본 연구는 중학교 스포츠클럽 참가자의 신체적 자기개념, 회복탄력성, 학교행복감의 차이를 규명하고, 이를 토대로 신체적 자기개념, 회복탄력성, 학교행복감 간의 관계성을 검증하는데 최종적인 목적이 있다. 따라서 2014년 현재 충청남도에 소재하고 있는 중학교를 모집단으로 구성하여 대상의 성별, 학교유형, 학업성적을 고려하여 총 450명을 편의표본 추출법(convenience sampling)을 이용하였다. 회수된 자료의 적합성을 판정하여 33부를 제외한 총 417부의 설문 반응을 최종자료로 채택하여 자료분석에 이용하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 신체적 자기개념이 회복탄력성의 감사하기에서 스포츠 유능감이 영향을 미쳤고, 생활만족도는 외모, 신체활동, 자기존중감에 영향을 미쳤다. 원인분석력은 스포츠 유능감과 유연성에 영향을 미쳤고, 감정조절능력은 스포츠 유능감, 외모, 자기존중감, 유연성이 영향을 미쳤다.
둘째, 신체적 자기개념이 학교행복감의 친구관계와 교사관계에서 외모와 자기존중감이 영향을 미쳤고, 자기효능감은 스포츠 유능감, 외모, 자기존중감이 영향을 미쳤으며, 심리적 안정은 자기존중감에서 영향을 미쳤다.
셋째, 회복탄력성이 학교행복감의 친구관계에서 감정조절능력과 생활만족도가 영향을 미쳤고, 교사관계에서 감정조절능력, 원인분석력, 생활만족도가 영향을 미쳤다. 자기효능감은 감정조절능력, 원인분석력, 생활만족도, 감사하기에 영향을 미쳤고, 심리적 안정에서는 생활만족도, 감사하기가 영향을 미쳤다.
This study is aimed at identifying the differences in the physical self-concept, resilience, and happiness in school of middle school sports club participants. The purpose of this study is to verify the correlation among their physical self-concept, resilience, and happiness in school. To accomplish the objective, students of middle schools located in South Chung-cheong province were established as the population in 2014. Among them, 450 students were selected with the convenience sampling method, taking into account their gender, school type, and academic performance. After a survey, 417 responses were selected for final analysis, excluding 33 based on the suitability. The findings are as follows.
First, in terms of appreciation of resilience, physical self-concept influenced the sports competence. As for life satisfaction, it influenced their looks, physical activities, and self-esteem. Their cause analysis influenced their sports competence and flexibility. As for emotion regulation skills, it influenced their sports competence, looks, self-esteem, and flexibility.
Second, in terms of peer and teacher relationship of happiness in school, physical self-concept influenced the looks and self-esteem. As for self-efficacy, it influenced their sports competence, looks, and self-esteem. As for emotional stability, it influenced their self-esteem.
Third, in terms of peer relationship of happiness in school, their resilience influenced the emotion regulation skills and life satisfaction. As for their teacher relationship, it influenced their emotion regulation skills, cause analysis, and life satisfaction. As for self-efficacy, it influenced their emotion regulation skills, cause analysis, life satisfaction, and appreciation. Meanwhile, their emotional stability influenced their life satisfaction and appreciation.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구가설 44. 연구의 제한점 55. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 학교스포츠클럽 72. 신체적 자기개념 93. 회복탄력성 134. 학교행복감 15Ⅲ. 연구방법 171. 연구대상 172. 조사도구 183. 조사절차 234. 자료처리 24Ⅳ. 연구결과 251. 신체적 자기개념, 회복탄력성, 학교행복감의 상관관계 252. 신체적 자기개념이 회복탄력성에 미치는 영향 263. 신체적 자기개념이 학교행복감에 미치는 영향 284. 회복탄력성이 학교행복감에 미치는 영향 29Ⅴ. 논 의 311. 신체적 자기개념이 회복탄력성에 미치는 영향 312. 신체적 자기개념이 학교행복감에 미치는 영향 323. 회복탄력성이 학교행복감에 미치는 영향 34Ⅵ. 결론 및 제언 36참고문헌 38부 록 46ABSTRACT 55