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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

강호정 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
박익민
발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Die casting process has been widely used in manufacturing automotive parts which require near-net shape casting and high productive rate. However, high pressure die castings usually contain gas porosity due mainly to the entrapment of air or gas in the die during the high speed injection of the molten metal into the die cavity. The gas porosity in castings has hampered its variety of use in making automotive high durability components. But, to set up the shot condition in the shot sleeve of die casting is very critical and there is still difficulty in optimizing shot condition to avoid the air entrapment efficiently. In this study, the 4.5t, 2.0t plate die castings were fabricated by various shot conditions such as plunger velocities of 0.7m/s~3.0m/s and fast shot set point of cavity -25%, 0%, 25%, 50%. Also, according to shot conditions, die casting experimental results were compared to water model experiment and numerical analysis. The porosity of castings was analyzed by X-ray CT , density and microstructure, and the effect of porosity on the mechanical properties was analyzed by hardness and tensile test. when plunger velocity and fast shot set point of 4.5t, 2.0t are 1.0 m/s, 1.5 m/s and cavity 25% position respectively, castings had optimum condition for good mechanical properties and few porosity. Also simulation results are mostly in agreement with die casting experimental results.

목차

제 1 장 서 론 1
제 2 장 이론적 배경 6
2.1 Al 다이캐스팅 6
2.1.1 Al 다이캐스팅 공정 6
2.1.2 Al 다이캐스팅 주물 내 porosity 형성 10
2.2 수 모델 실험 15
2.3 시뮬레이션 17
제 3 장 실험 방법 20
3.1 다이캐스팅 주조 20
3.1.1 Al 다이캐스팅 주조 사전준비 및 재료 20
3.1.2 Al 다이캐스팅 주조 23
3.1.3 Porosity 분석 26
3.1.4 기계적 특성 평가 28
3.2 수모델 실험 30
3.2.1 수모델 실험 30
3.2.2 저속구간에서의 사출 임계속도 계산 33
3.3 시뮬레이션 34
제 4 장 실험 결과 및 고찰 36
4.1 슬리브 내 저속속도 변화에 따른 공기혼입의 영향 36
4.1.1 저속 속도변화에 따른 수모델 실험결과 36
4.1.2 수모델 실험결과 및 시뮬레이션 결과 비교 39
4.1.3 플런저 저속속도 및 충전율에 따른 밀도 변화 43
4.2 플런저의 고속속도 변화에 따른 porosity의 영향 45
4.2.1 캐비티 내 밀도 분포 45
4.2.2 기계적 특성 평가 48
4.2.3 충전 해석 53
4.2.4 미세조직 분석 56
4.3 고속전환위치에 따른 porosity의 영향 58
4.3.1 캐비티 내 밀도 분포 58
4.3.2 기계적 특성 평가 61
4.3.3 충전 해석 66
4.3.4 미세조직 분석 69
제 5 장 결 론 71
참고문헌 72
Abstract 76

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