높은 서비스 품질을 요구하는 항공 산업은 갈수록 경쟁상황이 심화되고 치열한 경쟁 속에서 우위를 선점하기 위해 다양한 변화와 혁신을 위해 노력하고 있다. 이러한 환경 속에서 가장 오랜 시간 고객의 접점에서 서비스를 제공하고 있는 항공사 승무원의 감성지능 관리는 경쟁에서 우위를 선점하기 위해 가장 중요한 요소라 할 수 있다. 자신의 비행 업무 시 느끼는 부정적인 감정을 관리, 통제, 조절할 수 있는 승무원은 직무에 대한 감성을 긍정적으로 조절하고 올바른 가치 판단에 의한 심리적 성공을 추구함으로써 조직시민행동으로 이어지는 행동을 하게 된다. 따라서 본 연구는 국내 대형 항공사 승무원을 대상으로 자기감성이해와 타인감성이해, 감성활용, 감성조절을 하위요소로 둔 감성지능이 자기효능감, 조직시민행동에 미치는 영향에 관해 분석하였다. 즉, 항공사 승무원들의 감성지능이 자기효능감에 영향을 미치는지와 자기효능감이 조직시민행동에 영향을 주는지를 분석하고 또한 감성지능이 조직시민행동에 유의한 영향을 미치는지를 검증하는데 초점을 맞추었다. 실증적 분석을 위해 국내 대형 항공사인 아시아나항공, 대한항공 승무원을 대상으로 설문지 400부를 배포하고 350부를 회수하였으며 그 중 불성실한 응답을 제외한 총 339부(유효응답률 84.8%)를 분석에 사용하였다. 조사기간은 2015년 2월 28일부터 3월 14일까지 15일간 실시하였으며, 설문지 응답은 자기기입식(self-administered questionnaire)으로 진행하였다.
본 연구에서 실증 분석을 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 감성지능의 하위변수 중 감성조절, 감성활용은 자기효능감에 정(+)의 영향을 미치는 반면, 타인감성이해, 자기감성이해는 자기효능감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 자기효능감은 조직시민행동의 하위변수인 이타성, 스포츠맨십, 예의성, 양심성, 시민의식에 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 감성지능의 하위변수 중 타인감성이해는 조직시민행동의 예의성, 스포츠맨십, 이타성, 시민의식, 양심성 순으로 모든 하위변수에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 감성활용은 조직시민행동에 양심성, 시민의식, 이타성 순으로 영향을 미친 반면, 예의성, 스포츠맨십에는 영향을 미치지 않았다. 또한 감성조절은 조직시민행동에 예의성, 양심성, 이타성, 시민의식 순으로 영향을 미친 반면, 스포츠맨십에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 반면 자기감성이해는 조직시민행동에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 감성지능이 항공사 승무원의 조직시민행동에 중요한 선행변수 임을 확인하였다. 따라서 항공사의 조직문화와 조직성과 향상을 위해서는 자기효능감이 높은 직원보다 감성지능이 높은 직원을 선발하는 것이 바람직하며, 감성지능을 높일 수 있는 다양한 교육과 활동을 지원함으로써 궁극적으로는 조직시민행동을 높이고 조직성과를 이루어나갈 수 있도록 해야 할 것이다.
Marked by exceptionally high standards in service quality, the airline industry is faced with ever-increasing competition and burgeoning demands for change and innovation. Amid such a fiercely competitive environment, the role of flight attendants ― employees who are positioned at the forefront of customer service ― is of great importance. More specifically, training flight attendants in emotional intelligence is a crucial factor for airline companies in gaining a competitive advantage. Flight attendants who can adequately identify and control the negative emotions that typically arise during flight service situations have a greater likelihood of feeling positively about their jobs. These flight attendants achieve psychological success based on appropriate value judgments, which in turn leads to organizational citizenship behaviors. Therefore, the present study examined flight attendants of large Korean airline companies to analyze the effects of greater emotional intelligence (with the sub-factors of self-appraisal of one’s emotions, appraisal of others'' emotions , use of emotions, and control of emotions) on their self-efficacy and organizational citizenship behavior. This study focused on determining whether emotional intelligence has a significant effect on organizational citizenship behavior. For an empirical analysis, 400 copies of a questionnaire were distributed to flight attendants working at Asiana Airlines and Korean Airlines ― the two largest airline companies in Korea. Out of the 400 questionnaires distributed, 350 were collected, and after eliminating insincere and incomplete responses, a total of 339 (effective response rate of 84.8%) questionnaires were analyzed. These were self-administered questionnaires, and the data were collected over 15days from February 28, 2015 to March 14, 2015. The following is a summary of the study’s results analysis: First off, among the sub-factors of emotional intelligence, control of emotions and appropriate expression of emotions had a positive effect on self-efficacy. On the other hand, appraisal of others'' emotions and self-appraisal of one’s emotions did not have a significant effect on self-efficacy. Secondly, self-efficacy did not have a significant effect on any of the five common aspects of organizational citizenship behavior: altruism, sportsmanship, courtesy, conscientiousness, and civic virtue. Thirdly, appraisal of others'' emotional state (a sub-factor of emotional intelligence) had a positive effect on all five of the common aspects of organizational citizenship behavior with the greatest effect being on courtesy; followed by sportsmanship, altruism, civic virtue and conscientiousness -in that order. Meanwhile, expression of emotions also had a significant effect on some types of organizational citizenship behaviors, with the greatest effect being on conscientiousness, followed by civic virtue and altruism. However, expression of emotions did not have a significant effect on either courtesy or sportsmanship. Control of emotions, another sub-factor of emotional intelligence, had a significant effect on all the aspects of organizational citizenship behaviors except for sportsmanship; with the greatest effect being on courtesy, followed by conscientiousness, altruism and civic virtue ?in that order. Self-emotional appraisal did not have a significant effect on organizational citizenship behaviors. These results confirm that flight attendants’ emotional intelligence is an important antecedent of organizational citizenship behavior. Hence, in order to enhance the organizational culture and organizational performance of an airline company, it is advisable to hire flight attendants with a higher emotional intelligence than to hire those with a higher sense of self-efficacy. Moreover, airline companies can benefit from instituting various emotional intelligence-promoting training programs and activities in an effort to boost organizational citizenship behaviors and achieve excellence in organizational performance.