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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김태욱 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The purpose of this paper is to design Advanced Driver Assistance Systems(ADAD) and improving method using the smart vehicular camera. This system can provide safe and convenient drive and prevent inattentive driver from car accident.
In this paper we investigate related work likes previous published paper and commercial product to design and implement ADAS. There are some product which is widely used for state-of-the-art automobile manufacturer. But it is almost impossible for developer or researcher to create new function and revise poor factors in commercial ADAS platform. In other words it is based on closed software/hardware platform. Because the general-purpose mobile embedded development kit is not specialized in image processing function, there are some problems in processing image recognition. Straightforwardly, it is slow. In this paper. give the way to overcome closed platform and low performance of the embedded device.
first, we develop ADAS consist of pedestrian detection, car license plate detection, lane departure warning and circular sign detection in accordance with open source platform. That is open source based computer vision library CPU parallelization library and GPU parallelization library.
In point of program function we reduce the frame image area for recognition. Especially two functions, pedestrian detection and car license plate detection are slashed arithmetic operation by proposed method that is putting the image area in a dynamic. Also we could select frame whether to carry out recognition operation or not by means of GPU and acceleration sensor. Furthermore utilization of GPU multi-core and GPU many-core should maximize performance.
A key contribution of this paper is design the ADAS functions using the improved the recognition method based on open source platform and multi-core hardware environment. The system can be perform in real time and save the energy consumption by advanced processing speed.

목차

1. 서론 1
2. 배경 5
2.1 스마트 차량 기술의 필요성 5
2.2 첨단 운전자 보조 시스템(ADAS) 7
3. 관련 연구 9
3.1 관련 논문 9
3.2 관련 제품 11
4. 문제 정의 및 접근 방법 12
5. 첨단 운전자 보조 시스템의 기능 구현 15
5.1 차량용 스마트 카메라 18
5.1.1 영상인식 개발 도구 (Open Computer Vision, OpenCV) 19
5.1.2 CPU 병렬처리 (Open MultiProcessing, OpenMP) 20
5.1.3 GPU 병렬처리 (General-purpose GPU, GPGPU) 21
5.1.4 기능 구현을 위한 하드웨으 플랫폼 23
5.2 영상인식 방법 개선으로 인한 성능향상 24
5.2.1 영상인식 부하 경량화 방향 24
5.2.2 정적 관심 영역 (Static Region of Interest, static ROI) 24
5.2.3 동적 관심 영역 (Dynamic Region of Interest, Dynamic ROI) 26
5.2.4 동적 연산 프레임 조절 (Dynamic Frame Processing Frequency) 29
5.3 멀티코어 병렬처리를 통한 성능 극대화 31
5.3.1 CPU 멀티코어 병렬처리 31
5.3.2 GPU 매니코어 병렬처리 33
6. 성능평가 35
6.1 성능평가 실험환경 35
6.1.1 성능 평가를 위한 샘플 영상(Test set) 35
6.1.2 인식률 평가를 위한 지표 36
6.2 프로그램 수행 속도 비교 평가 38
6.3 인식률 비교평가 41
6.4 에너지 효율 비교 평가 42
7. 결론 43

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