본 연구는 성인 뇌손상 환자의 의미지식 손상 여부 판단을 위해 개발된 의미지식 검사의 아동용 버전 제작을 위한 기초연구이다. 본 연구는 성인용 의미지식 검사를 4세, 5세, 6세 일반 아동을 대상으로 적용하여 연령별 의미지식 능력을 알아보고 수용어휘력 검사를 실시하여 수용어휘력과 의미지식간의 연관성이 있는지 알아보고자 하였다. 또한 의미지식 검사에서 타켓어 대하여 대면 이름대기 과제를 수행하여 의미지식검사에서 정반응한 항목의 이름대기 반응유형을 분석하였다. 위 이름대기 반응유형과 의미지식 간의 연관성을 알아보고자 하였다. 의미지식검사는 황유미, 편성범(2015)의 성인용 의미지식검사를 사용하였다. 본 연구 대상으로는 일반발달아동으로 4세 16명, 5세 19명, 6세 20명을 대상으로 하였다. 의미지식의 총 항목은 60개 이며, 한 항목 당 각 1점 씩 부과하여 정반응한 것에는 1점을 부과하며 오반응 한 것에는 0점으로 처리하여 총점이 60점이 되도록 하였다. 의미지식과제는 상단에 타겟 그림 하나와 하단의 연관성이 있는 그림과 비연관된 그림 두 개가 제시된다. 상단의 타겟 그림과 하단의 그림 두 개 중에 연관성이 있는 그림을 찾으면 1점을 주었다. 의미지식과제의 타겟 그림을 이름대기를 하는 과제에서도 정반응한 항목에 대해서는 1점을 주었으며, 오반응한 항목에 대해서는 0점을 부과하였다. 이름대기과제는 다시 반응유형을 하위 6개 항목 1) 정반응, 2) 상위어오류, 3) 하위어오류, 4) 대등어오류, 5) 개념설명, 6) 비관련 및 무반응으로 나누어서 분석하였다. 본 연구 결과, 첫째, 대상 아동들은 의미지식 검사에서 연령 별 유의한 차이를 보였다. 4세 아동의 의미지식 수행력은 5세 아동보다 낮으며, 5세 아동의 의미지식 수행력은 6세 아동 보다 낮았다. 이는 연령이 높아짐에 따라 의미지식 수행력도 높아진다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 의미지식과 수용어휘력 검사 결과, 의미지식이 높을수록 수용어휘력 점수도 높아지는 것으로 나타났다. 이는 의미지식과 수용어휘력 사이에 상관관계가 있음이 나타났다. 셋째, 정반응한 의미지식 항목에 대하여 해당 어휘인출 시 나타난 반응유형을 분석한 결과, 의미지식 검사에서 정반응 하였더라도 대상 아동들은 연령에 따라 해당 어휘를 인출하는 능력이 다른 것으로 나타났다. 본 연구결과는 의미지식 검사의 아동 대상 적용 가능성과 아동의 어휘학습에서 의미지식과 어휘인출 간 관련성에 대해 시사 하는바가 있다.
The current study is a basic research for the production of children’s version of semantic knowledge test previously developed for the judgment over the damage of semantic knowledge of the adult patients with brain damages. The study tried to find out the semantic knowledge ability by age group and tried to find out the relevance between the vocabulary and semantic knowledge by applying the semantic knowledge test for adults to typical developing children of age 4, 5, and 6. The study tried to find out the connectivity between naming reaction type and semantic knowledge by conducting confrontation naming task on the items that showed positive reaction in a semantic knowledge test. For the semantic knowledge test, Yu-Mi Hwang and Seong-Bum Pyeon (2015)’s semantic knowledge test for adults was used. For the study, the study targeted 16 children of age 4, 19 children of age 5 and 20 children of age 6. The total number of items of semantic knowledge are 60, and 1 point is given to each item. 1 point is given to the items that showed positive reaction and the items that showed negative reaction were regarded as 0 point. Thus, the total point for the test was 60. On the semantic knowledge task, one target picture is suggested at the top. Meanwhile, at the bottom section, one relevant picture and one irrelevant picture are provided. 1 point was provided when the target found a relevant picture among the target picture at the top and two pictures at the bottom. For the naming task on the target picture of semantic knowledge task, 1 point was provided for the items that showed positive response, and 0 point was given to the item that showed negative response. The naming task was analyzed after separating the response type into 6 subordinate items. The items are as follows. 1) positive response, 2) hyperonym error, 3) hyponymy error, 4) cordinate word error 4) concept explanation, 5) non-related and unresponsiveness. The results of the study are as follows. First, the targeted children showed meaningful differences by age group on the semantic knowledge test. the semantic knowledge performance of the children of age 4 was lower than the children of age 5, and the semantic knowledge performance of the children of age 5 was lower than the children of age 6. The study revealed that the increase in the age group leads to the increase in the semantic knowledge performance. Second, the result of the semantic knowledge and receptive vocabulary test showed that the higher degree of the semantic knowledge leads to the higher points in receptive vocabulary. This revealed a correlation between semantic knowledge and receptive vocabulary. Third, the result analyzing the response type shown when withdrawing the relevant vocabulary on the semantic knowledge that showed positive response, it was revealed that the targeted children’s ability of withdrawing the relevant vocabulary differed in accordance with the age group even when they showed positive response on the semantic knowledge test. The result of the study showed was suggestive on the relatedness between semantic knowledge and vocabulary withdrawal on the applicability on children and vocabulary-education of children of semantic knowledge test.
목차
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 73. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 의미 범주(semantic category)지식과 어휘발달 92. 의미지식과 어휘 습득 및 인출 103. 언어장애 아동의 수용어휘력, 의미지식, 이름대기에 관한 연구 12Ⅲ. 연구방법 151. 연구 대상 152. 실험 과제 153. 연구 절차 174. 자료 분석 185. 통계 분석 206. 신뢰도 21Ⅳ. 연구 결과 221. 의미지식 과제의 연령 집단 비교 222. 의미지식과 수용어휘력 간 상관관계 233. 어휘 인출과 의미지식 간 관련성 24Ⅴ. 논의 및 결론 281. 논의 및 결론 282. 연구의 제한점 및 제언 31참고문헌 32영문초록 40부록 1. 대상자 정보 42부록 2. 의미지식 검사 문항 예시 43부록 3. 의미지식 검사지1 44부록 4. 의미지식 검사지2 45부록 5. 이름대기 검사지 46부록 6. 이름대기 반응유형 예 47