본 연구는 다음과 같은 두 가지 사항을 서술하였다. 첫째, 한국 무형문화재제도 형성 및 제도변화 과정에 대한 고찰이다. 둘째, 역사적제도주의 이론을 적용한 제도변화의 영향요인 분석이다. 한국 무형문화재제도 변화 및 영향요인을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 1970∼1980년대 무형문화재제도 제도변화의 특징은 보유자 인정 및 해제제도, 보유단체제도, 그리고 기·예능 전수교육제도 등의 도입이다. 무형문화재 정책결정구조는 제도변화의 내생적 영향요인으로 가장 큰 영향을 미쳤다. 정책결정구조는 문화재관리국이 주도하는 가운데 문화재위원회에 의존적인 형태를 보였다. 특별히 문화재위원회의 영향력이 컸던 시기로 파악되었다. 내생적 영향요인으로서 1970년대 무형문화재정책이념은 보유자 인정 및 해제제도 도입에 영향을 미친 문화재의 ‘발굴’이다. 반면 1980년대 무형문화재정책이념은 보유단체 제도와 기·예능 전수교육제도 도입에 영향을 끼친 것으로 파악된 문화재의 ‘전승’이었다. 둘째, 1990년대 무형문화재제도의 가장 큰 변화는 문화공보부장관의 고유권한인 전수교육이수증 발급권을 보유자(보유단체)에게 이관한 것이다. 외생적 요인으로 정권교체가 제도변화에 직접적인 영향을 미쳤다. 왜냐하면 김대중정부의 규제개혁 완화조치로 중요무형문화재 공개의무제도가 폐지되었기 때문이다. 내생적 요인인 정책결정구조는 1990년대 중반부터 공청회제도를 도입하여 문화재관리국 중심의 무형문화재 정책 결정 과정의 폐쇄성을 개선한 점이 특징이다. 또 다른 내생적 요인이라고 할 수 있는 무형문화재정책이념은 제도변화의 영향요인으로 작용한 문화재 ‘보급’이다. 정부로 하여금 무형문화재 보유자의 자율권을 강화하여 전승자 양성을 통한 무형문화재 보급에 힘을 쏟게 만든 것은 이러한 무형문화재정책이념 때문이다. 셋째, 2000∼2010년대는 문화재청훈령 제정, 명예보유자인정제도 도입, 그리고 ??무형문화재 보전 및 진흥에 관한 법률??을 제정하는 등 많은 제도 변화가 일어났다. 제도변화의 외생적 요인으로 유네스코 협약가입 등의 활동을 들 수 있다. 2002년 세계유산의 등록 및 보호조항 신설, 2011년 유네스코 아시아·태평양 무형문화유산 국제정보네트워킹센터의 설치 규정 신설, 그리고 2011년 유네스코 인정 무형유산센터 유치를 위한 법 개정 등 유네스코 활동이 제도변화를 이끌어내는 직접적인 요인으로 작용하였다. 내생적 요인인 무형문화재 정책결정구조는 문화재청이 공청회와 전문가연구용역을 실시한 후 그 결과를 문화재위원회에서 심의하는 구조로 전환하였다. 문화재위원회의 역할과 권한이 축소되었고 문화재청의 의견수렴구조가 단계적 절차를 통한 확장 형태를 띤 것은 그 결과이다. 두 번째 내생적 요인은 정부의 무형문화재정책이념이다. 2000∼2010년대 무형문화재정책이념은 무형문화재의 ‘활용(2000년대)’과 ‘진흥(2010년대)’이다. 이는 명예보유자인정제도 도입 및 무형문화재법 제정에 영향을 끼친 것으로 파악되었다. 역사적 제도주의 이론에 근거하여 한국 무형문화재제도 변화의 영향요인특징을 정리하면 다음과 같다. 우리나라 무형문화재제도 변화의 외생적 요인은 정권교체와 유네스코협약가입이다. 외생적 요인인 1980년대 민주적인 정권교체 이후 규제완화정책으로 중요무형문화재 기·예능 공개의무제도가 폐지됨으로서 단절적이면서 급진적인 변화가 일어났다. 하지만 2000∼2010년대에 외생적 요인으로 작용한 유네스코협약가입등과 같은 활동에 의한 제도변화는 점진적인 형태로 나타났다. 다음으로 우리나라 무형문화재제도 변화의 내생적 요인은 정책결정구조와 무형문화재정책이다. 정책결정구조는 문화재청(문화재관리국) 일원체제 아래에서 일관되게 유지되고 있다. 초기 문화재관리국을 정책적으로 뒷받침하던 문화재위원회의 역할은 1990년대 중반부터 약화되었다. 반면 공청회 및 전문가용역 등을 비롯한 다양한 채널의 의견수렴 구조는 확대되었다. 정부의 무형문화재정책이념은 발굴(1960년대) ->보호(1970년대) -> 육성(1980년대) -> 보급(1990년대) -> 활용(2000년대) -> 진흥(2010년대) 등의 흐름으로 변화해 왔다. 본 연구는 우리나라 역사적 맥락 안에서 파생된 무형문화재제도 변화의 외생적 요인과 내생적 요인을 살펴보았다. 한국 무형문화재제도는 정권교체가 가져온 급격한 제도변화를 제외하면 전반적으로 점진적인 변화 패턴을 보이는 것이 특징이다. 외생적 요인인 유네스코 무형문화유산협약과 같은 국제환경의 변화는 ‘결정적 전환점’으로서 급속한 변화보다는 10년 이상 지속적인 노력을 통한 점진적인 문화재제도개선으로 나타났다. 대체로 정책결정구조와 무형문화재정책이념 등 내생적 요인이 제도 개선을 촉진하는 가장 큰 요인으로 작용했다고 볼 수 있다.
This study examines the two following issues. First, I investigate how Korean intangible cultural heritage system formed and changed. Second, this study analyzes the determinants of changes in the system, applying the theory of historical institutionalism. The main results of this study is as follows. First, the main change in the intangible cultural heritage system in 1970∼1980s'' is the introduction of the system that acknowledges and cancels the intangible cultural heritage holder, the holder group system, and the system of education for the technique and art transfer. The structure of determining intangible cultural heritage system was the most influential as an endogenous determinants of changes in the system. The structure of determining intangible cultural heritage system was led by the cultural heritage management bureau, while it was dependent on the cultural heritage committee. In this period, the cultural heritage committee was especially influential. As an endogenous determinant, the main issue of the intangible cultural heritage system in 1970s'' was the discovery of cultural heritage, which had an influence on the adoption of system that acknowledges and cancels the cultural heritage holder. On the other hand, the main issue in 1980s'' was the transfer of cultural heritage, which was found to have an influence on the adoption of the holder group system and the education system for the transfer of techniques and arts. Second, the largest change in the intangible cultural heritage system in 1990s'' was that the right to issue a certificate of transfer education was given from Minister of Culture and Publicity to the holder. As an exogenous factor, political regime change had a direct impact on the change of the system, because the disclosure requirement of significant intangible cultural heritage was abolished by the deregulation policy under the Kim Daejung administration. The structure of policy decision, an endogenous factor, is characterized by the improved openness in the process of policy decision for intangible cultural heritage, based on the adoption of the hearing system since mid-1990s''. The idea of the intangible cultural heritage policy, another endogenous factor, is to supply cultural heritage, which works as a significant determinant of change in the system. It is this idea of intangible cultural heritage policy that made the government enhance the autonomous right of the intangible cultural heritage holder in order to concentrate on providing intangible cultural heritage by raising the successor. Third, there were lots of system changes in 2000∼2010s'' such as enactment of order of cultural heritage office, introduction of the system recognizing honorary holders, and enactment of the law for preservation and promotion of intangible cultural heritage. The participation in UNESCO agreement can be considered as an exogenous factor of system changes. The activities of UNESCO worked as a direct factor to lead to system changes, such as the enactment of provisions to register and protect world heritage in 2002, the enactment of the regulation in installing the international information networking center of Asia-Pacific intangible cultural heritage at UNESCO in 2011, and the amendment of law to induce intangible heritage center recognized by UNESCO in 2011. The structure of intangible cultural heritage policy decision, an endogenous factor, was converted to the structure where cultural heritage office enforces hearing and study service by expert and examines the result in cultural heritage committee. The outcome is the reduction of the role and power of cultural heritage committee and expansion of the cultural heritage office''s structure to collect opinions through a gradual procedure. The second endogenous factor is the government''s idea of intangible cultural heritage policy. The idea of intangible cultural heritage policy in 2000∼2010s'' is utilization (2000s'') and promotion (2010s'') of intangible cultural heritage. It was recognized that this had an influence on the introduction of the system acknowledging honorary holders and the enactment of law of intangible cultural heritage. Based on the theory of historic institutionalism, the characteristics of determinants for system changes of Korean intangible cultural heritage are summarized as follows. The exogenous factors of changes in the system of Korean intangible cultural heritage are the political regime change and the affiliation with the UNESCO agreement. Since the disclosure requirement of techniques and arts of significant intangible cultural heritage is abolished by the deregulation policy after democratic change of a regime in 1980s'' as an exogenous factor, discrete and radical changes were made. However, the system change by activity like affiliation in UNESCO agreement which worked as exogenous factor in 2000∼2010s'' appeared in a gradual form. Next, the endogenous factor of change in the system of Korean intangible cultural heritage is the structure of determining policies and intangible cultural heritage policy. The structure of policy decision is consistently maintained under the unitary system of cultural heritage office (cultural heritage management bureau). The role of cultural heritage committee which politically supported the cultural heritage management bureau at the beginning was weakened since the middle of 1990s''. On the other hand, the structure to collect opinions of diverse channels including hearing and expert service was expanded. The government''s idea of intangible cultural heritage policy has changed in the flow of excavation (1960s'')->protection(1970s'')->cultivation(1980s'') -> propagation (1990s'') -> utilization (2000s'') -> promotion (2010s''). This study investigates exogenous and endogenous factors of changes in the system of intangible cultural heritage derived from the historic context of Korea. Except the radical change in the system caused by the change of political regime, the Korean intangible cultural heritage system is characterized by gradual patterns of changes. The change in international environment like intangible cultural heritage agreement of UNESCO, an exogenous factor, appeared to be gradual improvement of cultural heritage system through constant efforts over 10 years as ''decisive turning point'' rather than rapid change. In general, the endogenous factors like the structures of policy decisions and the idea of intangible cultural heritage policy can be deemed to work as the most significant factor that promotes the improvement of the system.
목차
Ⅰ. 서론 11. 문제제기와 연구목적 12. 연구범위와 방법 63. 선행연구 검토 및 연구의 구성 71) 선행연구 검토 72) 연구의 구성 12Ⅱ. 이론적 배경 및 연구의 분석틀 151. 개념 정의 151) 무형문화재의 개념 및 유형 152) 중요무형문화재 개념 및 유형 183) 제도의 개념 232. 연구의 접근법 및 주요변수 241) 연구의 접근법 242) 주요변수(영향요인) 283. 연구의 분석틀과 연구문제 311) 연구의 분석틀 312) 연구문제 34Ⅲ. 한국 무형문화재제도 성립의 역사 351. 해방이후 초기 한국 무형문화재제도의 모색 361) 해방공간의 문화재정책 및 문화재관리 362) 대한민국정부수립과 문화재보호법 모색 433) 국악계 활동 현황 482. 한국 무형문화재제도의 형성 (1960년대) 611) 문화재보호법 제정 및 문화재위원회 설치 612) 무형문화재 종목 지정 673) 국악분야 무형문화재 지정 현황 713. 소결론 85Ⅳ. 한국 무형문화재제도 변화와 영향요인 분석 871. 한국적 무형문화재제도의 정립(19701980년대) 871) 제도 변화 882) 외생적 영향요인 분석: 새마을운동 1173) 내생적 영향요인 분석 1242. 보유자의 사회적 지위 상승과 자율권 확대(1990년대) 1461) 제도 변화 1472) 외생적 영향요인 분석: IMF 경제위기, 정권교체 1603) 내생적 영향요인 분석 1663. 글로벌 스탠더드의 수용과 한국 무형문화재제도의 전환(2000년 이후) 1791) 제도 변화 1802) 외생적 영향요인 분석: 유네스코협약가입 2173) 내생적 영향요인 분석 2214. 소결론 241Ⅴ. 결 론 246참고문헌 253부 록 269국문초록 287Abstract 290