사회복지사는 클라이언트의 삶에 개입하며 그 실천은 클라이언트의 삶의 질을 결정짓게 되므로 반드시 옳은 것에 의한 윤리적 의사결정을 내려야 한다. 사회복지사의 옳은 의사결정은 전문직 가치와 윤리에 따르는 규범적 판단과 선택을 요구한다. 이에 본 연구는 사회복지사들이 실제 경험한 윤리적 갈등을 탐색하고, 의사결정을 하는데 있어 그들의 가치와 윤리적 기준은 무엇이며 어떻게 판단하는지 고찰함으로써 그 객관적 의미구조를 밝히고자 한다. 본 연구는 5년 이상의 실천경력을 가진 총 6명의 사회복지사를 대상으로 ‘실제 경험한 윤리적 갈등과 선택에 대한 내러티브 인터뷰(Narratives of Real-Life Moral Conflict and Choice)’를 실시하였으며, 수집된 자료는 ‘객관적 해석학(Objective Hermeneutics)’ 방법으로 분석하였다. 각 사례는 객관적 해석학의 분석 절차에 따라 (1) 연구 관심사, (2) 텍스트 유형의 확정, (3) 연속분석, (4) 확장적 의미해석, (5) 구조가설의 5단계로 분석을 실시하였다. 구조가설 단계에서 각 사례에 대한 재구성을 실시하였으며, 전체 사례를 재구성하기 위하여 사례들이 갖는 공통점과 차이점을 대조하는 비교분석을 진행하였다. 그 결과 1) 윤리적 기준이 없는 실천, 2) 개인적 가치가 우세한 실천, 3) 전문성 없는 전문가 주의, 4) 의사결정을 좌우하는 조직의 분위기, 5) 전문직 자율성의 부재라는 다섯 가지 의미구조를 발견하고 그 의미를 다음과 같이 재구성하였다. 첫째, 키 없는 돛단배: 윤리적 의사결정의 키는 어디를 향해있는가? 사회복지사들은 전문직 가치와 윤리를 제대로 이해하지 못하고 있으며, 그로 인해 윤리적 기준이 없는 실천의 문제를 안고 있다. 전문적인 실천을 하기 위해서는 무엇보다 사회복지 가치와 윤리를 개념적 차원으로 아는 것을 넘어 이해의 과정을 필요로 하며 이를 실천에 적용할 수 있어야 한다. 그러나 현재 사회복지실천은 이론과 실천이 분리되는 문제가 있어, 사회복지 교육과정에서 사회복지 가치와 지식을 내재화하고 실천할 수 있는 전문가로서의 아비투스(habitus)를 형성해야 할 것이다. 둘째, 가치본능의 투쟁: 익숙한 것에 대하여 질문하고 있는가? 사회복지사의 개인적 가치가 전문직 실천의 의사결정에서 우세하게 발현되고 있어 옳은 것이 아닌 좋은 것이 의사결정의 기준이 되고 있다. 사회복지실천에서 개인적 가치와 전문직 가치는 반드시 구분되어야 한다. 다만 실천과정에서 사회복지사의 개인적 가치는 완전히 배제할 수는 있는 것이 아니므로, 전문직 실천에 영향을 미치는 개인적 가치를 명확하고 철저하게 이해해야 할 것이다. 또한 윤리적 의사결정에 영향을 미치는 인식, 감정, 사고에 대한 이해가 필요하다. 셋째, 거울에 비친 전문가의 민낯: 전문가주의로 치장하고 있지 않는가? 전문직 권위를 인정받기에 타당한 전문성을 갖추지 못한 상태에서 비 성찰적 실천을 하는 전문가주의의 문제를 볼 수 있다. 전문가주의에 경도되지 않는 실천을 위해서는 자신의 실천에 대한 성찰의 태도가 필요하며, 사회복지사와 클라이언트의 전문적 관계가 의사소통을 기반으로 하는 이해 지향적 관계가 되도록 추구하는 노력을 해야 한다. 넷째, 조류를 이용한 윤리대첩: 사회복지 조직은 어떤 윤리적 조류를 형성하고 있는가? 사회복지사의 윤리적 의사결정은 사회복지사가 속한 조직 환경으로부터 많은 영향을 받는다. 따라서 개인의 의사결정에 영향을 미치는 조직 환경에 대한 고려가 있어야 한다. 사회복지사의 윤리적 의사결정이 실현될 수 있도록 이를 지지하는 조직의 윤리적 분위기 혹은 윤리풍토가 조성되어야 하며, 조직의 변화를 위해서는 조직 관리자들의 행동이 먼저 변화되어야 한다. 다섯째, 벽화 속의 날개: 사회복지사는 자유로운 날갯짓을 하고 있는가? 사회복지사의 실천 전반에서 전문직 자율성의 부재가 드러나고 있으며 스스로 옳은 것을 선택하고 실천할 수 있는 힘이 미약함을 볼 수 있다. 본 연구에서는 전문직 자율성의 확립을 방해하는 이유를 우리 문화가 미치는 영향으로부터 고찰하였다. 유교적 관습과 집단주의 성향이 팽배한 문화 속에서 우리는 권위적이고 타율적인 문화에 익숙해져 있으며 그로 인해 스스로 무엇을 선택하고 책임질 수 있는 자율성을 키우며 성장하지 못하였다. 각 개인의 자율성 수준이 전문직 자율성의 토대가 되는 만큼 사회복지사는 스스로 옳은 것을 행위 할 수 있는 자율성을 갖고 있는지 성찰하는 자세가 필요하다. 사회복지사가 경험한 윤리적 갈등과 윤리적 의사결정의 의미구조를 재구성한 결과는 윤리적 이슈를 넘어 현재 한국의 사회복지실천이 갖는 여러 문제를 보여주고 있다. 이러한 연구 결과를 토대로 사회복지사의 윤리적 의사결정을 돕기 위한 실천적·교육적 측면에서의 함의를 다음과 같이 논의하였다. 첫째, 사회복지사는 윤리적 의사결정을 하기에 앞서 윤리적 이슈를 철저히 규명해야 하며 무엇이 윤리적 갈등을 일으키는지 제대로 이해하고, 의사결정에 영향을 미치는 요소와 그 과정에서 배제되고 소외되는 부분은 없는지 점검해야 한다. 이
Social workers should make an ethical decision based on righteousness because they intervene in life of clients and their acts affect the quality of life of clients. Social workers'' ethical decision making requires normative judgement and choice in accordance with the values and ethics of profession. This study was conducted to identify the objective meaning structures by investigating ethical dilemmas experienced by social workers and understanding their values, ethical standards for decision making, and how they work. In this study, the ''narratives of real-life moral conflict and choice'' were conducted for six social workers with a five-year or longer career and the collected data was analyzed with the ''objective hermeneutics''. According to the analysis procedures of the objective hermeneutics, each case was analyzed in five stages: (1) Defining the interest of research, (2) Defining the actual given type of text, (3) Sequential analysis, (4) Extensive interpretative analysis, and (5) Structure hypothesis. Each case is reconstructed in the structure hypothesis stage and a comparative analysis that finds common grounds and differences between cases was conducted to reconstruct them. As a result, five meaning structures - 1) practice without ethical standards, 2) practice with dominant personal values, 3) professionalism without expertise, 4) organizational culture affecting decision making, and 5) absence of professional autonomy - were found and their meanings were reconstructed as follows. First, a sailboat without the helm: Where is the helm of ethical decision making is heading for? Social workers don''t understand professional values and ethics well and they have problems of practice without ethical standards. For professional practice, social workers should not only understand the concepts of the values and ethics of social work but also apply them to practice. However, theory and practice are separated in current social work practice. Therefore, the social work curricula should be able to help social workers learn the values and knowledge of social work and form professional habitus for practice. Second, a struggle for value instincts: Are you questioning about familiar things? Social worker''s personal values are dominantly affecting decision making of professional practice. Therefore, good things become the standards of decision making, instead of right things. Personal values and professional values should be separated in social work practice. Since personal values of social workers cannot be completely excluded from the practice process, personal values affecting professional practice should be thoroughly and clearly understood. In addition, recognition, emotion, and thinking that affect ethical decision making should be understood. Third, the expert''s naked face reflected in the mirror: Is an expert decorating himself/herself with professionalism? Some professions have a professionalism issue. In other words, they do nonreflective practice without expertise which is enough to acknowledge the professional authority. Social workers should introspect their practice and attitude for not to be negatively affected by professionalism. In addition, social workers should make efforts to build a communication-based and understanding-oriented relationship between social workers and clients. Fourth, an ethical battle using the tide: What kinds of the ethical tide is formed in a social work organization? Social worker'' ethical decision making is greatly influenced by an atmosphere of the organization where he/she belongs. Therefore, an organizational environment affecting individual''s decision making should be considered. In order to support ethical decision making of social workers, an ethical atmosphere or ethical climate should be created. Leaders of an organization should change their behavior first to change the organization. Fifth, the wings in the mural: Are social workers freely spread their wings? For most social workers, there is an absence of professional autonomy in their practice and they have weak power to select and practice right things. In this study, the reason of interrupting the establishment of professional autonomy was found in the effects of our culture. In the culture filled with Confucian customs and collectivism, we are accustomed to authoritative and other-directed culture. As a result, we couldn''t develop our autonomy to select a thing by ourselves and take the responsibility for the result. Since an individual''s level of autonomy is the basis of professional autonomy, social workers should introspect if they have autonomy to conduct right things by themselves. The results of reconstructing the meaning structures of ethical dilemmas and ethical decision making experienced by social workers show various problems in social work practice in Korea in addition to ethical issues. Based on such results, practical and educational implications for ethical decision making of social workers were discussed as follows. Firstly, before ethical decision making, social workers thoroughly establish ethical issues, understand what causes ethical dilemmas, and inspect if there are any factors that affect decision making or are excluded from decision making. To achieve this, based on the issues reviewed through the suggested cases, this study proposed matters to be considered for establishing ethical issues. Secondly, the current theory-centric social work curricula should change in order to help ethical decision making of social workers. For providing an opportunity of training and practice of handling ethical issues, the college curricula should be applied with the ''as if'' training. Thirdly, social workers should introspect themselves during all processes of ethical decision making. To achieve this, the curricula should train social workers to be able to do critical thinking. Fourthly, each organization shou
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 5Ⅱ. 윤리적 의사결정에 대한 고찰 61. 규범적 판단과 윤리적 의사결정 62. 사회복지사의 윤리적 갈등과 윤리적 의사결정 83. 사회복지사의 윤리적 의사결정에 관한 연구 동향 14Ⅲ. 객관적 해석학의 인식론적 배경 181. 철학적 해석학에서 사회과학적 해석학으로의 전환 182. 객관적 해석학의 이론적 방법론적 토대 20Ⅳ. 연구방법 261. 연구과정 262. 연구대상 273. 조사도구 284. 분석방법 30Ⅴ. 사례연구 341. 연구 관심사 352. 텍스트 유형의 확정 363. 연속분석과 확장적 의미해석 381) A사례의 연속분석과 확장적 의미해석 392) A사례의 구조가설 도출 614. 인터뷰 요약 및 구조가설 621) A사례 622) B사례 683) C사례 754) D사례 825) E사례 876) F사례 935. 비교분석 991) 키 없는 돛단배: 윤리적 의사결정의 키는 어디를 향해있는가? 992) 가치본능의 투쟁: 익숙한 것에 대하여 질문하고 있는가? 1043) 거울에 비친 전문가의 민낯: 전문가주의로 치장하고 있지 않는가? 1084) 조류를 이용한 윤리대첩: 사회복지 조직은 어떤 윤리적 조류를 형성하고 있는가? 1125) 벽화 속의 날개: 사회복지사는 자유로운 날갯짓을 하고 있는가? 114Ⅵ. 요약 및 결론 1171. 연구결과요약 1172. 사회복지 실천적 함의 1223. 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언 127참고문헌 129Abstract 141