본 연구의 목적은 우리나라에 거주하고 있는 동남아 출신 다문화가정 여성의 주 거문제를 본질적으로 이해하기 위해 다문화가정의 여성결혼이민자의 주거의 경로를 알아보고 한국에서 다문화가정을 이루고 살아가면서 나타나는 ‘주거문제의 본질’을 생태학적 쟁점을 중심으로 분석하는 것이다. 출신국이 각각 다른 여성 결혼이민자 가 각기 다른 정체성과 생활양식을 형성해 가면서 느끼는 주거의 의미 및 영향, 공 간 적용 및 적응, 공간의 생성, 주거 만족 등을 밝히기 위해 베트남, 필리핀, 캄보디 아 국가 출신 결혼이민자를 대상으로 질적연구를 진행하였다. 본 연구의 조사대상은 서울시 거주 베트남, 필리핀, 캄보디아 출신 결혼이민자 각 5명씩 15인이며, 구조화된 질문지와 개방형 질문지를 이용하여 심층인터뷰한 기 간은 2013년 11월 04일부터 2015년 1월 10일까지이다. 인터뷰는 조사대상자의 동의 하에 녹음을 하면서 1인당 1시간 30분 ~ 2시간 30분 동안 진행하였다. 생태학적 접 근이란 Coolen(2006)이 제시한 환경과 주거의 호혜성, 주거에 대한 의도성, 개인이 갖는 주거의 의미, 주거에 대한 적응과정, 주거의 의미의 형성과정을 중시하는 관점 이며, 본 연구에 적용한 5가지 생태학적 쟁점은 Hong(2013)의 다문화가정 주거에 대한 2013년 연구에 근거하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 주거경로 접근으로 응답자의 정체성과 생활양식을 규명한 결과 출신국에 서부터 내재되어 온 생활양식의 영향으로 응답자들은 가족소통추구형이 가장 많이 나타났고, 다음으로 안락추구형이 나타났다. 응답자들은 베트남과 캄보디아에서는 문화적으로 가족을 중시하고 생활의 시작과 끝이 가족에서 시작하는 것을 볼 때 이 러한 점이 생활양식에서 드러남을 알 수 있다. 필리핀 출신국 응답자들은 안락추구 형으로 주거에서 가족과의 소통도 중시여기면서도 개인적인 안정과 안락을 추구하 는 것을 볼 수 있다. 응답자들은 출신국에서는 단독주택에서 거주하였지만, 한국의 주거생활에서는 빌라에서 가장 많은 응답자가 거주하고 있는 것으로 나타났다. 응답자들은 선호주 거유형에서 현재 가장 많이 살고 있는 빌라유형보다는 기능적인 편리함이 나은 아파트를 더 선호하므로 한국의 주거유형선호에 동화가 되었음을 볼 수 있다. 응답자의 출신국에서는 주거 소유형태가 모두 자가로 한국사회에서의 보편적 주 거 소유형태와 다르다. 응답자의 현재 주거 소유형태는 자가가 가장 많이 나타났는 데, 총 8건 중 3건(PN씨, CB씨, CA씨)만이 남편의 소유이다. 응답자들 중 4건이 시 부모님과 거주하는 경우(VD씨, VZ씨, PY씨, CK씨)로 확대가족의 형태로 거주하고 있으나 분가(VZ씨, CK씨)를 원하고 있다. 한국생활의 기간이 늘어나면서 확대가족 의 형태보다는 핵가족으로 생활하기를 희망하였다. 생활양식에서는 가족소통을 추 구하고 있지만, 가족유형에서는 시가족을 어려워하는 한국여성들과 비슷한 양상으 로 동화되고 있음을 볼 수 있다. 응답자들은 결혼 초기에는 대부분 경제적인 활동을 하지 않았으나, 결혼기간 5년 이후로부터는 경제적인 활동을 하는 것을 볼 수 있다. 베트남과 캄보디아 출신국의 여성은 경제활동에 소극적이나 필리핀 출신국 여성은 적극적인 활동을 이어가는 것 으로 나타나 출신국에 따라 차이가 있음을 알 수 있다. 한국인 남편과 가족이 적극 적인 동화를 강요하므로 결혼기간이 5년 이후에는 한국사회 가치관 및 주거환경에 거의 동화된 모습을 볼 수 있다. 둘째, 응답자들의 생태학적 주거경험을 5가지 쟁점에 따라 본 바는 다음과 같다. 1) 환경과 개인의 호혜성; 응답자들이 대부분 한국 생활환경에 대체로 적응하지 만, 주택의 크기와 내부방음, 외부 소음에는 불만족하는 바, 이는 여건이 되지 않는 환경에 따른 결과라고 할 수 있다. 같은 출신국끼리 지역공동체를 이루고 사는 것 에 대해 거주기간이 짧을수록 원하지만, 거주기간이 길수록 한국사회에서 섞여 살 기를 원한다. 이는 남편이 한국사람이어서 동화과정에 적극적이어서 나타난 결과라 고 볼 수 있다. 2) 주거에 대한 의도성; 이사에 관해서는 모두 수동적이며, 집을 개인보다는 가 족을 위한 공간이라고 생각하였다. 국가별로 볼 때 베트남과 캄보디아 출신은 필리 핀 출신보다 가족공동체를 더 중시하였다. 또한 방의 의미로 프라이버시 보장을 가 장 중요하게 생각하였는데, 특히 필리핀 출신이 베트남과 캄보디아 출신보다 프라 이버시를 중요시 하였다. 이는 국가별로 출신국에서부터 내재된 주거문화의 영향으 로 볼 수 있다. 이상적인 공간 생성에 대해 응답자들은 시설설비와 집의 크기에 중점을 두는 경우가 많았고, 이는 출신국과 한국에서 모두 동일하게 나타났다. 시설설 비의 경우는 한국사회에 동화되면서 더 선호하게 된 것이며, 반면 큰 집을 원하는 것은 출신국의 주거의 크기의 영향을 받은 것으로 볼 수 있다. 3) 주거의 의미와 상호작용; 집의 의미는 가족이 편안하고 안전하며 즐거운 곳 이라고 생각하며, 가장 중요한 공간으로는 베트남과 캄보디아 출신은 부부의 방, 필 리핀 출신은 식탁과 거실이라고 하였다. 가장 중요한 공간에서의 차이는 베트남과 캄보디아는 가족을 중요시하고 가족소통을 추구하는 측면이 공간에서도 나타나는 것으로 보여지며, 필리핀 출신 여성은 개인의 안락함을 추구하는 것을 알 수 있다. 4) 주거적응 과정; 한국의 기후에 대한 어려움이 가장 크다고 하였다. 출신국의 기후가 열대몬순 기후라 한국의 사계절에 어려움을 겪지만, 다른 방법을 사용하여 이겨내기보다 적응하는 방법을 택하는 것으로 나타났다. 경제적인 문제로 적극적인 대처가 가능하지 않아 두꺼운 의류와 외풍을 막을 수 있는 도구들을 사용하여 추위 에 대응하고 있었다. 5) 주거 만족/불만족; 주택의 설비에 가장 만족하였고, 개인공간의 필요성 때문 에 방의 수에 가장 불만족하고 있었다. 응답자의 자산이 넉넉하지 못하여 주택에 투자할 수 없어 현실에 적응하는 방법을 택하는 경향을 나타내고 있었다. 가족수에 비해 방의 수가 부족하여 불만족하지만, 적응해서 살고 있는 것으로 보여진다. 결론적으로, 다문화가정의 주거실태 및 선호연구에서는 선명히 밝혀지지 않는 기후와 문화이동에 따른 문제점을 생태학적 접근으로는 이해할 수 있었다. 또한 그 들이 한국에서 처한 상황은 사회구성주의 접근으로 이해할 수 있었고, 개인의 주거 경험의 추이는 주거경로접근을 통해 이해할 수 있었다. 현재 한국에서의 주거수준 과 만족/불만족 등을 통해 그들의 차후의 주거행동에 어떠한 영향을 미칠지 파악할 수 있었다. 한국사회의 특성상 다문화가정 여성이 반쪽 한국인으로 살아가면서 주거문제에 있어서 동화주의 관점은 유지될 수밖에 없다. 그러나 진정한 다문화사회를 위해서 는 결혼이민자의 문화접변과정을 이해하고 배려하면서, 점진적 동화주의 관점을 가 지고 포용할 필요가 있다. 또한 그들의 주거문제가 시사하는 바를 적극적으로 배려 하여 아열대로 나아가는 우리나라의 환경변화에 시사점을 찾아 활용할 필요가 있다. 뿐만 아니라, 저소득가정을 위한 복지적인 문제에서 머무는 것이 아닌 다문화주 의적인 관점에서 주거복지 정책 등에 폭넓은 배려가 필요하다. 반쪽 한국인으로부 터 진정한 한국인으로 다문화가정 여성의 성공적인 적응을 돕기 위해서는 생활양식 의 공동체성을 지원할 수 있도록 커뮤니티센터, 주민센터 등의 커뮤니티 시설에 다문화주의의 다양성을 인정하는 배려가 필요하다. 이는 동화주의의 강요에 따른 문제점이 순화되거나 해소되는데 기여할 것이다.
The purpose of this study is to understand housing problems of immigrant women from Southeast Asian countries as a multicultural family living in South Korea essentially. Therefore, this study investigate the path of the marriage immigrant women from Southeast Asian countries in housing of the multicultural families and analyze the ecological issues around the ''nature of the housing problem’ that appear while living in form of housing of the multicultural families. A qualitative research was conducted through in-depth interviews to recognize residential meaning and influence, application and adaptation of the space, generating space, residential satisfaction of women immigrated from Philippine, Cambodia and Vietnam while forming a different identity and lifestyle in South Korea. The subjects of this study were 15 married immigrants from Philippine, Cambodia and Vietnam and interviewing period was from November 4, 2013 to December 10, 2014 based on a structured and open-ended questionnaire. The interview was conducted by recording for 1 hour 30 minutes ~ 2 hours 30 minutes per person with the consent of research subjects. Ecological perspectives introduced by Coolen(2006) including terms of reciprocity in-between person and environment, intention to housing, meaning of home, adaptation to housing and the formation process of the meaning of housing. Five ecological issues applied to this study were based on research of multicultural housing by Hong(2013). The major findings were as follows. Firstly, most of respondents were ‘Family communication pursuit type’ due to influence of lifestyle inherited from the country of origin and the rests were ‘Comfort pursuit type’. In Vietnam and Cambodia, they regarded family as a cultural emphasis and this aspect could be seen in the lifestyle of respondents from Vietnam and Cambodia. Respondents from the Philippine were ‘Comfort pursuit type’ and they not only put emphasis on communicating with family but also pursuit their personal stability and comfort. Respondents were living in the villa(연립주택: multi-family housing under 4 stories) as residential life in South Korea at most while they used to live in single-family homes in country of origin. In the preference of residential type, it could be seen that respondents assimilated to preference of residential type in South Korea because they rather preferred apartment(multi-family housing or condominium) than villa they currently live at most. Respondents’ housing tenure type in country of origin were ownership of the house. Housing tenure type of respondents in Korea were ownership at most, but respondents’ husbands owned the house by only three(Mrs. PN, Mrs. CB, Mrs. CA) out of the eight cases. 4 cases(Mrs. VD, Mrs. VZ, Mrs. PY, Mrs. CK) out of respondents were living with parents-in-law in the form of extended family but some of them(Mrs. VZ, Mrs. CK) wanted to move out. Respondents’ hope to living in the form of the nuclear family rather than the extended family increased as residential period in South Korea. It could be seen that respondents were assimilated into similar recognition of Korean women having difficulty with family-in-law, although they were ‘Family communication pursuit type’ in lifestyle. It could be found that respondents mostly didn’t do economic activity in early stage of marriage, but they started work after 5 years. Depending on the country of origin, difference could be found which was women from Vietnam and Cambodia were passive in economic activity while women from Philippine were actively participate in economic activity. Respondents were likely to assimilate into values and residential environment of South Korea after 5 years of marriage since Korean husbands and family-in-law force them actively to be assimilated. Secondly, the residential experience of the respondents according to 5 ecological issues were as follows. 1) Reciprocity in-between person and environment: generally adapted with the living environment in Korea, but dissatisfied with the external noise, sound insulation and house size. This could be seen as a result of the environment under the bad conditions. Rather than making a community of same national origin, they preferred to blend into Korean society. It seems to be that they are able to assimilate positively due to living with Korean husband. 2) Intention to housing: all of them were passive about moving a house and most of them thought the house was the place for the family rather than the individual. However, it could be seen that the Vietnamese and Cambodian set more importance on the family community than Filipinas do. Also, respondents regarded the privacy of the room as the most important meaning of the room. Especially, respondents from Vietnam and Cambodia regarded privacy more importantly than respondents from Philippine. This could be seen as the influence of the inherited culture from the country of origin. Respondents were focused more on the size of the house and facility equipment when creating an ideal space and this equally appear on both the country of origin and South Korea. To prefer good facility condition happens as respondents assimilate into Korean Society while to prefer bigger house affected by the house size from country of origin. 3) Meaning of housing and interaction: all regarded that the meaning of the housing was comfortable and safe place for family. For the most important area in the house, the Vietnamese and Cambodian said a room for couple, and the Filipinas said dining and living room. As Vietnamese and Cambodian were family communication pursuit type, they treated space for family more importantly than Filipinas who pursuited personal comfort. 4) Housing adaptation process: Adapting to climate difference between home countries and Korea was the biggest difficulty. Even respondents were suffering from 4 seasons in South Korea since country of origin had tropical monsoon climate, they rather adapted to the changes than overcome the difficulty. Not able to actively handled with difficulty due to economic problems, but coped with cold weather wearing thick clothes and using insulating devices for draft. 5) Residential satisfaction / dissatisfaction: mostly satisfied with the facilities of housing. On the other hand, they were mostly dissatisfied with the number of rooms and house size due to necessity of personal space. Respondents tend to adapt to reality since they are not able to invest on housing due to short budget. It seems that respondents are well adapted to living in Korea even they dissatisfy with number of rooms or size of the house. In conclusion, ecological approach allow to be understood deeply while issues related to climate and cultural transfer which could not be turn out clearly in residential condition of multicultural families and preference research. Also, situation they faced in Korea could be understood through social constructivism approach and change of individual residential experience could be understood through the housing pathways approach. It was able to identify and understand the impact that could have on the future of their housing activity. It would be able to identify and understand the impact on residential action in the future through the difference on residential satisfaction/ dissatisfaction of residential condition in Korea. Multicultural women’s housing problems living as half-Korean, assimilation policy can only be maintained due to the reality of the Korea Society. However, for a real multicultural society, we need to consider the acculturation of marriage immigrants for the way of gradual assimilation. Moreover, we should actively consider what they suggest with housing problems for taking advantage of the future subtropical climate changes in Korea. Not only focus on the welfare problem of low-income families but also extensive consideration of residential welfare policy in terms of Multiculturalism would be needed. From half-Korean toward true Korean, It should be able to support the lifestyle of the community for successful adaptation of marriage immigrant women. Consideration of supporting the space in community center and community facility depending on the residential area could support the diversity of multiculturalism. It would be considered as a solution to problems related to the forced assimilation.