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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김진평 (경희대학교, 경희대학교 일반대학원)

지도교수
고재윤
발행연도
2015
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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Recent changes in the standard of living together with economic development brought about public interest in the concept of personal well-being and emotional healing. Such awareness expanded to people’s lives in general - food, clothing, and shelter. This sense of well-being has now become particularly important in the food service industry as such a trend is getting much attention, and following this trend, the so-called “health teas” came into the spotlight in the beverage market. Due to the growth of the tea market, consumers are showing more interest in diverse kind of teas. However, studies on individual tea consumers are very rare, and rarer still are thesis that identify correlations between such factors as tea-consumers’ lifestyles, senses of well-being, and the choice of teas in the market.

Therefore this research focused on figuring out relations between tea-consumers’ lifestyles and their sense of well-being, and then identified what impact those factors have on consumers’ tea-selections. According to the research, those who drink tea are categorized as four different groups, which are health-oriented, wealth-oriented, socially-oriented and trend-oriented. And the research also divided the notion of well-being into two parts - physical and emotional.
In the first place, the researcher used canonical analysis to identify relations between lifestyles and awareness of well-being, and found some correlations between the two factors. Concerning the lifestyle part, health-oriented consumers had the most relevant factor for explaining senses of well-being, and for the part of well-being awareness, one’s interest in physical health had much to do with one’s pattern of lifestyle. The research shows that there is high correlation between the health-oriented lifestyle and senses of well-being.

Another method conducted for the research was multiple regression analysis. According to the research, the health-oriented and trend-oriented styles of life influenced one’s physical sense of well-being, while wealth-oriented and socially-oriented ones did not. It was also revealed that health-oriented and socially-oriented tendency of lifestyle influenced senses of emotional well-being, while wealth-oriented and trend-oriented factors did not. Consumers’ health-oriented, wealth-oriented and trend-oriented tendencies affected patterns of tea-selection, but one’s socially-oriented tendency did not have meaningful correlation with choices of teas. And both physical and emotional senses of well-being influenced patterns of tea selections.

목차

제 1장 서론 1
제 1절 연구배경 및 목적 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 3
제 2절 연구방법 및 구성체계 4
1. 연구방법 4
2. 연구구성 5
제 2장 이론적 배경 7
제 1절 차(Tea) 7
1. 차의 개념 7
2. 차의 종류 8
3. 차 시장 현황 9
4. 차 소비자 관련 선행연구 11
제 2절 라이프스타일 13
1. 라이프스타일 개념 13
2. 라이프스타일 측정방법 19
3. 라이프스타일 관련 선행연구 23
제 3절 웰빙인식 26
1. 웰빙의 개념 26
2. 웰빙인식에 따른 사회운동 29
3. 웰빙인식 관련 선행연구 31
제 4절 차 선택속성 33
1. 선택속성의 개념 33
2. 차 선택속성 관련 선행연구 33
제 5절 라이프스타일, 웰빙인식, 차 선택속성의 관계 38
1. 라이프스타일이 웰빙인식에 미치는 영향 관련 선행연구 39
2. 라이프스타일이 차 선택속성에 미치는 영향 관련 선행연구 40
3. 웰빙인식이 차 선택속성에 미치는 영향 관련 선행연구 41
제 3장 연구설계 42
제 1절 조사방법 42
1. 표본의 선정 및 자료수집 42
2. 분석방법 43
3. 연구모형 44
제 2절 연구가설 45
1. 차 소비자의 라이프스타일과 웰빙인식간의 관계 45
2. 차 소비자의 라이프스타일과 차 선택속성간의 관계 46
3. 웰빙인식과 차 선택속성간의 관계 47
제 3절 조작적 정의 48
1. 라이프스타일 48
2. 웰빙인식 49
3. 차 선택속성 50
제 4절 설문지 구성 51
제 4장 연구결과 및 고찰 53
제 1절 표본의 일반적 특징 53
1. 표본의 인구통계적 특성 53
2. 차 소비특성 54
제 2절 측정항목의 신뢰성과 타당성 분석 56
1. 탐색적 요인분석 및 신뢰성 분석 57
제 3절 상관관계분석 및 정준상관분석 61
1. 상관관계분석 61
2. 정준상관분석 62
제 4절 연구가설 검증 64
1. 라이프스타일과 웰빙인식 관계 64
2. 라이프스타일과 차 선택속성 관계 66
3. 웰빙인식과 차 선택속성 관계 67
4. 가설검증결과 68
제 5장 결론 72
제 1절 연구결과 요약 72
제 2절 연구의 시사점 72
제 3절 연구한계 및 향후 연구방향 76
참고문헌 78
Appendix(설문지) 87

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