significant correlation. A correlation analysis for all the variables showed that parent-child relationship had a positive correlation with self-esteem, while parent-child relationship and self-esteem had a negative correlation with anger expression. This indicates that children who positively perceive their relationship with the parents had a higher self-esteem and as a result dysfunctional anger expression was low. Therefore, to improve the functional anger expression of children, a method that can improve the self-esteem of children by improving the parent-child relationship will have to be developed. Second, a verification of the mediating effects that self-esteem has in the relationship between parent-child relationship and the child’s dysfunctional anger expression showed that the parent-child relationship had a direct and indirect effect on dysfunctional anger expression. That is, the parent-child relationship had a direct effect on the child’s dysfunctional anger expression but it also had an indirect effect through the mediating variable, self-esteem. Therefore, self-esteem can be said to have a partially mediating role in the relationship between the parent-child relationship and dysfunctional anger expression. The findings can be compiled to conclude that in the parent-child relationship, the self-esteem of the child is a variable related to anger expression. This confirms that parent-child relationship is an important environmental factor that affects anger expression and that through self-esteem which is one of the leading variables of all inner variables in an individual can bring about change in anger expression. Therefore, this study is meaningful in that it revealed the role of self-esteem in the relationship between parent-child relationship and anger expression. The findings of this study is expected to raise awareness of the importance of self-esteem and parent-child relationship to reduce anger expression that is counter-functional, as well as provide data for the development and application of programs that can promote smooth development and adjustment of children.
1. 서론 11.1 연구의 필요성 및 목적 11.2 연구문제 및 연구모형 61.3 용어의 정의 82. 이론적 배경 102.1 부모-자녀 관계 102.2 자아존중감 142.3 분노표현 202.4 선행연구의 고찰 253. 연구방법 303.1 연구 대상 303.2 측정 도구 313.3 연구 절차 363.4 자료 분석 374. 연구 결과 404.1 부모-자녀 관계와 역기능적 분노표현, 자아존중감의 기술적 통계 및 상관분석 404.2 부모-자녀 관계와 역기능적 분노표현 간의 관계에서 자아존중감의 매개효과 445. 논의 및 결론 525.1 논의 525.2 결론 565.3 제언 58참고문헌 60부록 73ABSTRACT 80