이 연구의 목적은 실제 연극예술현장에서 활동하게 되는 예비연기인의 연기전공대학생들은 어떠한 수준의 동기성향을 가지며 더 나아가 심리적 행복감에 영향을 미치는 지를 규명하고 각 변인 간 어떠한 인과관계가 있는가를 연구하는 데에 목적이 있다. 따라서 연기전공대학생은 무대라는 총체적 공연예술의 완벽함을 목표로 하기 때문에 부정적인 심리요인과 스트레스가 높으며 학업과 실기라는 이중수업을 병행하게 됨으로서 대학교육과정의 학습에 있어서 어려움을 경험하게 된다. 이에 이 연구는 연기전공대학생의 부정적 심리요인을 방지하고 심리적 안정과 긍정적 동기를 유발할 수 있도록 체계적인 교육방안과 교육 활성화를 위한 기초자료를 마련하기 위해 수행되었다. 교육심리학적 관점에 의하면 동기는 학습수준을 향상시키고 미래행동의 방향을 결정하고 지속시키는 긍정적 효과가 있어 실제 우리나라 연기전공대학생의 수업 참여동기의 성향에 따라 앞으로 그들의 연기활동에 대한 긍정적인 혹은 부정적인 영향력을 미치게 된다. 연구목적을 위해서는 단순무선표집 방법을 사용하였으며 서울·경기도에 소재한 대학에 재학 중인 연극, 연기전공 대학생들을 모집단으로 설정한 후, 대학에서 연기수업을 수강하고 있는 대학생을 대상으로 총 520부의 설문지를 배부하였으며 그 가운데 불성실하게 응답한 설문지를 제외하여 총 499부의 설문지를 분석에 사용되었다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 설문 문항은 사전검사를 통해 신뢰도와 타당도가 검증된 73개의 문항을 사용하였다. 자료처리방법은 IBM STATISTICS SPSS 22와 AMOS 22 통계패키지를 이용하였으며, 기술통계분석 (Descriptive), 독립표본 t-검정(independent sample t-test), 일원변량분석(One-way ANOVA) 및 사후분석(post-hoc) Scheffe, 구조방정식 모형을 적용하여 분석하였다. 또한 매개효과분석(Mediation Effect Analysis)은 Z검증으로 실시하여 사용하였으며 그 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 연기전공대학생의 성별에 따른 수업 참여동기의 하위요인인 내적동기, 외적동기, 무동기는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학년, 용돈에 따른 수업 참여동기의 하위요인인 내적동기, 무동기는 유의한 차이가 나타났다. 무용경험에 따른 수업 참여동기의 하위요인은 내적동기에서 유의한 차이가 확인되었다. 전공계열에 따른 수업 참여동기의 하위요인인 무동기에서는 유의한 차이가 나타났으며, 경력에 따른 수업 참여동기의 하위요인인 외적동기와 무동기에서는 유의한 차이가 나타났다. 성별, 무용경험, 경력에 따른 연기표현성의 하위요인인 동작의 의미성, 개성, 연기력, 표현충동, 동작성, 용돈 모든 요인에서유의한 차이가 확인되었다. 성별에 따른 심리적 행복감의 하위요인인 자아실현, 즐거움, 몰입감에서는 유의한 차이가 나타났고, 무용경험에 따른 심리적 행복감의 하위요인인 즐거움과 자신감에서는 유의한 차이가 확인되었다. 전공계열에 따른 심리적 행복감의 하위요인인 몰입감에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 경력에 따른 심리적 행복감의 하위요인인 즐거움, 자신감, 몰입감에서는 통계적으로 유의한 차이가 확인되었다. 용돈에 따른 심리적 행복감의 하위요인인 자아실현, 즐거움, 자신감에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 연기전공대학생의 수업 참여동기의 하위요인 중 무동기를 제외하고, 연기표현성의 하위요인에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 연기전공대학생의 수업 참여동기의 하위요인 중 무동기를 제외하고 심리적 행복감의 하위요인에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 연기전공대학생의 연기표현성의 하위요인 표현충동과 개성은 심리적 행복감의 하위요인인 자아실현에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연기표현성의 하위요인인 표현충동과 개성은 심리적 행복감의 하위요인인 자신감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연기표현성의 하위요인인 표현충동, 동작의 의미성, 개성은 심리적 행복감의 하위요인인 몰입감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 연기전공대학생의 연기표현성은 수업 참여동기와 심리적 행복감의 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 연기전공대학생의 수업 참여동기는 심리적 행복감에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 수업 참여동기는 연기표현성을 매개변인으로 심리적 행복감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 수업참여동기, 연기표현성, 심리적 행복감은 인과관계가 있음이 확인되었다. 이상과 같이 연기전공대학생의 수업 참여동기, 연기표현성, 심리적 행복감은 서로 인과관계가 있음이 증명되었다. 이는 연기전공대학생에게 긍정적인 효과가 있는 내적동기와 외적동기의 수준을 높인다면 다양한 연기표현능력이 증가될 것이며 이로 인해 보다 진취적으로 연기능력을 발휘하여 목표를 달성하는 등의 자아실현을 달성해 나갈 것이다. 이에따라 연기전공대학생을 대상으로 한 이 연구를 통해 도출된 결과를 토대로 향후 지속적으로 이루어져야 하는 연구의 필요성을 제언하고자 한다.
Students majoring in performance are high in negative psychological factor and stress since they aim at completeness of performance art on the stage, and they come to experience difficulties in learning of college curriculum since they conduct simultaneously dual class of academic and practical. Accordingly, this study was performed to prepare for systemic education plan and basic data to activate education so that negative psychological factor of students majoring in performance may be prevented and psychological stability and affirmative motive may be induced. According to education-psychological view point, such motive enhances learning level and has affirmative effect of deciding and sustaining direction of future action, and comes to affirmatively or negatively affect their performance activities in the future depending upon actual tendency of motive of participation in class by Korean students majoring in performance. Therefore, this study shall closely examine what level of tendency in motive students majoring in performance, the would-be performer to act at actual theater arts scene, have, and further, affect psychological happiness; and the purpose of this study shall be to study what causality is among respective variables. For the purpose of study simple random sampling method was used, and total 520 questionnaires were distributed to students taking class in performance after establishing students majoring in performance at colleges located in Seoul/Gyeonggi-do as population, and total 499 questionnaires were used in analysis by excluding unfaithfully-responded questionnaires among them. Questionnaires were used as examination tool, and questionnaire of 73 questions was used for proven reliability and validity of the pre-test. IBM STATISTICS SPSS 22 and AMOS 22 statistics package was used as data processing method, and analysis was made by applying Structural Equation Modeling of descriptive, independent sample t-test, one-way ANOVA and post-hoc Scheffe. Also, Mediation Effect Analysis was used by implementing Z validation, and as a result thereof, the following conclusions were derived:
First, sub-factors of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and unmotivation in the classroom motivation according to the gender of college students majoring in performance showed statistically significant difference. Sub-factors of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and unmotivation in the classroom motivation according to grade and pocket money showed significant difference. In sub-factor of unmotivation in the classroom motivation according to major series showed significant difference, and sub-factors of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and unmotivation in the classroom motivation according to experience showed significant difference. In all sub-factors of acting expressiveness such as meaning of action, personality, acting, expression impulse, operability, and pocket money according to gender, dancing experience, and experience showed significant difference. Sub-factors of psychological happiness according to gender such as self-fulfillment, fun, and immersion showed significant difference. In sub-factor of psychological happiness of the major series such as immersion showed statistically significant difference, and in sub-factors of psychological happiness according to experience such as fun, confidence, and immersion, statistically significant differences were shown. In sub-factors of psychological happiness according to pocket money such as self-fulfillment, fun, and confidence, significant differences were shown. Second, in sub-factor of acting expressiveness excluding unmotivation among sub-factors of class motivation of students majoring in performance, static impact on sub-factors of acting expressiveness was shown. Third, in sub-factor of acting expressiveness excluding unmotivation among sub-factors of class motivation of students majoring in performance, static impact on sub-factors of psychological happiness was shown. Fourth, expression impulse and personality, sub-factors of acting expressiveness of students majoring in performance were shown static impulse on self-fulfillment, sub-factor of psychological happiness. Expression impulse and personality, sub-factors of acting expressiveness of students majoring in performance were shown static impulse on confidence, sub-factor of psychological happiness. Expression impulse and personality, sub-factors of acting expressiveness of students majoring in performance were shown static impulse on immersion, sub-factor of psychological happiness. Fifth, acting expressiveness of students majoring in performance was shown to have partial mediating effect in relation with class motivation and psychological happiness. Sixth, class motivation of students majoring in performance was shown affecting psychological happiness, and class motivation was shown affecting psychological happiness with acting expressiveness as mediating variable. In conclusion, class motivation, acting expressiveness, psychological happiness was confirmed to have causality. Based upon the result derived through this study on students majoring in performance, the study to be made continuously in the future is proposed as follows: First, limiting to students majoring in performance at 4 colleges located in Seoul/Gyeonggi-do in this study, it is recommendable to increase predictive power of study through a broader sampling in follow-up study. Second, based upon the result of this study, it is concluded that it shall become more meaningful study to develop concrete and systematic education program that may enhance affirmative class motivation of students majoring in performance. Third, it is necessary to develop more subdivided and concrete level of motivation for performance majors. Fourth, it is necessary to develop new education plan such as teaching methods appropriately utilizing internal motive and external motive, education contents applying incentives, and diversified program development, etc. for performance majors. Fifth, it is necessary to develop appropriate measurement tool targeted on performance majors in follow-up study.
As above, it is proved that class motivation, acting expressiveness, and psychological happiness of performance-major students have causality to each other. If level of internal motive and external motive that has affirmative effect to performance-major students is enhanced, diversified acting expressive power shall be increased, and due to the same, self-fulfilling such as achieving goal, etc. by exerting acting capacity more progressively. Therefore, for proper growth of acting-major students, it is thought important not only meeting with best stage, practice, and leader but also guidance of leader being supported by checking motivational tendency and giving positive impact so as to help demonstrate the best skill if they feel proud and rewarding at college life.
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 1제2절 연구의 목적 7제3절 연구의 가설 및 변인 8제4절 연구의 제한점 11제5절 용어의 정의 11제2장 이론적 배경 17제1절 참여동기 171. 참여동기의 개념 및 구성요소 172. 참여동기에 관한 선행연구 19제2절 연기표현성 211. 표현성의 개념 212. 연기표현성의 개념과 구성요소 223. 연기표현성에 관한 선행연구 27제3절 심리적 행복감 281. 심리적 행복감의 개념과 구성요소 282. 심리적 행복감에 관한 선행연구 31제3장 연구방법 34제1절 연구대상 34제2절 조사도구 351. 설문지 구성 362. 조사도구의 타당도 및 신뢰도 383. 자료처리방법 40제4장 결 과 42제1절 개인적 특성에 따른 각 변인의 차이검증 421. 개인적 특성에 따른 수업 참여동기 422. 개인적 특성에 따른 연기표현성 453. 개인적 특성에 따른 심리적 행복감 48제2절 수업 참여동기, 연기표현성, 심리적 행복감과의 관계 521. 각 변인간의 상관관계 522. 수업 참여동기가 연기표현성에 미치는 영향 533. 수업 참여동기가 심리적 행복감에 미치는 영향 574. 연기표현성이 심리적 행복감에 미치는 영향 605. 수업 참여동기와 심리적 행복감의 관계에서 연기표현성의 매개효과 636. 수업 참여동기, 연기표현성 및 심리적 행복감의 관계 68제5장 논 의 72제1절 개인적 특성에 따른 수업 참여동기, 연기표현성 및 심리적행복감 72제2절 수업 참여동기가 연기표현성에 미치는 영향 79제3절 수업 참여동기가 심리적 행복감에 미치는 영향 82제4절 연기표현성이 심리적 행복감에 미치는 영향 84제5절 연기표현성의 매개효과 85제6절 수업 참여동기, 연기표현성 및 심리적 행복감의 관계 86제6장 결론 및 제언 87제1절 결 론 87제2절 제 언 89참고문헌 90부 록 104Abstract 110