자폐스펙트럼장애는 신경발달장애로 사회적 의사소통 및 상호작용 장애와 반복적인 행동의 특징이 있다. 비장애인들은 자폐스펙트럼장애의 자율신경기능 조절장애로 인한 다양한 문제행동을 이해하고 수용하는데 어려움이 있다. 본 연구는 운동재활이 자폐스펙트럼장애 어린이의 행동변화와 자율신경기능에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 자폐스펙트럼장애 어린이 중 연구 참여에 동의한 총 24명 표집하여 통제군 14명, 운동군 10명으로 구분하였다. 운동재활은 운동지도자와 자폐스펙트럼장애 어린이의 비율을 일대일로 하고, 1회 40분(주 2회, 총 24주)씩 프로그램을 실시하였다. 행동변화를 확인하기 위하여 24주간 운동재활프로그램 시작 전과 후에 10분간 영상촬영을 한 후 촬영된 영상을 10초 단위로 나누어 참여행동과 문제행동의 발생빈도를 분석하였다. 자율신경기능은 주파수영역(High Frequency, Low Frequency, Very Low Frequency, Total Power, normalization HF, normalization LF, low frequency/high frequency과 시간영역(Standard Deviation of successive differences in Normal to Normal intervals)으로 구분하여 자율신경계의 활성화와 비율 및 균형을 측정하였다. 본 연구의 결과는 운동재활에 참여한 자폐스펙트럼장애 어린이들은 문제행동이 감소하였고, 참여행동이 증가하였다. 따라서 운동재활은 자폐스펙트럼장애 어린이의 행동을 긍정적으로 변화시키는데 효과적인 것으로 사료된다. 자폐스펙트럼장애 어린이의 자율신경기능은 운동재활에 참여한 경우, 부교감신경 활성은 집단별과 시기별 상호작용이 있었으며, 교감신경은 감소하였다. 즉, 운동재활에 참여한 자폐스펙트럼장애 어린이들의 자율신경계 활성은 증가하였다. 또한, 자폐스펙트럼장애 어린이의 자율신경기능의 비율과 균형은 운동재활에 참여한 경우 부교감신경의 비율은 증가하였고, 교감신경의 비율과 균형은 감소하여 자율신경의 불균형이 균형적으로 변화하였다. 이러한 운동재활은 자폐스펙트럼장애가 있는 어린이의 정상적인 체육활동 참여를 원활하게 이루어질 수 있도록 하며, 교감신경과 부교감신경의 활성과 균형을 유지하는데 긍정적인 효과가 있다. 따라서 운동재활은 자폐스펙트럼장애 어린이의 자율신경기능을 정상화하여 비장애인들과 체육활동을 원만하게 수행할 수 있는 치료적 대안이 될 수 있다.
Autism spectrum disorder is a kind of neurodevelopmental disorder and it has characteristics of social communication, interaction disorder and repeated behavior. The non-disabled has difficulty in understanding and acceptance of autism spectrum disorder caused by problem behavior. The objective of this study is to verify an effect of exercise rehabilitation on behavioral change and autonomic nervous function of children with autism spectrum disorder. In order to achieve its objective, sampling was performed for 24 persons who consented on study participation among children with autism spectrum disorder and it was divided into control group(n=14) and exercise group(n=10). Exercise rehabilitation program was performed for total 24 weeks based on ratio of 1:1 between exercise instructor and child with autism spectrum disorder. In order to confirm behavioral change, occurrence frequency of participation behavior and problem behavior was analyzed by dividing photographed image into 10 seconds unit after shooting image for 10 minutes before and after starting 24-week rehabilitation program. Activation of autonomic nervous system, ratio and balance were measured by dividing autonomic nervous function into frequency domain(High Frequency, Low Frequency, Very Low Frequency, Total Power, normalization HF, normalization LF, low frequency/high frequency and time domain(Standard Deviation of successive difference in Normal to Normal intervals). As a result of this study, problem behavior of children with autism spectrum disorder who participated in exercise rehabilitation was decreased and its participation behavior was increased. Therefore, it is considered that exercise rehabilitation is effective for changing behavior of children with autism spectrum disorder positively. In case of autonomic nervous function of children with autism spectrum disorder who participated in exercise rehabilitation program, its parasympathetic nerve activation showed interaction by each group and time and sympathetic nerve activation was decreased. In other words, autonomic nervous system activation of children with autism spectrum disorder who participated in exercise rehabilitation was increased. In addition, in case of participating in exercise rehabilitation, as ratio of parasympathetic nerve was increased and ratio and balance of sympathetic nerve was decreased, unbalance of autonomic nerve was changed to balanced condition. This exercise rehabilitation helps make normal exercise activity participation of children with autism spectrum disorder smooth and it is effective for maintaining activation and balance of sympathetic nerve and parasympathetic nerve. Therefore, exercise rehabilitation would provide a therapeutic alternative that may have the disabled perform smooth exercise activity with the non-disabled by normalizing autonomic nervous function of children with autism spectrum disorder.
목차
차 례표차례 ⅰ그림차례 ⅱ국문요약 ⅲⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 가설 43. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 운동재활 62. 행동변화와 자폐스펙트럼장애 83. 자율신경기능과 자폐스펙트럼장애 10Ⅲ. 연구방법 131. 연구대상 132. 운동재활프로그램 143. 측정도구 164. 연구절차 195. 자료처리방법 21Ⅳ. 연구결과 221. 자폐스펙트럼장애 어린이의 참여 및 문제행동 변화 221) 참여행동발생률 222) 문제행동발생률 232. 자폐스펙트럼장애 어린이의 자율신경기능 변화 261) 주파수영역(frequency domain) 262) 시간영역(time domain) 36Ⅴ. 논의 381. 참여 및 문제행동발생률 382. 주파수 및 시간영역의 자율신경기능 41Ⅵ. 결론 44참고문헌 45Abstract 58