본 연구는 부드러운 조각과 의상을 구성하는 소재의 특성과 공간에 대한 인식 등의 공통점에서 시작하여, 현대의 조각가인 케이트 맥과이어 작품의 조형적 특성을 활용한 의상디자인을 제안하고자 진행되었다. 이를 위해 먼저, 부드러운 조각에 대해 고찰하고, 1960년대 이후 조각의 재료를 섬유, 고무·라텍스, 깃털 등으로 분류하여 조각가와 작품을 고찰해 보았다. 그리고 현대의 깃털을 활용한 조각가인 케이트 맥과이어와 그의 작품의 특성을 고찰하여 부드러운 조각을 의상디자인에 접목시켰다. 본 연구의 결과에 의해 맥과이어 작품의 내적의미는 익숙함의 이중성, 움직임의 이중성, 의식의 이중성으로 도출되었으며 이를 내포하고 있는 작품의 조형적 특성은 중첩성, 유동성, 꼬임성으로 나타났다. 중첩성은 깃털을 세우거나 눕히는 등의 반복으로 인해 대부분의 깃털 작품에 나타난 특성으로 크게는 작품의 형태를 구성한다. 유동성은 중첩된 형태로 인해 나타난 특성으로 작품이 단순한 깃털의 반복이 아니라 하나의 흐름을 갖고 있는 것으로 움직이지 않는 작품이 움직이는 것과 같은 시각적인 효과를 보인다. 마지막으로 꼬임성은 중첩된 깃털이 덩어리를 이루어 시작과 끝을 알 수 없는 꼬임을 형성하는 것을 의미한다. 이를 활용하여 원피스 드레스 4점과 베스트 드레스 2점을 제작하였으며, 그 과정에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 맥과이어 작품의 조형적 특성을 의상의 실루엣과 디테일 등의 표현영역으로 확대시킬 수 있는 가능성을 확인할 수 있었다. 둘째, 깃털의 색상에서 도출한 점진적인 색상의 배색으로 시각적인 흐름과 집중을 표현할 수 있었다. 셋째, 깃털이 가진 비슷한 채도와 명도의 색상 배색으로 하나의 조화로운 의상디자인의 결과를 얻을 수 있었다. 넷째, 의상디자인에 적용된 디테일과 곡선적인 실루엣으로 인해 다트 매니플레이션(Dart Manipulation)이 자연스럽게 적용되었다. 다섯째, 원단 시접의 끝 처리를 바깥으로 표현하여 깃털의 끝이 풀어지는 소재의 느낌을 더 잘 표현할 수 있었다. 여섯째, 의상디자인의 디테일에 상침을 적용하여 부분적으로 의상 안에 공간성을 구현할 수 있었다. 본 연구는 20세기 아방가르드 예술가들이 추구했던 오브제의 변천 과정 중 발생한 부드러운 조각이 의상디자인 발상에 반영될 수 있는 가능성을 탐구하고, 현대의 창조적 디자인 방법을 제시하였다. 본 연구의 결과가 의상을 비롯한 다양한 디자인 분야에서 활용될 수 있기를 기대한다.
This study aimed to suggest a fashion design using formative characteristics of works by Kate MccGwire, a modern sculptor while paying attention to things common including materials of soft sculpture and fashion in addition to perception on space. Hence, it examined soft sculpture and classified sculpture materials since 1960s into fiber, rubber·latex and feather. Besides, it considered characteristics of works by the contemporary sculptor Kate MccGwire using feathers and grafted soft sculpture on the fashion design. In this research on MccGwire works, their internal meanings may be derived as dualism of familiarity, movement and consciousness. Also, works have formative characteristics of overlapping, fluidity and twist. Overlapping is a characteristic shown from the majority of feather works by repetition of erecting or laying down feathers, composing a form of the work. The fluidity is a characteristic shown from overlapped forms, giving a flow to the work beyond simple repetition of feathers and having a visual effect to make the work seem to move. Finally, the twist whose beginning and end are unknown is formed by overlapped feathers to be a mass. Using such characteristics, 4 one piece dresses and 2 vest dresses were made. Research findings are as follows. Firstly, formative characteristics of MccGwire works could be expanded into expressive areas of silhouettes and details in fashion. Secondly, visual flow and concentration could be expressed by gradual coloration of feather colors. Thirdly, a harmonious fashion design could be achieved by arrangement of colors having brightness and chroma similar to those of feathers. Fourthly, Dart Manipulation could be applied naturally by details and curve silhouettes of fashion design. Fifthly, touch of feather material including the undone end could be expressed fully by processing the end of fabric seam to the outside. Sixthly, spatiality of fashion could be implemented partially by applying decorative saddle stitching to costume design details. This study explored a potential of soft sculpture occurred during a transitional process of objet pursued by 20th century''s avant- garde artists applicable to fashion design ideas, suggesting a way for contemporary creative design. It is expected for these research findings to be used for various design fields including fashion.
목차
목 차목차 i표목차 iii그림목차 iv국문초록 vi제 1장 서론 11.1. 연구의 배경 및 목적 11.2. 연구의 내용 및 방법 3제 2장 부드러운 조각에 대한 고찰 52.1. 부드러운 조각의 개념 및 형성 배경 52.2. 부드러운 조각의 재료에 따른 고찰 122.2.1. 섬유 122.2.2. 고무·라텍스 162.2.3. 깃털 19제 3장 케이트 맥과이어에 대한 고찰 233.1. 케이트 맥과이어에 관한 고찰 233.2. 케이트 맥과이어 작품의 특성 283.2.1. 케이트 맥과이어 작품의 내적의미 283.2.2. 케이트 맥과이어 작품의 조형적 특성 303.3. 케이트 맥과이어 작품의 적용 사례 36제 4장 작품제작 394.1. 디자인 전개 및 구성 394.2. 디자인 의도 및 해설 41제 5장 결론 및 제언 69참고문헌 72Abstract 76