본 연구는 리더십 프로그램 모형을 개발하는데 있어서 율곡의 『격몽요결』을 기본으로 ‘법고창신’을 시도하여 청소년 대상 리더십 교육에 활용될 수 있도록 하는데 그 의의가 있다. 리더십에 관한 연구는 시대적 상황이나 연구자의 학문적 배경 및 리더십 패러다임의 변화에 따라 다양하게 다루어져 왔으나, 리더십 이론들마다 효과성과 유효성에 대한 한계점이 도출되고 있다. 서양의 리더십 이론이 우리에게 유용하고 효과적인 경우도 있으나 문화 상대주의 관점에서 볼 때 부적합한 면도 많음을 무시할 수는 없다. 이러한 이유로 한국의 전통적 가치가 담겨 있는 리더십의 원리를 찾게 되었고, 그러한 과정에서 마주하게 된 책이 율곡 선생의 『격몽요결』이다. 『격몽요결』은 위대한 교육자였고 사상가였던 율곡 선생의 학문적 성과와 실천적 성과가 잘 녹아 있는 고전이다. 율곡은 『격몽요결』에 유학의 핵심사상인 수기치인(修己治人)을 한 폭의 그림처럼 펼쳐놓으면서도 『대학(大學)』에서 구체화 시키지 못했던 방법론을 세세하게 구체적으로 실천지침으로 마련해 놓고 있다. 『격몽요결』에 표현된 수기치인(修己治人)의 내용은 내적으로 자기완성[修己]을 이루고 외적으로 사회에 참여[治人]하는 리더십에 대한 요체가 담겨져 있다. 아울러 누구나 노력하면 리더로서 자기완성에 도달할 수 있다는 신념과 가능성을 제시하고 있다. 『격몽요결』에 나타난 율곡의 리더십은 수신(修身)에 해당되는 개인영역에서는 ‘자기완성 리더십’으로 발현되었으며 이는 서양의 셀프 리더십 그리고 윤리 리더십과 의미가 통하며, 제가(齊家)에 해당되는 가정영역에서는 ‘예(禮) 리더십’으로 구현되어 서양의 윤리 리더십과 변혁적 리더십과 방향점이 일치함을 알 수 있었다. 그리고 치국(治國)에 해당되는 사회영역에서는 ‘봉사 리더십’으로 발현되었으며, 서양의 감성 리더십과 서번트 리더십과 같은 맥락에서 의미를 찾아 볼 수가 있었다. 율곡의 리더십이 현대를 살아가는 우리들에게 주는 의미는 그의 리더십이 서양의 현대적 리더십과도 같은 맥락에서 이해되어 지며, 서양의 리더십과 달리 두루 ‘통섭(通涉)’된다는 점에서 찾을 수 있다. 아울러 인간의 가치실현과 사람됨의 완성이라는 해법을 제시하고 있다는 것이다. 율곡 리더십의 핵심 원리로는 비전의 원리, 자기혁신의 원리, 배움의 원리, 예의 원리가 있으며 이는 개인영역에 해당되는 리더십 원리로서 개인적 자아실현[修己]을 이룰 수 있는 율곡의 리더십 원리이다. 섬김[孝]의 원리, 예의 원리, 배려의 원리, 봉사의 원리는 가정과 사회영역에 해당되는 리더십 원리로서 사회적 자아실현[治人]을 이룰 수 있는 율곡의 리더십 원리이다. 아울러 율곡 리더십 모형은 수신, 제가, 치국으로 확대되어 가는 과정으로 수신은 개인영역에 해당되고, 제가는 가정영역에 해당되며 그리고 치국은 사회영역에 적용시켜서 3단계 모형으로 구성할 수 있으며 이를 토대로 리더십 교육 프로그램을 구안할 수 있다. 따라서 본 연구는 청소년들의 잠재된 리더십 소양을 깨우고, 개인적 자아실현과 사회적 자아실현을 이룰 수 있도록 돕기 위하여, 『격몽요결』을 중심으로 율곡의 리더십 원리를 고찰해보고, 청소년 리더십 교육에 활용될 수 있도록 리더십 프로그램 모형을 개발하여 제시하고자 한다.
주제어 : 율곡, 격몽요결, 리더십, 율곡의 리더십, 리더십 원리, 리더십 프로그램 모형
ABSTRACT
Development of a Program Model Yulgok''s Leadership via Gyeokmongyogyeol Lee, Seong Jin Tradition Cultural Contents Major Graduate School of Cultural Industry Sungshin Women’s University This research is to develop a leadership program model based on Yulgok''s Gyeokmongyogyeol and to try ''Beob Go Chang Shin(Creating new things by learning from the old things)'' so that it could be utilized in the leadership education for the youth. Studies on leadership varied depending on the time period or the academic background and the leadership paradigm of the scholar. However, every theory of leadership has its limit when it comes to effectiveness and availability. There are cases that the Western leadership theories have been useful and efficacious; but considering the perspective of cultural relativism, we have to admit that they could be unsuitable in many circumstances. This was the reason to seek for a principle of leadership with the traditional Korean values and Yulgok''s Gyeokmongyogyeol was the answer. Yulgok was a great educator and thinker. Gyeokmongyogyeol is a classic that has both his academic and practical achievements. In Gyeokmongyogyeol, Su Gi Chi In(cultivate oneself first before ruling over others), the core idea of Confucianism is spreaded like an art work, yet, presents methodology as practical guidelines in specific details that could not be done in Great Learning. There is the key to leadership in Gyeokmongyogyeol, which is expressed in Su Gi Chi In: Su Gi is to complete oneself internally, and Chi In means participating in the society. It also suggests the faith and possibility that anyone can achieve the inner completion of oneself as a leader if s/he tries. Yulgok''s leadership in Gyeokmongyogyeol was manifested as ''self completion leadership'' in the area of individual, Su Sin(cultivating oneself), which connects to self leadership or ethics leadership of the West. In the area of household, Jega(managing household) it was expressed as ''leadership of manners,'' which coincides with the ethics leadership and revolutional leadership of the Western world. As for the societal field, Chi Goog(governing a country), it was revealed as ''service leadership,'' which could be understood to be on the same page with sensible leadership and Servant Leadership of the West. Yulgok''s leadership is meaningful to us who are living in this present day because it could be understood in the same sense as modern leadership of the Western world; also, his leadership could ''converge'' in different ways, which is not the case with the Western leaderships. Furthermore it suggests solutions that are value realization of human being and the completion as a person. The core principle of Yulgok''s leadership is the principle of vision, self innovation, learning principle, and principle of manners. These are the leadership principles that belong to the area of an individual of self realization. Principle of filial duty, manners, consideration, and service are in the area of household and society that will help to realize oneself in a society. The Yulgok leadership model is the process of expansion, from Su Sin (individual) to Jega(household) and to Chi Goog(society). It could be formed into a 3 step model and a leadership education program can be created based on this. Therefore this research is to awake the potential leadership residing inside the teens and to help them with societal and self realization; With Gyeokmongyogyeol, the principle of Yulgok''s leadership will be closely studied and a leadership program model will be developed so that it could be utilized in the youth leadership education.
Key words : Yulgok, Gyeokmongyogyeol, Leadership, Yulgok''s Leadership, Principle of Leadership, Leadership Program Model
목차
목 차논문개요Ⅰ. 서 론 11. 연구의 의의 및 목적 12. 연구방법 및 연구문제 5Ⅱ. 율곡의 생애와 사상 61. 율곡의 생애 62. 율곡의 사상 101) 이기론 112) 심성론 13Ⅲ. 『격몽요결』을 통해 본 율곡의 리더십 171. 리더십의 개념과 이론 181) 리더십의 개념 182) 리더십 이론 202. 『격몽요결』을 통해 본 율곡의 리더십 281) 『격몽요결』의 구성 282) 『격몽요결』의 내용에 나타난 율곡의 리더십 31Ⅳ. 율곡 리더십 프로그램 모형 개발 521. 율곡의 리더십 원리 521) 비전의 원리 522) 자기혁신의 원리 533) 예(禮)의 원리 544) 배움의 원리 555) 섬김[孝]의 원리 566) 배려의 원리 577) 봉사의 원리 582. 청소년 대상 율곡 리더십 프로그램 모형 개발 591) 프로그램의 목적 592) 프로그램의 대상 및 개발단계 593) 프로그램의 구성 및 내용 60Ⅴ. 결론 및 제언 681. 결론 682. 제언 71참고문헌ABSTRACT