메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이은경 (충북대학교, 충북대학교 교육대학원)

지도교수
이종연
발행연도
2016
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the relationships between parent-adolescent communications perceived by middle school students, and their interpersonal relationships ability.
The research questions raised in this study were as follows:
1. Is there any difference in interpersonal relationships ability of middle school students according to the level of father-adolescent communications?
2. Is there any difference in interpersonal relationships ability of middle school students according to the level of mother-adolescent communications?
3. Is there any difference in interpersonal relationships ability of middle school students according to the level of father-adolescent communications by the level of mother-adolescent communications?
The participants in this study were 344 middle school students in Cheong ju. The data collected were analyzed using t-tests by SPSS 18.0 computer program.
The main results of this study are as follows:
1. The higher group in father-adolescent positive communications was significantly higher in interpersonal relationships ability of middle school students than the lower group, while the lower group in father-adolescent negative communications was significantly lower in interpersonal relationships ability of middle school students than the higher group.
2. The higher group in mother-adolescent positive communications was significantly higher in interpersonal relationships ability of middle school students than the lower group, while the lower group in mother-adolescent negative communications was significantly lower in interpersonal relationships ability of middle school students than the higher group.
3. In case of higher mother-adolescent positive communications group, the higher father-adolescent positive communications group was significantly higher in interpersonal relationships ability,
while in case of higher mother-adolescent positive communications group, the higher father-adolescent negative communications group was lower in interpersonal relationships ability.
In case of higher mother-adolescent negative communications group, the higher father-adolescent positive communications group was significantly higher in interpersonal relationships ability then the lower group.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 부모-자녀 의사소통 7
1) 의사소통의 개념 7
2) 부모-자녀 간 의사소통의 중요성 9
3) 부모-자녀 간 의사소통의 유형 10
2. 대인관계 능력 13
1) 대인관계 능력의 개념 13
2) 대인관계 능력의 중요성 14
3. 부모-자녀 간 의사소통과 자녀의 대인관계 능력의 관계 16
1) 부-자녀 간 의사소통과 자녀의 대인관계 능력의 관계 16
2) 모-자녀 간 의사소통과 자녀의 대인관계 능력의 관계 17
3) 모-자녀 간 의사소통 수준별 부-자녀 간 의사소통과 자녀의 대인관계 능력의 관계 19
Ⅲ. 연구 방법 21
1. 연구 대상 21
2. 측정 도구 21
1) 부모-자녀 의사소통 척도 21
2) 대인관계 능력 척도 23
3. 자료 분석 24
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 26
1. 부-자녀 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 26
1) 부-자녀 간 긍정적 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 26
2) 부-자녀 간 부정적 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 27
2. 모-자녀 간 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 28
1) 모-자녀 간 긍정적 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 28
2) 모-자녀 간 부정적 의사소통 수준에 따른 자녀의 대인관계 능력의 차이 29
3. 모-자녀 간 의사소통 수준과 부-자녀 간 의사소통 수준에 따른 대인관계 능력의 차이 30
1) 모-자녀 간 긍정적 의사소통 수준과 부-자녀 간 긍정적 의사소통 수준에 따른 대인관계 능력의 차이 30
2) 모-자녀 간 긍정적 의사소통 수준과 부-자녀 간 부정적 의사소통 수준에 따른 대인관계 능력의 차이 32
3) 모-자녀 간 부정적 의사소통 수준과 부-자녀 간 긍정적 의사소통 수준에 따른 대인관계 능력의 차이 34
4) 모-자녀 간 부정적 의사소통 수준과 부-자녀 간 부정적 의사소통 수준에 따른 대인관계 능력의 차이 36
Ⅴ. 논의 및 결론 38
1. 논의 38
2. 결론 및 제언 41
참고 문헌 43
ABSTRACT 49
부록 51

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0