본 연구는 철릭의 용도 및 형태 등의 변화 과정을 고찰하기 위한 목적으로 『조선왕조실록』에 나타난 기록과 17세기 임진왜란 전후의 출토복식을 분석 고찰하였다. 철릭의 용도는 『조선왕조실록』에 나타난 기록을 오례로 분류하여 용도, 착용자, 색상 등을 조선시대 전반에 걸쳐 고찰하였으며, 형태변화는 17세기에 출토된 복식 중 생몰연대가 정확한 61점에 한정하여 분석 하였다. 17세기 출토복식 중 철릭의 변화과정을 잘 보여주고 있는 이응해 출토복식의 철릭을 분석 고찰 하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 『조선왕조실록』에 나타난 기록을 고찰한 결과 철릭은 오례 및 기타의 요선철릭, 상공, 포도?표류인, 하사, 의복(衣服)제도, 외국인의 복색 등에 관련하여 기록되어 있으며, 연구결과는 다음과 같다. 길례(吉禮)는 조정의 예절로 길례시 철릭의 색상은 백색이 주를 이루며, 직물로는 면주(綿紬), 모시(苧布), 포(布) 등이다. 가례(嘉禮)는 왕실 관계의 예절로 가례시 철릭의 색상은 백색(白色), 초록색(草綠色)이 주를 이루며, 직물로는 저포, 면포, 견 등이다. 빈례(賓禮)는 외국사신을 접대하는 의례로 빈례시 철릭의 색상은 백색이 주를 이루었으며, 직물은 저포, 마포, 견, 교직(交織) 등이다. 군례(軍禮)는 군사에 관한 의식과 예로 군례시 철릭의 색상으로는 청색계가 주를 이루며, 직물은 면포 견 등이다. 흉례(凶禮)는 상·장에 관한 모든 의식 절차로, 단종대에 철릭에 대한 기록이 시작되어 선조 이후 가장 많은 기록이 나타나고 있다. 흉례시 철릭의 색상은 백(白)철릭이 주를 이루며, 직물은 저포, 면포, 견직물 등이다. 기타로 요선 철릭은 세조와 성종대에만 기록이 있으며, 색상으로는 홍색 계열이 주를 이룬다. 상공은 연산군에서만 철릭의 기록을 볼 수 있으며, 색상으로는 감다색과 잡색만 보인다. 표도(漂渡)?표류인(漂流人)에 철릭을 하사한 기록은 세조와 성종 때만 내용을 볼 수 있다. 하사의 기록은 단종즉위년부터 선조대까지 철릭을 하사한 기록이 보이는데, 선조 이후로 나타나지 않고 있다. 의복제도는 세종대부터 고종대까지 전 시기적으로 나타나고 있으며, 외국인의 복색은 중국 명나라 내시에 관한 기록과 오랑캐, 즉 만주족(여진족)의 복색이다. 이와 같은 내용을 종합해 보면 조선시대 전반적인 철릭의 색상은 크게 백색(白色), 회색(灰色), 흑색(黑色), 청색계(靑色系), 녹색계(綠色系), 홍색계(紅色系), 자색계(紫色系), 황색계(黃色系), 유색(有色), 잡색(雜色)등 다양하게 나타났으며, 백색이 제일 많이 보이며, 다음으로는 흑색, 초록색, 대홍색 순이며, 이 중 백색과 흑색은 전 시대에 걸쳐 나타났다. 철릭의 직물은 면직물, 마직물, 견직물, 교직물, 양피 등으로 저포(紵布)가 주를 이루며, 세조와 성종대 제일 많이 기록되어 있다. 선조대 이전에는 견직물도 다양한 종류가 기록되었으나 선조대 이후 직물의 기록이 평견직물과 수자직으로 단순화 된 것을 알 수 있다. 둘째, 17세기 출토복식의 철릭 유물은 61점으로 상의하상의 비율, 소매모양, 깃과 고름 및 치마 주름너비가 변화되었으며, 유형별로도 특징을 보였다. 상의하상의 비율은 임진왜란 전후의 양식이 동시에 보인다. 깃은 이중칼깃, 칼깃, 둥근깃이 보인다. 소매는 착수형, 두리소매형이며, 임진왜란 이전 시기 보다 더 곡선화 된 붕어배래형소매도 있다. 섶 여밈은 단섶으로 옆선까지 포개어지는 깊은 여밈에서 임진왜란 이후에는 점차 중앙으로 이동하여 여밈이 점차 얕아지며, 고름은 상하 2쌍 고름에서 1쌍 고름으로 변화했다. 주름은 외주름과 맞주름이 있으며 주름너비는 임진왜란 이전에는 잔주름이었으나 임진왜란 이후에는 점차 넓어지면서 주름을 치마 단까지 규칙적으로 잡아 주는 등의 변화가 나타난다. 셋째, 17세기 출토복식 중 이응해 출토복식의 철릭은 총 6점으로 상하의 비율이 1:1.7에서 1:2까지 다양한 비율로 이루어져 있으며, 조선 전기에서 조선 중기로 이어지는 과도기적 형태를 잘 보여주고 있다. 철릭의 특징은 다양한 형태의 섶선 이동이라 할 수 있으며, 철릭 5점에서 섶선이동이 다르게 나타나는데 그 중 철릭 1점은 섶 부분의 이동이 다른 철릭과 달리 겉섶 쪽에서 이루어졌다.
This study has examined and analyzed the records on the Annals of Chosun Dynasty and the excavated dressing which were worn before and after Japanese Invasion in Imjin Year (the 17th century) in order to appreciate the use and pattern of Cheollik. Its use has been classified on the ground of the records in the Annals of Chosun Dynasty so that its use, wearer and colors might be analyzed. For the appreciation of the changes to its pattern, the 61 pieces with accurate burial year out of the excavated dressings of the 17th century have been examined. The Cheollik of excavated Lee Eung-hae Dressing, which show the changing process of Cheollik best among the excavated dressings of the 17th century, was analyzed. The following is the research result. First, the investigation of the records on “Annals of Chosun Dynasty” revealed that there were records on Five Rituals, others’ Yoseon Choeollik, tributed Cheollik, foreign sailors drifted to Jeju Island/domestic sailors coming back to Jeju after having been drifted to a foreign country, royal gifts and foreigners’ dressings as well as Cheollik. The following is the study result. The dressings for Gillye (all royal rituals except for funeral ritual) were mostly of white color and their textiles are silk fabric, ramie fabric and cotton cloth, At Garye (rituals at royal marriage, crowning of the price, etc.), the colors of white and green dominated and the textiles were ramie cloth, cotton cloth and sheets of silk. On the other hand, at Binrye, a ritual receiving envoy from foreign countries, white was mostly applied and ramie cloth, hemp linen, sheet of silk and mixed weaving were used. For Gunrye (military rite), the color of blue was mostly used and cotton cloth and sheet of silk were employed. As with Hyungrye (funeral ritual), the record began from King Danjong and after King Seonjo the most records are found. The white Cheollik was mostly used and ramie cloth, cotton cloth and sheet of silk were used. As one of others, Yoseon Cheollik were recorded only in the times of King Sejo and King Seongjong, when the red was the main color. The Cheollik included in the items of tribute is found only in the record in the time of Yeonsan-Gun, where only the colors of dark blue and variegation are found. The Cheollik bestowed to foreign sailors drifted to Jeju Island/domestic sailors coming back to Jeju after having been drifted to a foreign country can be found in the records in the times of King Sejo and King Seongjong. There is the record that Cheollik was given by kings from the year of King Danjong’s enthronement until the time of King Seonjo. There is no record after the latter. The record on clothing system is seen from the time of King Sejong to that of King Kojong. In terms of foreigner’s dressings, there are the records on dressings of eunuchs in Chinese Ming Dynasty and of the barbarians, that is, Manchu people (Jurchen). To summarize all of these facts, the general colors of Cheollik were white, gray, black, blue, green, red and yellow, i.e, colored or multi-colored, among which the white is found the most and then black, green and scarlet. In particular, white and black are seen in all the times. The fabrics for Cheollik are cotton, ramie, silk, union cloth and sheepskin, among which ramie cloth used the most with the records in the times of King Sejo and King Seongjong. Before the time of King Seonjo, there were records on various kinds of silk but the record on fabrics is found to have been simplified into plain silk fabric and satin weave. Second, the remains of Cheollik among excavated dressings of the 17 century are 61. The followings are the details of fabrics. In respect of the pattern, the rate, sleeve shape, width of collar, string and skirt pleat went through some changes with features by pattern. The ratios of top and down-skirt is found to have the patterns both before and after Japanese Invasion in the year of Imjin. The collars were double-collar, blade-collar and round-collar. The sleeves were of Chaksu-type and Doori Somae-type along with Bungeo Baerae-type which was of curve. The gusset adjustment was single-adjustment first but its deep adjustment folded to the side seam-line began to move to the center gradually after the Japanese Invasion so that the adjustment got shallower while the string changed from two-pairs at top and bottom to one-pair string. The pleats were single ones and inverted ones. The width of pleat was of fine lines but after the Japanse Invasion it grew wider so that the pleats of regular pattern went through the change being made to the hem of a skirt. Third, the Lee eung-hae’s excavated dressings among those of the 17 century are the total of 6, the ratios of whose top and bottom are various with 1:1.7 and 1:2. They are showing clearly the transitional pattern from the early days of Chosun Dynasty to the middle days. The feature of Cheollik can be said to be the movement of gusset lines with diverse patterns. five pieces of Cheollik show different movement of gusset lines and the gusset of one of them is found to have moved from outer gusset unlike other Cheolliks.