현재 우리 사회는 의학과 과학의 발달로 건강수명 100세 시대를 맞이하고 있다. 이와 같은 고령사회 현상으로 인해 실버층들의 삶이 변화되고 있는데, 또한 건강하고 아름다운 삶을 지향하는 새로운 라이프스타일을 가진 신 노인층이 등장하면서 이들을 중심으로 성공적인 노후생활을 위한 건강 관련 제품과 서비스에 관심이 증가하고 있다. 이러한 현상은 베이비부머들이 노인층으로 진입하면서 큰 변화가 있을 것으로 예상되며 무엇보다도 질병예방이나 면역력 강화에 유용한 건강기능식품 시장이 점차 활성화될 것으로 기대된다. 이 연구는 실버층 라이프스타일에 따른 건강기능식품 선택속성에 관한 것으로 실버소비자 라이프스타일 유형을 분석하고 유형별 건강 관여도 차이와 실버소비자들이 건강기능식품을 구매할 때 결정적 요인에 속하는 선택속성을 규명하였다. 이는 건강기능식품을 생산하는 관련 기업들이 표적시장을 구성하는 실버소비자들을 대상으로 보다 효율적인 마케팅 프로그램이나 전략수립을 위한 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다. 이 연구를 위해 기존 선행연구에 대한 이론적 고찰과 실증적 분석을 병행하였다. 설문조사기간은 2014년 11월 30일부터 12월 30일까지 설문지를 이용하여 서울 및 수도권 중심으로 50세 이상 남?여 373명을 대상으로 조사하였으며 무 응답자, 불성실 응답자의 결지 77부를 제외한 298부의 자료를 분석에 사용하였다. 자료 분석 방법은 SPSS19.0 통계 프로그램으로 빈도 분석, 요인 분석, 군집 분석, 신뢰도 분석, 분산분석, 카이제곱 검정을 실시하였다. 이 연구의 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 실버층 라이프스타일에 따라 요인분석과 군집분석을 실시하였고 건강기능식품 선택속성에 관한 요인분석을 실시하였다. 라이프스타일 요인 분석은 건강형, 개성 추구형, 여가형, 경제형 4개의 요인으로 명명하였고, 라이프스타일 군집분석은 물질트렌드 지향형, 건강지향형, 현실만족지향형인 3개의 군집으로 분류하였다. 건강기능식품 선택속성의 요인분석은 본원적 속성(제품의 기능성, 다양한 효능, 특허나 인증, 본인 체질에 맞는지, 제조, 판매회사, 제조일자?유통 기한), 유형적 속성(용량, 섭취사례, 형태, 구매편리성, 휴대편리성, 천연원료 및 재료), 인지적 속성(제품용기, 브랜드 이미지, 맛과 향, 광고제품, 국산 또는 수입품, 잘 알려진 기능성 원료, 섭취 방법)의 3개의 요인이 추출되었다. 둘째, 실버층 라이프스타일에 따른 건강 관여도 차이를 확인한 결과 ‘건강에 대한 관심’, ‘건강기능식품 인지’, ‘기능성 인증마크’에 있어 모두 유의한 차이가 있다고 분석되었다. 건강지향형이‘건강에 대한 관심’, ‘건강기능식품 인지’, ‘기능성 인증마크’에 대한 중요도에 있어 세 라이프스타일 유형 중 가장 높았다. 셋째, 실버층 라이프스타일에 따른 건강기능식품 선택속성에 차이를 확인한 결과 세가지 유형 모두 유의한 차이가 나타났다. 물질트렌드 지향형을 살펴보면, 선택속성에 있어서 ''본원적 속성'', ''유형적 속성'', ''인지적 속성'' 모두를 높게 고려하였다. 건강지향형은 건강과 가장 밀접한 ''본원적 속성''을 높게 고려하고, 유형적 속성'' 및 ''인지적 속성''은 중간 정도로 고려하는 것으로 나타났다. 또한, 현실만족 지향형에서는 본원적 속성은 중간으로 나타났고 유형적, 인지적 속성은 모두 낮게 나타났다. 이러한 결과는 건강지향형은 건강한 삶이 중요하다는 인식에서 건강에 대한 염려가 지각되어 건강 관여도가 높게 나타났고 건강기능식품 선택 시 기능성에 대한 과학적으로 인증된 제품을 중요하게 고려하는 것을 시사한다. 한편, 물질트렌드 지향형은 건강기능식품을 선택할 때 복합적으로 모든 속성을 고려하므로 실질적 기능성에 대한 효능, 효과도 중요하고, 안전성 및 제조, 판매 회사의 신뢰성 및 브랜드 가치를 고려하는 것을 시사한다. 또한 제품의 외적인 속성들을 통하여 내적 기능까지 파악할 수 있는 디자인이나 제품명도 중요하게 고려하는 것을 시사한다. 따라서 기업이 목표를 달성하기 위해서는 실버층 욕구에 적합한 제품 개발을 통하여 제품에 대한 가치 창출 및 소비자 지향적인 마케팅전략은 필수적이다. 이 연구는 100세 시대를 맞아 점점 증가하는 실버층을 대상으로 그들의 최대 관심인 건강과 관련, 실버층 소비자들의 라이프스타일에 따른 건강기능식품 선택속성을 분석하였다. 따라서 건강기능식품을 생산하는 기업들이 실버층들을 대상으로 마케팅전략을 수립하고자 할 때, 실버층의 라이프스타일 유형에 따라 제품 선택속성에 차이가 있으므로, 관련 신제품 개발이나 제품 생산 및 전반적인 전략 수립을 위한 지표를 제시하고 있다.
In today''s society, our medical knowledge and scientific achievements have come so far that we are in near of entering health life expectancy of 100 years. The aged society has changed the awareness of the elderly group. As number of new silver population continues to climb, more and more elderly group are beginning to crave beautiful and healthy habits and lifestyles. Along with new elderly group, there are also dramatic increases in new products and services that promote healthy lifestyle for elderly group in retirement age. This trend wills likely increase more dramatically as the baby boomers begin to enter the top end of society''s age group. With the following expectation, there will also be booming popularity of health functional products, especially the ones specializing in preventative care and immune system boosters. This experiment is to study how elderly group and their various lifestyles interact with health functional foods, according to their selection behavior. Different lifestyles will be observed closely, as well as how different health conditions and consumer involvements will affect critical decision making in selecting health functional foods. Following experiment is designed for numerous corporations related to health functional foods, so that the study can be used to aid their marketing strategies, to better target the audience with their marketing program. Theories and discoveries from original advanced research were compared parallel to the new study. The survey data for this research was gathered from 2014/11/30 to 2014/12/30 in Seoul and surrounding areas, from 373 people with ages 50 and up, and equal gender distribution. However, 77 surveys showed lack of participation and had to be discarded, leaving us with 298 viable sources. To gather research data, we used: Statistical analysis program from SPSS19.0, Exploratory Factor Analysis, Cluster Analysis, Cronbach''s Alpha, Analysis of Variance, and Chi-Square Tests. The results from this research show us the following. First, cluster analysis and exploratory analysis were performed amongst different elder lifestyles. Lifestyle exploratory analysis was used for healthy, unique, leisure, and economical-style elders. Cluster analysis was used for material trend oriented, health oriented, reality satisfaction oriented-style elders. Health Functional Foods'' selection trait Exploratory Factor Analysis showed that product''s originality (function, uniqueness, specialty, compatibility, distributor, expiration date), quality (amount, daily dose, visual representation, accessibility, portability, natural ingredients), and popularity (product container, brand image, taste and smell, advertised product, domestic or import, well-known function) were the three main causes. Secondly, the amount of benefits for the elderly group health lifestyle were affected by ''Interest in health'', ''Notability of the health functional food'', and ''Functionality approved mark''. Specifically, the importance of, ''Interest in health'', ''Notability of health functional food'', and ''Functionality approved mark'' were noticeably high within health oriented elders. Lastly, after examining the data from elder lifestyle''s relationship with health functional food selection trait, all three different results showed equal importance. If you closely examine material trend oriented elderly group, selection trait showed distinctively high regards in ''Fundamental Attribute'', ''Typical Attribute'', and ''Cognitive Attribute''. Health oriented elders showed their distinctively high regards in ''Natural Attribute'', and less consideration in ''Typical Attribute'' and ''Cognitive Attribute''. Reality satisfaction oriented elderly group showed less focus on ''Fundamental Attribute'', and even less in ''Typical Attribute'', and ''Cognitive Attribute''. Health oriented elderly group concluded with above data from the fact that they showed most importance and involvement in health beneficial products that are scientifically proven. Material trend oriented elderly group showed balanced traits in their concluded data, showing that they prefer function, safety, as well as the brand image and their reputation. Also, they consider the products'' outer elements, such as design and product name, in order to sense inner functions. So, different corporations must develop products to fulfill the market demands, and strategize marketing plans to better target the correct audience. This experiment was conducted to study Therefore; corporations producing health functional foods must learn from this experiment that there is specific preference in these three main types of elderly group with different needs. These corporations must develop new marketing strategies to better accommodate elderly group with their new products and services. Their selection trait regarding health related topic and health functional food. This is to prepare us for the era where the life expectancy is at 100 years. Therefore, corporations producing health functional foods must learn from this experiment that there is specific preference in these three main types of elderly group with different needs. These corporations must develop new marketing strategies to better accommodate elderly group with their new products and services.
목차
Ⅰ. 서 론 = 11.1 연구의 필요성 및 목적 = 11.2 연구의 방법과 구성 = 3Ⅱ. 이론적 고찰 = 52.1 실버산업의 의의 및 실버소비자의 개념 = 52.1.1 실버산업의 등장배경과 정의 = 52.1.2 실버소비자의 개념과 특성 = 122.2 실버층 라이프스타일의 개념과 선행연구 = 222.2.1 라이프스타일의 개념 = 222.2.2 실버층의 라이프스타일에 관한 선행연구 = 252.3 건강기능식품의 정의와 현황 및 선택 속성 = 292.3.1 건강기능식품의 정의 = 292.3.2 건강기능식품의 현황 = 312.3.3 건강기능식품 선택 속성에 관한 선행연구 = 44Ⅲ. 연구 방법 = 493.1 연구의 모형 및 연구가설 = 493.1.1 연구의 모형 = 493.1.2 연구의 가설 = 503.2. 표본설계 및 분석방법 = 513.2.1 표본설계 = 513.2.2 변수의 조작적 정의 = 523.2.3 설문지 구성 = 543.2.4 분석방법 = 54Ⅳ. 실증적 분석 = 574.1 표본의 기초통계분석 결과 = 574.1.1 표본의 인구통계학적 특성 = 574.2 측정도구의 타당도 및 신뢰성 검증 = 594.2.1 타당성 및 신뢰성 검증 = 594.2.2 실버층 라이프스타일에 대한 요인분석 = 614.2.3 건강기능식품 선택속성에 관한 요인분석 = 644.2.4 실버층 라이프스타일에 대한 군집 분석 = 664.3 연구가설 검증 결과 = 694.3.1 실버층 라이프스타일 유형에 따른 건강관여도 차이분석 = 694.3.2 실버층 라이프스타일 유형에 따른 건강기능식품 선택 속성 차이분석 = 734.4 건강기능식품 기능성에 대한 빈도 분석 = 79Ⅴ. 결론 및 제언 = 83