메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전미애 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
손재현
발행연도
2015
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to identify the influence of the parent-child relationship and emotion on aggressive behaviors
To serve this purpose, 351 students from Dance Class were recruited to prove a causal relationship between variables based on the parent-child relationship, emotion and aggressive behaviors.
A convenience sampling method was used for choosing the subjects of the study. For analyzing the data, frequency analysis, descriptive analysis, correlation analysis, t-test analysis, one-way ANOVA and multiple regression analysis were conducted.
Presented below are the findings from the analyses.
First, there seems to exist a significant difference between commitment , a subfactor of parent-child relationship and direct aggression, a subfactor of aggressive behaviors corresponding to the participation level of dance class.
Second, the findings from the analysis of the causal relationship between parent-child relationship and emotion showed that intimacy between parent and child, which is a subfactor of parent-child relationship, is proven to have a great impact on emotion. On the other hand, while intimacy and strictness negatively influences emotion, commitment has a positive effect on emotion.
Third, the outcomes from the analysis of a causal relationship between parent-child relationship and aggressive behaviors found that intimacy and respect , which are subfactors of parent-child relationship, do not affect rebellious aggression, while commitment and respect have a huge impact on direct aggression.
Finally, the results from the influence of emotion on the aggressive behavior showed that positive emotion , which is a subfactor of emotion, does not affect rebellious aggression, whereas negative emotion significantly influences rebellious aggression and direct aggression.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구변인 및 연구변인 5
3. 연구의 제한점 6
4. 용어의 정의 7
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 무용교육 9
2. 부모-자녀관계 11
3. 정서 13
4. 공격행동 14
Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구대상 16
2. 연구기간 18
3. 조사도구 18
4. 조사절차 및 방법 25
5. 자료처리 방법 26
IV. 연구결과 27
1. 기술통계 및 상관관계분석 27
2. 무용학습 참여 정도에 따른 부모-자녀관계, 정서, 공격행동 간 차이분석 결과 29
3. 부모-자녀관계와 긍정적 정서 간의 다중회귀 분석(Enter)결과 32
4. 부모-자녀관계와 공격 행동의 관계 34
5. 정서와 공격 행동의 관계 36
V. 논 의 38
1. 부모-자녀관계와 긍정적 정서 간의 관계 38
2. 부모-자녀관계와 공격 행동의 관계 40
3. 정서와 공격 행동의 관계 41
Ⅵ. 결 론 43
참고문헌 45
Abstract 49
부 록 51

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0