본 논문은 협동조합과 브랜드 아이덴티티의 이해와 필요성을 고찰하고, 협동조합 특성에 맞는 브랜드 아이덴티티의 표현요소와 의미요소를 도출하여, 협동조합의 브랜드 아이덴티티의 구축을 위한 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 범위에서는 시간적 범위와 대상적 범위로 나눈다. 시간적 범위에서는 2012년 12월 1일 협동조합 제정법이 생긴 이후부터 2015년 12월 31일 까지를 연구사례 분석 범위로 한정한다. 대상적 범위에서는 국내사례의 협동조합과 해외사례의 협동조합으로 나눈다. 국내사례의 범위로는 기획재정부의 협동조합 홈페이지에 게시된 경영공시자료에서 식음업종으로 분류된 협동조합을 선정한다. 해외사례 범위로는 ICA와 Euricse가 공동 발표한 ‘세계 협동조합 모니터 2014’에 보고된 65개국을 바탕으로 MBN에서 방영된 협동 프로젝트 「新 부자수업」의 해외사례들 중에 식음브랜드를 가지고 있는 협동조합으로 선정한다. 본 연구는 다음과 같이 제 1장 서론, 제 2장 이론적 배경, 제 3장 사례분석, 제 4장 협동조합의 식음브랜드 아이덴티티의 특성, 제 5장 결론으로 전개한다. <제1장 서론>에서는 본 연구의 배경 및 필요성, 목적, 범위 및 방법을 논하고 개념적 대상이 되는 협동조합과 브랜드 아이덴티티에 대한 키워드를 중심으로 선행연구를 고찰한다. <제2장 이론적 배경>에서는 협동조합의 개념과 브랜드 아이덴티티의 개념을 고찰하고, 이에 수반하는 협동조합의 유형과 브랜드 아이덴티티의 구성요소에 관하여 각각 고찰하여 정리한다. 제 1절 협동조합의 이해에서는 협동조합의 개념을 고찰하여 협동조합의 유형과 그에 대한 특성에 대해 정리한다. 제2절 브랜드 아이덴티티의 이해에서는, 브랜드 아이덴티티의 개념과 브랜드 아이덴티티의 이론적 학자들이 정리한 구성요소를 바탕으로 공통점을 찾아 정리한다. 제3절 연구 설계에서는 브랜드 아이덴티티의 학자들이 말한 공통적인 요소와 협동조합에 가장 적합한 구성요소를 가지고 있는 학자인 아커의 브랜드 아이덴티티시스템의 요소를 도출하여 브랜드 아이덴티티의 개념에서 정의한 표현요소와 의미요소에 각각 대입하여 연구 설계한다. <제3장 사례분석>에서는 사례분석 대상에 선정된 국내와 해외 협동조합을 표현요소와 의미요소로 나누고 고바야시의 이미지스케일과 형용사 스케일을 분석도구로 설정한다. 제 1절에서는 국내 경영공시 자료에서 식음업종으로 분류된 협동조합을 분석한다. 제 2절에서는 MBN에서 방영한 「新 부자수업」의 해외사례들 중에서 식음브랜드를 가지고 있는 협동조합을 분석한다. <제4장 협동조합 식음브랜드 아이덴티티의 특성>에서는 분석한 사례를 바탕으로 표현요소 측면과 의미요소 측면으로 나누어 국내사례와 해외사례의 특성을 비교하여 분석한다. 제1절에서는 표현요소를 고바야시의 컬러 이미지 스케일으로 포지셔닝하여 분석한다. 제2절에서는 의미요소를 고바야시의 형용사 이미지 스케일으로 포지셔닝하여 분석한다. 제3절 소결에서는 1.2절에서 분석한 국내와 해외 협동조합의 브랜드 아이덴티티의 요소인 표현요소와 의미요소를 비교 분석 하고 연관성을 도출하여 정리한다. <제5장 결론>에서는 표현요소와 의미요소의 연관성을 바탕으로 향후 경쟁력 있는 브랜드 아이덴티티의 구축방안과 방법을 모색하고 본 논문의 전체를 정리하는 결론 및 향후 연구를 제언한다.
This paper focuses on understanding and necessity of cooperatives and the identity of theirs, and seeking how to build it by examining meaning-oriented and expression-oriented factors in accordance with their characters. The study is divided into two ranges - the time related, and the target related. The time related range sets its bounds from December, 1, 2012, when the cooperative legislation was established, to December, 31, 2015 for its case study. The target related range breaks down into domestic cooperative cases and overseas cooperative ones. Domestic cases were chosen among public notices posted on Ministry of Strategy and Finance''s cooperative web site which were announced by the decision of the general assembly. Overseas cases are those of the cooperatives which also possess food product brands, the cooperatives from among the 65 nations listed in World Co-operative Monitor 2014, announced by ICA and Euricse, and featured in Shin Bujasueop, MBN''s cooperative special project program. The study is unfolded as following: Chapter 1, introduction, chapter 2, theoretical background knowledge, chapter 3, case study, chapter 4, characteristics of cooperatives'' food product brand, and chapter 5, conclusion. In chapter 1, introduction, we will deal with the motives, necessities, goals, scopes and means for this study, doing preceding analysis using keywords for cooperatives as our conceptual target and their brand identity, Chapter 2, theoretical background, is about conceptual consideration of a cooperative and its brand identity, and we will move to look into the types of cooperatives and factors comprising of their brand identity each: In part 1, understanding of the cooperatives, we will discuss the types of cooperatives and their characteristics by considering the concept of the cooperative. In part 2, understand of the brand identity, we will seek the common features among brand identities, examining the features set forth by theoretical scholars. Part 3, designing of study, we will design the study by putting the common features proposed by the brand identity scholars and the ones from the Identity System, which was invented by Acker and has the most idealized factors for a cooperative, into the meaning factors and the expression factors defined previously in the concept of brand identity. In chapter 3, case study, we will break down the chosen cooperatives, domestic or overseas, as our cases into the meaning factors and the expression factors, using Kobayashi''s Image Scale and Adjective Scale as our analysis tools: Part 1 is about analysing the cooperatives flagged as food manufacturer in the domestic public notice. Part 2 is about analysing those cooperatives abroad owning food product brands featured in MBN''s Sin Bujasueop. Chapter 4, characteristics of cooperatives'' food product brand, compares the characteristics between the domestic cases and the overseas cases, breaking down them into the meaning factors and expression factors, based on the cases analysed above. In part 1, we will examine the expression factors, positioning them with Kobayashi''s Color Image Scale. In part 2, we will examine the meaning factors, positioning them with Kobayashi''s Adjective Image Scale. Part 3, sub-conclusion, compares the expression factors and the meaning factors of domestic and overseas cooperatives taken into account in part 1 and 2, drawing and summarize the correlations between the two factors. Chapter 5, conclusion, looks for methods for building a competitive brand identity, based on the correlations between the expression factors and the meaning factors, wraps up this whole study and suggests the further study.
목차
제1장 서론 = 1제1절 연구배경 및 목적 = 1제2절 연구범위 및 방법 = 5제3절 선행연구 고찰 = 12제2장 이론적 배경 = 16제1절 협동조합의 이해 = 161. 협동조합의 개념 = 162. 협동조합의 유형 = 20제2절 브랜드 아이덴티티의 이해 = 231. 브랜드 아이덴티티의 개념 = 232. 브랜드 아이덴티티의 구성요소 = 25제3절 연구 설계 = 35제3장 사례 분석 = 36제1절 사례분석 대상 및 방법 = 36제2절 사례 분석 = 421. 국내사례 분석 = 422. 해외사례 분석 = 493. 소결 = 56제4장 협동조합 식음브랜드 아이덴티티의 특성 = 60제1절 표현요소 측면 = 60제2절 의미요소 측면 = 67제3절 소결 = 70제5장 결론 = 72