본 연구는 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 어휘력 발달과 의사소통 능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 어휘력 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 의사소통 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 G시에 위치한 어린이집에 다니는 영아들로 실험집단은 A어린이집과 B어린이집의 영아 각각 7명씩 14명과 인적환경과 물리적환경이 비슷한 C어린이집과 D어린이집의 영아 각 7명씩 14명을 비교집단으로 각각 선정하였다. 연구도구는 영아의 어휘력 능력을 측정하기 위해 안주희(2005)가 영아 월령에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 의사소통 능력을 측정하기 위해 이영자 외(2002)가 개발한 「1, 2세 영아발달 평가도구」를 안주희(2005)가 수정·활용한 것을 사용하였다. 연구절차는 첫째, 예비검사를 통해 연구도구의 적절성을 점검하였고, 둘째, 원활한 연구를 위해 교사훈련을 실시하였다. 셋째, 영아의 어휘력과 의사소통 능력에 대한 사전 검사를 실시하고, t-검증을 통하여 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 넷째, 2013년 3월 11일부터 10주에 걸쳐 실험처치를 실시하였다. 다섯째로, 실험처치 후 영아의 어휘력 발달과 의사소통 능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 사후검사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구에서 나타나는 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 어휘력 발달에 있어서 그림책을 노래로 들려주는 실험집단과 노래로 들려주지 않은 비교집단 영아들 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 실험집단의 어휘력 평균은 1.64점 상승하였고, 비교집단의 어휘력 평균은 1점이 상승한 것을 볼 때, 그림책을 노래로 들려주는 활동이 실험집단 영아의 어휘력 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 둘째, 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 의사소통 능력 발달에 있어서 그림책을 노래로 들려주는 실험집단과 노래로 들려주지 않은 비교집단 영아들 간에 유의한 차이가 있었다. 즉 실험집단의 영아들은 그렇지 않은 비교집단의 영아보다 의사소통 능력이 향상되었다. 본 연구를 통하여 그림책을 노래로 들려주는 활동이 영아의 어휘력 발달과 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 그림책을 노래로 들려주는 활동이 현장에서 지속적으로 전개 된다면 영아의 어휘력 발달 및 의사사통 능력을 향상시킬 수 있는 활동이 될 수 있음을 시사하는 것이라 하겠다.
The purpose of this study is to know the effect on the infant’s vocabulary development and communication skills with telling stories by songs. For performing this study, the following questions were posed. What are the effects on the infant’s vocabulary development with telling stories by songs? What are the effects on the infant’s communication skills with telling stories by songs? The subjects of this study are infants who attend nursery located in the city of G, with the experimental group each 7 infants from A and B nursery and with the comparative group each 7 infants from C and D nursery which have similar human and physical environments were selected. To measure infant''s vocabulary skills, the research tool was used the model which is reconstructed by An Ju Hee (2005) to suit the infant’s age and to measure the communication skills, the research tool was used the model <Infants Development Assessment Tool for age one and two> which is created by Lee Young Ja et el (2002) and modified and applied by An Ju Hee (2005). Here is the procedure of this study, first, through the preliminary tests, I have checked the adequacy of the tools, second, I’ve conducted teacher training for seamless study. Third, I’ve conducted the pre-test in infant''s vocabulary capability and communication skills, and it was found that two groups are homogeneous group through t-validation. Fourth, throughout 10 weeks from 11th of March, 2013, the experimental treatment was performed. Fifth, after the experimental treatment, to evaluate the effects on infants in vocabulary development and communication skills, the post-test was performed. Using SPSS 18.0 program, data analysis was performed independent samples t-test. The results of this study are shown as follows. First, in terms of infant’s vocabulary development in telling picture books by songs, there was not a significant difference between two groups, experimental group which is performed by telling picture books by songs and the comparative group which isn’t. However, the infants in the experimental group have improved vocabulary capability about 1.64 points, and the comparative group has improved 1.0 points in their vocabulary capability, that means telling picture books by songs has a positive effect on infant’s vocabulary development. Second, in terms of infant’s communication skills, by telling stories with songs, there was a significant difference between two groups, experimental group which is performed by telling stories with songs and the comparative group which isn’t. That is, the infants in the experimental group have improved communication skills than the infants in the comparative group. Through this study, telling stories by songs has influenced on infant’s vocabulary development and communication skills in a positive way. In conclusion, if this activity of telling stories with songs is performed continuously in nursery education area, this will be referred to improve the infant’s vocabulary development and communication skills.