관광을 경제성장의 원동력으로 인식하는 국가들이 증가하고 있으며 이에 따라 더 많은 관광객을 유치하기 위한 국가들의 경쟁은 시간이 지날수록 더 치열해지고 있다. 이러한 환경변화 속에 국제관광수요에 대한 연구는 특정 국가 또는 관광지를 대상의 수요예측모형을 중심으로 로 양적·질적 성장이 이루어졌다. 그러나 지금까지의 국제관광수요에 대한 연구는 선행연구에서 제시된 소득, 환율, 가격 등의 경제 변수를 중심으로 영향력이 높은 자료를 찾는데 초점이 맞춰져 있다. 경제 변수가 국제관광수요에 중요한 변수이지만 관광의 복합재적 성격을 고려할 때 국제관광수요를 설명하기 위해서는 더 많은 변수가 필요할 것이다. 이에 본 연구에서는 관광수요에 영향을 주는 다양한 변수 중 Krippendorf(1987), Cohen(2002), Urry(1990)의 연구에 기초하여 문화적 속성을 확인하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 먼저 Hofstede(2014)의 여섯 가지 문화지수와 선행연구에서 확인된 경제 변수를 독립변수로, 국제관광수요를 종속변수로 다중회귀분석을 시행하여 국제관광수요에 영향을 미치는 보편적인 문화 속성이 있는지를 확인하였다. 다음으로 상대적인 문화차이가 국제관광수요에 어떠한 영향을 미치는지 확인하기 위하여 Hofstede의 문화지수 값을 Kogut and Singh Index를 이용하여 한국과 일본을 기준으로 국가 간의 문화차이 값으로 변환하여 국제관광수요와의 관계를 살펴보았다. 분석결과 첫째 국제관광수요에 영향을 미치는 보편적인 문화 속성은 개인주의 인 것으로 나타났으며, 이는 개인주의 국가의 특징을 고려할 때 Krippendorf(1987)가 주장한 ‘현실의 회피’와 Hofstede(2014)가 주장한 ‘국가의 현대화나 발전정도’가 원인인 것으로 분석된다. 둘째 문화의 상대성을 의미하는 문화 차이의 경우 한국은 인바운드와 아웃바운드 국제관광수요 모두 남성성 지수 에 영향을 받는 것으로 나타났으며, 남성성 지수가 낮은 국가의 특징인 ‘정치·정교로부터의 자유’에 기인한 것으로 분석된다. 반면에 일본의 경우 일본만의 독특한 문화 속성보다 국제관광수요에 영향을 주는 보편적 속성인 개인주의에 더 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 결국 국제관광수요에 영향을 주는 보편적인 문화는 개인주의이며 국가별 국제관광수요에 영향을 미치는 상대적인 문화 차이는 한국의 경우 남성성 지수이지만 이는 국가에 따라 다르다는 결론을 도출하였다. 본 연구에서는 Hofstede의 여섯 가지 문화 지수 중 권력거리 지수, 불확실성회피 지수, 장기계획 지수, 자적자제 지수는 문화지수와 문화차이 모두 국제관광수요에 유의한 결과를 도출하지 못하였다. 이러한 이유는 연구의 기초자료인 Hofstede의 문화 지수가 타국에서 바라보는 시각이 아닌 자국민이 인식하는 문화가치이므로 외부에서 바라보는 시각과 차이가 발생하였기 때문인 것으로 여겨진다. 또한 선행연구에서 국제관광수요를 설명하는데 사용되었던 경제 변수는 본 연구에서 유의한 결과를 도출하지 못하였는데 이는 기존의 선행연구 대부분이 시계열 자료를 사용하여 국제관광수요에 대한 변화를 살펴본 반면 본 연구에서는 횡단면 자료를 이용한 차이에서 비롯된 것으로 판단된다. 그러나 이용 가능한 자료의 부족과 제한된 연구방법은 본 연구의 한계로 지적할 수 있다.
As more nations recognize tourism as momentum of economic growth, subsequently, competition among nations gets more intense to induce more tourists with elapse of time. Amid these environmental changes, qualitative·quantitative research on demand for international tourism has been made targeting certain nations or tourist attractions using the demand prediction model. However, those foregoing studies mainly focus on finding out highly influential data centering on economic variables such as income, exchange rate, price and etc. presented in the studies already made. Though economic variables are vital to the demand for international tourism, more variables may be necessary to explain the international demand for tourism taking into consideration the nature of tourism being a composite material. In this context, the current study attempted to confirm its cultural nature among its various factors affecting the demand for tourism on the basis of Krippendorf(1987), Cohen(1990) and Urry(2000)''s researches. For this, the current study conducted multiple regression analysis with economic variables confirmed in .Hofstede(2014)''s cultural dimension as independent variable, the international demand for tourism as sub-variable to confirm if there were common cultural attributes affecting the demand. And then, to confirm what effect relative difference in culture has on the demand, it altered Hofstede''s values of cultural indices into values of cultural difference among nations using ''Kogut and Singh Index'' to look into their relation to the international demand for tourism. The result of the analysis showed first, that a common attribute of culture affecting the demand for international tourism is ''individualism'', which, the features of a nation with rampant individualism being considered, Krippendorf(1987)-insisted ''evasion from reality’ and Hofstede(2014)-insisted modernization of a nation or its development degree are its causes. Second, in cultural difference meaning cultural relativity, Korea is under the influence of ''masculinity'' indices both in the outbound and inbound demand for international tourism, which is analyzed to have resulted from ''freedom from politics/religion'', a feature of a nation with low masculinity. Whereas, Japan is proven to be under influence of ''individualism'', a common attribute affecting the international demand for tourism, more than cultural attributes uniquely found in Japan. After all, common culture affecting the demand for international tourism is individualism and relative difference in culture affecting by-nation demand for international tourism is, in case of Korea, masculinity index but this is, conclusively, different from nation to nation. The current study failed to see culture index and cultural difference, among Hofstede’s six culture dimension; ''power distance index'', ''uncertainty avoidance index'', ''long-term orientation index'' culture index and cultural difference and ''indulgence versus restraint index'', draw out significant results in the demand for international tourism. Reason for this is considered to have resulted from the fact that since Hofstede’s cultural indices, which are basic research data for this study, are cultural values perceived by a nation, not by foreign nations, dicrepancy transpired due to the differing perceptions. Besides, economic vaiables used to expalin the demand for tourism in foregoing studies failed to draw out significant result in this study, which is judged to have resulted from the difference that most of foregoing studies used time series materials to look into the demand for international tourism while this study used cross-section materials. It can be pointed out that the current study is limited by lack of available materials and limited research methods.
제 1 장 서론 1제 1 절 문제의 제기 1제 2 절 연구의 목적 4제 3 절 연구 방법 및 가정 4제 4 절 용어의 정의 8제 2 장 관련이론의 고찰 9제 1 절 문화지수와 문화차이 9제 2 절 국제관광수요 38제 3 장 연구방법 설계 51제 1 절 분석자료 개요 51제 2 절 분석방법 54제 4 장 분석결과 및 논의 55제 1 절 문화지수와 국제관광수요와의 관계 55제 2 절 문화차이와 국제관광수요와의 관계 57제 3 절 분석결과 논의 65제 5 장 결론 및 시사점 68제 1 절 연구 요약 68제 2 절 시사점 및 연구의 한계 69참고문헌 72부록 82