메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

윤미승 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
정정희
발행연도
2015
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수14

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood science education programs, which were geared toward improving the scientific literacy of young children
To meet the above purpose, two study purposes have been set up as follows:
1. How large is the effect size of the early childhood science programs which affect young children’s scientific literacy?
2. Is the effect size of the early childhood science programs which affect young children’s scientific literacy different depending on program’s instructional approaches and according to moderator variables such as children’s age, type of group in experiment, the period of experimental treatment, the number of experimental treatment and year of publication?
To find the answers to these inquiries, three meta-analytical techniques were conducted; 1)multiple outcome analysis; 2) subgroup analysis; 3) cumulative analysis.
The relevant domestic studies that were conducted between 2000 and 2014 were analyzed and the subjects of meta-analysis for this study were 114 sample of effect size from 73 papers. The overall effect size of the early childhood science education programs geared toward improving scientific literacy was 1.36, which indicated that they produced huge effects.
The result showed as follows:
First, the early childhood science education programs carried out aiming at enhancing scientific literacy had effect size in improving young children’s scientific literacy.
Second, the majority of the studies were instruction based young children’s science education programs. And instruction based programs and eco-education based programs had the large effect size of influence over scientific literacy comparing with integrated based program with other subjects.
Third, to investigate the cause of the difference in effect size of the influence of the early childhood science education programs on young children’s scientific literacy, the regulation effect about children’s age, type of group in experiment, the period of experiment treatment and the number of experimental treatment were explored. As a result, there was no significant difference, but children’s age and the type of group in experimental treatment proved to be the moderator variables which explain the difference of effect size of the influence of the early childhood science programs on young children’s scientific literacy.
To sum up, it can be seen that various science education programs for young children whose goal is to enhance scientific literacy have a positive effect in improving young children’s scientific literacy.

목차

목 차
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 7
3. 용어의 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 11
1. 유아과학교육 11
2. 유아과학교육 프로그램의 유형 14
1) 교수법에 기반한 유아과학교육 프로그램 16
2) 교과통합에 기반한 유아과학교육 프로그램 21
3) 자연친화에 기반한 유아과학교육 프로그램 25
3. 과학적 소양 27
1) 과학적 탐구능력 29
2) 과학적 태도 33
3) 과학적 문제해결력 37
4. 유아과학교육 프로그램의 효과에 영향을 미치는 요인 40
1) 연령 41
2) 집단 유형 42
3) 활동 기간 및 횟수 44
4) 출판유형 및 출판연도 45
5. 국내 메타분석에 관한 선행연구 46
III. 연구 방법 50
1. 메타분석 50
1) 메타분석의 개념 50
2) 메타분석의 강점 50
2. 메타분석의 절차 51
1) 주제설정 및 연구문제 53
2) 문헌검색 및 선정 53
3) 데이터 추출 및 코딩 58
4) 데이터 분석 59
5) 결과보고 66
IV. 연구 결과 67
1. 효과크기 69
1) 전체 효과크기 69
2) 과학적 소양의 하위영역에 따른 효과크기 72
2. 조절효과 분석 72
1) 유아과학교육 프로그램의 유형에 따른 효과크기 73
2) 유아과학교육 프로그램의 유형에 따른 과학적 소양의 효과크기
73
3) 연령에 따른 유아과학교육 프로그램의 효과크기 75
4) 활동횟수에 따른 효과크기 78
5) 활동기간에 따른 효과크기 82
6) 집단구성에 따른 효과크기 86
7) 출판유형에 따른 효과크기 90
8) 출판연도에 따른 효과크기 93
3. 출간오류 분석 97
1) Funnel Plot 98
2) Trim-and-Fill 기법 99
4. 누적메타분석 101
V. 요약 및 논의 102
1. 요약 102
2. 논의 104
1) 유아과학교육 프로그램의 전체 효과크기 104
2) 유아과학교육 프로그램의 과학적 소양에 따른 효과크기 106
3) 유아과학교육 프로그램의 유형에 따른 효과크기 109
4) 유아과학교육 프로그램의 조절변인에 따른 효과크기 113
5) 출간오류 분석 122
6) 누적메타분석 122
VI. 결론 124
참고문헌 127
영문초록 146
부 록 148

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0