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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유희광 (호서대학교, 호서대학교 대학원)

지도교수
배동철
발행연도
2016
저작권
호서대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수25

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초록· 키워드

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Traffic accidents in school zone or senior zone has increased due to growing amount of motor vehicles.
Following the ‘Rules for designation and management of protected areas for children, the elderly and the handicapped’ revised in 2011, there were efforts to make safe zones for transportation vulnerable. But considering their weak ability to avoid accidents, still there are not enough safe zones and proper operation for them. So there need more safety plans for the weaker party.
This study was conducted to make improvement in safety on school zone and senior zone with analyzing cause of accidents in these zones by domestic car accident statistics and comparing foreign law about safety zones. Also, this study examined flaw of low and it’s problem while applied in actual situation by interview a staff in charge of practice.
This study suggest that more recognizable warning signs like reflector or LED speed display and more speed cameras are recommended to protect children and senior.

목차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
2.1 스쿨존 6
2.2 실버존 16
2.3 스쿨존 및 실버존 내 교통안전표지 및 시설물 24
2.4 스쿨존 및 실버존 내 범칙금 및 벌점 규정 30
2.5 국외 범칙금 규정 32
2.6 선행 연구 34
Ⅲ. 연구대상 및 연구방법 37
3.1 연구대상 37
3.2 연구방법 37
Ⅳ. 연구 결과 39
4.1 스쿨존 통계분석 결과 39
4.2 실버존 통계분석 결과 50
4.3 관련 법규 분석 결과 61 4.4 인터뷰 결과 69
4.5 스쿨존의 개선(안) 개발 73
4.6 실버존의 개선(안) 개발 78
Ⅴ. 결론 및 제언 82
5.1 결론 82
5.2 제언 84
참고문헌 86

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