최근 들어 소방행정 환경은 급속한 경제발전에 따른 도시화와 산업구조 및 인구구조의 변화가 급속하게 진전되면서 재난의 양상도 대형화, 복합화, 다양화되고 있다. 또한, 기후변화에 따른 자연재난의 증가는 대규모 인명피해와 막대한 재산피해를 가져오는 등 지금과는 다른 재난관리 패러다임을 요구하고 있다. 이렇게 급변하는 소방행정 환경 속에서 기존의 조직운영방식으로는 고품질과 신속성을 요구하는 소방행정수요에 효과적으로 대응하고 다양하게 발생하는 문제를 해결하기 어려운 측면이 있어, 소방관서에서는 임시 과업조직인 태스크포스(Task Force)를 운영하고 있다. 경상북도 소방본부의 경우 각종 매뉴얼 작성, 장단기 추진과제 등의 수행을 위해 임시 과업조직(T/F)을 운영하고 있으며, 임시 과업조직(T/F)의 성과물이 소방정책의 결정과 소방행정조직 운영에 일정 부분 영향을 미치고 있는 것을 부정할 수 없다. 그러나 이렇게 운영하는 임시 과업조직(T/F)이 관료제의 속성을 벗어나 임시 과업조직(T/F)의 특성에 맞게 성공적으로 운영되고 있는지에 대한 연구는 없었다. 본 연구는 경상북도 소방본부에서 운영하는 임시 과업조직(T/F)이 조직특성에 맞게 운영되는지와 그 성과에 대하여 알아보고, 임시 과업조직(T/F)의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 연구의 공간적 범위는 경상북도 소방본부에서 운영한 임시 과업조직(T/F)에 참여한 구성원 전체를 대상으로 하고, 시간적 범위는 최근 3년간(2012년-2014년) 운영한 임시 과업조직(T/F)을 중심으로 하였다. 국내외 학자들의 전문서적과 연구논문을 기반으로 참고자료를 비교하거나 문헌조사를 중심으로 이론적인 근간을 마련하고, 경상북도 소방본부에서 운영한 임시 과업조직(T/F)의 운영에 관하여 분석하고자 하였으며, 경상북도 소방본부에서 운영한 임시 과업조직(T/F)이 조직의 성격에 맞게 운영되었는가와 과업의 목표에 맞는 성과를 도출하는 과정에 초점을 두었다. 이를 위해 설문조사를 통해 실증적 조사 분석을 실시하였다. 조사분석 결과는, 종합적으로 볼 때 경상북도 소방본부에서 운영된 임시 과업조직(T/F)은 탈관료조직의 특징을 유지하면서 운영된 것으로 분석되었으며, 개방형 설문에서 다양하게 제시된 의견을 보완하여 운영한다면 임시 과업조직(T/F)은 급변하는 소방행정 환경에 대한 소방행정의 유연성을 확보하고 소방행정을 활성화하는 기능을 충분히 감당할 것으로 보인다. 개방형 설문에서 제시된 의견을 중심으로 임시 과업조직(T/F)의 활성화 방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 구성원의 문제이다. 설문대상자의 일반적인 특성에서 나타났듯이 구성원의 대부분이 남성이고 소방경 이상의 계급자, 20년 이상 근무자, 45세 이상의 연령층이 60% 이상을 차지하고 있다. 또한, 개방형 설문에서 같은 직원의 잦은 선발을 문제점으로 제기하는 의견이 있었다. 전문성이 중요하게 작용하는 임시 과업조직(T/F)의 특성을 감안한다고 하더라도 구성원들의 성별, 계급, 근무연수, 연령을 안배한 다양한 참여를 통해 조직원들의 전문적인 역량을 강화하여야 하겠으며, 높은 전문성을 요구하는 과업의 경우 외부전문가를 참여시키는 등 인적구성의 다양화도 필요하다. 그리고 긴급하게 처리해야 할 과업의 수행을 위한 임시 과업조직(T/F) 운영에 대비하여 평소 인력풀을 구성하여 운영하는 것도 좋은 방안이 될 수 있다. 둘째, 리더의 역할이다. 리더의 역할이 미흡한 경우 시간의 낭비적 요소가 있고 임시 과업조직(T/F)의 운영이 원만하지 못하다는 의견과 리더의 선발에 신중을 기할 것을 지적하고 있으며, 업무역량보다 구성원을 잘 조화시킬 수 있는 리더를 요구하고 있다. 구성원들의 특성을 이해하고 과업의 적정한 배분 등을 통해 구성원들의 신뢰를 바탕으로 임시 과업조직(T/F) 구성원들을 잘 조화시킬 수 있는 리더의 역할이 요구된다. 셋째, 임시 과업조직(T/F)의 수평적 분화와 서열적 의사전달 단계 축소이다. 기존 계층과 임시 과업조직(T/F)간 업무분담을 명확하게 하는 것이 유리하다는 의견과 팀장 및 팀원으로 계층이 적은 편이어서 팀 전체의 신속한 의사결정은 가능하나 팀 원간 수평성은 계급조직의 특성상 충분히 담보되지 못하고 있다는 의견이 제시되었다. 계급조직의 특성상 팀원 간 수평성의 담보가 어려운 측면이 있겠으나 이를 극복하려는 노력과 외부로부터의 간섭이나 지시를 받지 않고 자유롭게 의사를 소통하고 토론을 통해 과업을 수행하려는 노력과 지원이 지속되어야 하겠다. 넷째, 임시 과업조직(T/F) 운영기간이다. 임시 과업조직(T/F) 참여는 인력부족 등으로 일상근무 부서에 부담을 주고 있고 짧은 기간에 과업 성과물 도출에 대한 부담이 있으며, 선진지 견학 및 관련 업무에 관하여 보다 많은 정보를 수집할 수 있도록 충분한 기간이 주어져야 하겠다는 의견이 다수 제시되었다. 장기적인 계획수립을 위한 임시 과업조직(T/F)의 경우 1회에 그치지 말고 지속적으로 운영할 것도 요구하고 있다. 임시 과업조직(T/F) 운영 시 과업의 수행에 필요한 시간의 면밀한 계산과 견학 및 자료수집에 필요한 시간을 포함하는 계획이 필요하겠으며, 과업의 특성상 필요한 경우 과업의 특성에 맞게 단계적으로 임시 과업조직(T/F) 운영을 검토할 필요가 있다. 다섯째, 정보제공과 공유이다. 임시 과업조직(T/F) 운영 시 참여자에게 사전에 자료준비가 될 수 있도록 과업에 대한 정보를 제공하고 예비연구기간을 운영한 후 임시 과업조직(T/F)을 운영할 것을 요구하고 있다. 임시 과업조직(T/F) 운영 시 참여자에 대하여 사전에 정보를 제공하고 공유를 통해 운영 효과성을 제고하여야 하겠다. 여섯째, 임시 과업조직(T/F)의 성과물에 대한 실행의지이다. 임시 과업조직(T/F)의 성과물이 문서화 되어 시달되더라도 사후관리가 미흡하여 실행성과가 낮은 경우가 있으며, 일선 소방관서장 및 관리자들의 실행의식이 부족하다는 지적이 있다. 임시 과업조직(T/F) 운영을 통해 생산된 성과물에 대해서는 실행 효과를 극대화하기 위한 노력과 환류절차가 꼭 필요하다. 지휘관 또는 담당자가 바뀌더라도 성과물에 대한 실행이 지속적으로 될 수 있도록 하는 것도 매우 중요하다. 일곱째, 갈등의 조정이다. 임시 과업조직(T/F) 활동 중 사무분장 과업의 경우 구성원 간 심한 갈등을 겪었으며, 관련 규정의 검토와 조직의 특성을 이해하고 토론하면서 갈등을 극복하고 과업을 완수하였다는 의견이 있었는데, 임시 과업조직(T/F) 운영 시 불가피하게 갈등이 발생할 수 있다. 이러한 경우 상대방의 의견을 존중하고 경청하면서 과업을 수행하려는 성숙한 자세가 필요하다. 여덟째, 참여자에 대한 인센티브 제공이다. 임시 과업조직(T/F) 운영에 참여하는 사람에 대한 인센티브의 제공이 필요하다는 의견이 제시되었다. 임시 과업조직(T/F) 운영에 참여하는 사람에 대한 인세티브 제공 방안을 모색할 필요가 있다. 마지막으로, 임시 과업조직(T/F) 참여자에 대한 예산지원의 개선이다. 현재 소방학교 또는 소방서에서 차출되어 임시 과업조직(T/F)에 참여하는 직원에 대한 출장여비, 급량비 등은 해당 관서에서 지급하고 있어 임시 과업조직(T/F) 참여를 기피하는 결과를 초래하고 있다. 여기에서 제시된 방안들에 대해 심도 있는 연구와 보완을 통해 소방행정의 유연성 확대와 도민들에게 양질의 소방서비스를 제공하고 도민들로부터 사랑받을 수 있는 조직으로 운영되는데 작은 기여가 되었으면 한다.
As for the environment of fire service administration, recently the aspect of disaster becomes bigger, complex and diversified, as the urbanization due to rapid economic growth, the change of industrial and demographic structure have developed swiftly. The increase of natural disaster due to climate change brings about huge casualties and property damages, demanding a disaster management paradigm unlike the current one. In such a rapidly changing environment of fire service administration, it is difficult to solve various problems by the existing way of operating organization, dealing efficiently with the demand of fire service administration that requires high quality and quickness. Accordingly fire stations operate the task force, a temporary task force. The fire defence headquarters in Gyeongsangbuk-do operates a temporary task force(T/F) to implement long- and short-term promotion task. It can not be denied that the result of temporary task force(T/F) has a partial effect on the decision of fire defence policy and the operation of fire service administration organization. There was, however, no research about if the temporary task force(T/F) operated in that way is successful fit for the characteristics of the temporary task force(T/F), getting out of the attributes of bureaucracy. This research tried to investigate if the temporary task force(T/F) operated by Gyeongsangbuk-do is fit for the characteristics of the system and its accomplishment, and to grope for the plan to activate the temporary task force(T/F). Spatial range of the research is the entire members of the temporary task force(T/F) operated by the fire defence headquarters in Gyeongsangbuk-do, and the temporal range is the temporary task force(T/F) operated for recent 3 years(from 2012 to 2014). Theoretical basis was prepared by comparing references or reviewing literary based on home and domestic scholars'' technical books and researches. Analysis was conducted on the operation of the temporary task force(T/F) operated by fire defence headquarters in Gyeongsangbuk-do. Focus was put on if the temporary task force(T/F) operated by fire defence headquarters in Gyeongsangbuk-do was fit for the characteristics of the organization and if fruits were drawn out in the process fit for the purpose of the task. For that, empirical investigation and analysis was carried out through questionnaire survey. The investigation and analysis showed that the temporary task force(T/F) operated by fire defence headquarters in Gyeongsangbuk-do maintained the characteristics of the post-bureaucracy in operation. If the various opinions presented in open-type questionnaire are complemented in operation, the temporary task force(T/F) seems to perform the function to secure the flexibility of fire service administration and to activate the fire service administration. Followings are the plan of activating the temporary task force(T/F) centering around the opinions presented in open-type questionnaire. First, it is the matter of member. As shown in the general characteristics of subjects, most of the members were male, and fire officers ranked over Sobanggyeong(6th rank), in service over 20 years and over age of 45 took more than 60%. There was an opinion that raised the problem of selecting the same employee frequently in open-type questionnaire. No matter how considering the characteristics of the temporary task force(T/F) in which professionalism is regarded significantly, the professional capacity of workers should be reinforced through diverse participation that considers their gender, rank, working year and age. In case of a task that requires high professionalism, diversification of personnel composition is required like participating external experts. It will also be a good plan to compose and operate the personnel pool at ordinary times, preparing the operation of the temporary task force(T/F) for the task to dal urgently with. Second, it is the matter of leader. There is an opinion that unsatisfied role of leader leads to wasting time and the operation of the temporary task force(T/F) is not satisfactory. It is pointed out to be careful in selecting leaders and the demanded leader should harmonize members well rathe than his business capacity. The role of leader is also required who can understand the characteristics of members and harmonize the members of temporary task force(T/F) well based on the confidence of members through proper distribution of task. Third, it is the matter of horizontal specialization of the temporary task force(T/F) and the reduction of communication level in order. There was an opinion that it is advantageous to clearly divide the business between the existing class and the temporary task force(T/F). Another opinion was that not many classes with team head and team member enable prompt decision making, but can not guarantee the horizontality among team members fully due to the characteristics of class organization. It might be difficult to guarantee the horizontality among team members due to the characteristics of class organization, but efforts and support should be made to cope with it, to communicate freely with no external intervention or instruction and to implement task through discussion. Fourth, it is the matter of the operation period of temporary task force(T/F). There were many opinions that sufficient period of time should be given to be able to collect much more information about field trip to advanced region, since the participation in temporary task force(T/F) might burden general department due to the insufficient personnel and feel pressure about drawing out some fruits in short period of time. In case of temporary task force(T/F) for establishment of a long-term plan, continuous operation, not just once, is demanded. In operating the temporary task force(T/F), it is necessary to calculate exact time needed for implementation of task, field trip and data collection. If necessary, it is needed to consider operating the temporary task force(T/F) step by step according to the characteristics of task. Fifth, it is the matter of offering and sharing information. It is required that in operating the temporary task force(T/F), the information about task should be offered so that participants can prepare data in advance and the temporary task force(T/F) should be operated after operating for preliminary period of research. In operating the temporary task force(T/F), information should be offered to participants and efficiency of operation should be raised throug sharing. Sixth, it is the matter of the intention to realize the achievement of the temporary task force(T/F). Though the achievement of the temporary task force(T/F) is documented and notified, inadequate post management may lower the performance. It is pointed out that field fire chiefs and managers have insufficient intention to implement. Efforts to maximize the effect of implementation and the procedure to flow back are necessary over the achievement produced through operation of the temporary task force(T/F). It is also very important to guarantee continuous implementation of achievement even though the director or the person in charge is exchanged. Seventh, it is the matter of adjustment of conflict. There was an opinion that in case of division of duties during the temporary task force(T/F), members went through serious conflict, but completed their task after reviewing related rules, understanding the characteristics of organization, discussing and coping with conflict. As such, conflict can bring about inevitably in operating the temporary task force(T/F). In that case, a matured attitude is necessary to implement task while respecting the other party''s opinion and listening. Eighth, it is the matter of offering incentive to participants. An opinion is presented that incentive should be offered to participants in the operation of the temporary task force(T/F). It is needed to grope for a plan to offer incentive to participants in the operation of the temporary task force(T/F). Lastly, it is the matter of budgetary support to participants in the operation of the temporary task force(T/F). To the workers who participate in the temporary task force(T/F) after being picked out of fire academy or fire station, pertinent government office grants travel allowance and provisions, incurring the situation to avoid participation in the temporary task force(T/F). Plans presented in this research might contribute, through deep research and complement, to the expansion of flexibility of fire service administration. Consequently, fire service organization is expected to provide residents with good quality of fire service and to be loved.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 23. 선행연구의 검토 2Ⅱ. 소방행정조직에 관한 일반적 고찰 111. 소방행정의 역할 및 환경변화 111) 국민안전관리의 중추적인 역할 증대 112) 사회환경 변화와 소방행정수요의 증가 112. 소방행정의 특성 123. 우리나라의 소방조직 134. 경상북도 소방조직 현황 165. 경상북도 소방본부 최근 3년간 임시 과업조직(T/F) 운영 현황 18Ⅲ. 관료제 및 탈관료제에 대한 이론적 고찰 231. 관료제의 특징 232. 관료제의 순기능과 역기능 243. 탈관료제 291) 탈관료제의 의의 292) 탈관료제의 특징 293) 탈관료제의 조직 유형 29Ⅳ. 경상북도 소방본부 임시 과업조직(T/F)운영에 관한 조사 분석 371. 조사 설계 371) 조사의 목적 382) 조사의 대상 383) 설문지 구성 412. 자료의 수집 및 통계처리 421) 설문지 배포 및 회수 현황 422) 통계처리 방법 423. 자료의 분석 및 해석 421) 설문 대상자의 일반적 특성 422) 구성원의 적합성 443) 낮은 복잡성 544) 비공식화 605) 분권적 의사결정 666) 팀 성과, 구성원의 팀 내 역할 만족도, 학습 767) 개방형 설문 결과 85Ⅴ. 결 론 901. 연구결과의 요약 및 함의 902. 임시 과업조직(T/F)의 활성화 방안 923. 연구의 한계 94참 고 문 헌 96설 문 지 98영 문 초 록 103