본 연구는 참여시간대를 다르게 하여 실시한 학교스포츠클럽 참여가 학생들의 신체조성, 기초체력 및 주의 집중력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 초등학교 5, 6학년 남학생 총 24명을 통제군 8명, 오전운동군 8명, 오후운동군 8명으로 구성하였으며, 주 3회 오전운동과 오후운동으로 나누어 1일 40분간 플라잉디스크(얼티미트)를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 14.0 프로그램을 이용하여 연구변인들의 집단과 시기 간 상호작용효과 분석을 위해 반복측정분석(two-way Repeated measures ANOVA)을 이용하여 상호작용효과가 나타난 경우 각 집단간의 차는 일원변량분석(One way ANOVA), 프로그램 전 · 후 집단 내의 차는 대응 t-검정(Paired t-test)을 실시하였다. 이에 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 신체조성에서 신장은 세 집단 모두 증가하였고, 체중과 BMI는 오후운동군에서 증가하였다(p<.05). 2. 기초체력에서 통제군은 순발력이 증가하였고, 오전운동군은 근지구력, 유연성, 순발력이 증가하였으며, 오후운동군은 근지구력과 순발력이 증가하였다. 특히, 근지구력에서는 상호작용효과가 나타났다(p<.05). 3. 주의 집중력 관련 뇌파에서 오후운동군은 SMR wave가 증가하였고, 오전운동군은 통제군에 비해 SMR wave와 Mid-beta wave는 증가하였고, Alpha wave, High-beta wave는 감소하였으며(p<.05), SMR wave에서 상호작용효과가 나타났다(p<.05). 본 연구결과 12주간의 초등학교 남학생들의 학교스포츠클럽 참여는 일부 기초체력 및 주의 집중력과 관련된 뇌파(SMR, Mid-beta) 활성이 증가하는 동시에 학습하는 과정에서 받는 스트레스 관련 뇌파(High-beta) 활성이 감소하는 것으로 났다. 특히, 오전운동군은 오후운동군에 비해 집중력 관련 뇌파영역에서 긍정적인 결과를 나타내고 있는 것으로 보아 오전운동이 오후운동에 비해 초등학생의 집중력 관련 인지 기능에 긍정적 영향을 주는 것을 확인 할 수 있었다.
The purpose of this research is to determine the impacts of school sports club activities conducted at different times on body development, basic physical strength and concentration of the participating students. Accordingly, 24 male elementary students (5th or 6th graders) were divided into three groups; control group(n=8), morning group(n=8), and afternoon group(n=8). They did flying disk program for 40 minutes three days a week. As for data analysis, two-way(RM) ANOVA was used to analyze interaction effects between different groups and times of the variables. When an interaction effect was found, on-way ANOVA was used to determine the difference between the groups and paired t-test was conducted to analyze the difference between ‘before’ and ‘after’ the program. The results coming from this research are as follows. 1. In terms of body development, all of the three groups showed an increase. But only the afternoon group showed an increase in weight and BMI(p<.05). 2. In terms of basic physical strength, the control group showed an increase in agility while the morning group saw an increase in muscle endurance, flexibility and agility. As for the afternoon group, their muscle endurance and agility improved. Notably, interactive effects were found in muscle endurance (p<.05). 3. When it comes to concentration-related EEG, the afternoon group experienced an increase in SMR wave. On the other hand, the morning group, in comparison with the control group, saw an increase in SMR wave and Mid-beta wave but a decrease in Alpha wave and High-beta wave(p<.05). Also, an interactive effect was found in SMR wave(P<.05). This research concludes that male elementary school students’ participation in school sports club activities increases basic physical strength and in activity of concentration- related EEG(SMR, Mid-beta) while reducing the activity of the EEG(High-beta) related to stress coming from learning. In particular, the morning group showed more positive results in concentration-related EEG in comparison with the afternoon group. Considering that, it is confirmed that sports activities at morning time have more positive impacts on concentration and cognitive ability.
목차
국문요약 = ⅵⅠ. 서 론 = 11. 연구 필요성 = 12. 연구 목적 = 43. 연구 가설 = 44. 용어 정의 = 55. 연구의 제한점 = 6Ⅱ. 이론적 배경 = 71. 학교체육 = 72. 학교스포츠클럽 = 83. 뉴스포츠 = 114. 플라잉디스크 = 135. 얼티미트 = 146. 뇌파 = 15Ⅲ. 연구 방법 = 201. 연구 대상자 = 202. 연구 절차 = 213. 운동 프로그램 = 224. 측정기기 및 방법 = 235. 자료분석 = 27Ⅳ. 연구 결과 = 281. 신체조성의 변화 = 282. 기초체력의 변화 = 353. 주의 집중력 관련 뇌파의 변화 = 43Ⅴ. 논 의 = 53Ⅵ. 결론 및 제언 57참고문헌 = 59ABSTRACT = 68