본 연구는 2005년부터 시행하고 있는 육군 부사관 협약제도가 그 목적인 “우수한 부사관 인력 확보”가 달성되고 있는지를 평가한 연구이다. 2015년은 육군 부사관 협약제도 10년이 되는 시기이며, 2005년 정비?수송위주의 기술부사관 7개 대학으로 시작하여, 2015년 현재 보병?포병?기갑?정보?공병?정보통신?화학?의무?수송?조리?헬기정비?특전부사관 등 48개 대학 71개 학과 4000여명으로 확대되었다. 그동안 배출한 부사관은 수만 명에 이르고, 계급은 하사~중사까지 전국 각 지역 부대 및 제대에서 육군의 핵심인력으로 임무수행을 하고 있다. 전문대학 부사관과 교육은 육군이 지정하는 16개 과목을 교육하여 하사 임관 후 즉각 임무수행이 가능한 맞춤식 교육으로 시행하고 있다. 전문대학 부사관과 학생들에게 육군은 소정의 평가 절차를 거쳐 군 장학생을 선발하며, 선발된 인원에게 2학년(1년간) 등록금 전액을 장학금으로 지급하고, 의무복무 기간은 5년이다. 본 연구는 육군 부사관 협약제도가 “부사관 우수 인력확보” 목적을 달성하고 있는 지 효과성 평가를 하였다. 이를 위하여 군 장학생과 민간 부사관를 비교하여 상사급 ~ 대위급인 상급자는 직무수행능력, 직무수행태도를 평가하였으며, 평가대상은 개인의 직무수행만족에 대한 평가를 실시하는 실증적 분석을 하였다. 변수는 직무수행능력, 직무수행태도, 직무수행만족으로 선정하였으며, 평가요소는 직무수행능력은 전문성, 리더십, 의사소통, 대인관계 등 4개 요소, 직무수행태도는 성실성, 적극성, 책임성으로 3개 요소. 직무수행만족은 직무자체, 인정감, 안정감, 장래성 등 4개 요소 선정하였다. 실증분석 결과 부사관과에 입학하는 학생의 내신수준이 낮으며, 우수한 고등학교 학생은 임관이 보장되는 4년제 군사학과 또는 ROTC 등을 선호하고 있다. 이유는 부사관과는 졸업 후 군 장학생 이외에 추가적인 부사관 시험에 응시하고, 진급이나 장기복무 등에서 혜택이 없기 때문이다. 군 장학생이 민간 부사관보다 우수한 것은 11개 평가 요소에서 3개 요소인 전문성, 책임감, 적극성이다. 그 외 8개 요소인 리더십, 대인관계, 의사소통, 인정감, 안정성, 장래성, 직무자체에서는 차이가 없었다. 성실성은 군 장학생보다 민간 부사관이 더 높게 나타났다. 전문성은 부사관과에서 2년간 교육을 받아 직무에서 민간부사관 보다 높았지만, 군 장학생이라는 자긍심이 높아 겸손한 모습이 부족하여 인접 동료, 부하 등과 의사소통과 대인관계에서 낮은 평가로 나타났다. 성실성은 직무수행 시 학교교육에서 배웠던 것이 기준이 되어 실무부대의 여건과 근무환경 등을 고려하지 않는 것으로 분석되었다. 군 장학생은 직무수행만족이 낮은 것으로 나타났다. 그 이유는 군 장학생에 선발되면 의무복무 기간이 1년이 추가되지만 이에 따른 진급, 장기복무 우선권이나 가산점 등이 없다는 것이다. 또한, 실무부대에서 선임 부사관의 진급 및 장기복무 선발 누락을 보면서 직업의 장래성과 안정성에서 불안감이 있는 것으로 분석되었다. 육군 부사관 협약제도의 목적 달성을 위한 정책적 대안은 첫째, 전문대학 부사관과를 부사관 학군단으로 운영하는 방안이 필요하다. 전문대학 부사관과에 입학하면 임관을 보장하는 부사관 학군단(RNTC)으로 운영하는 방안이다. 교육은 2원화 체계로서 대학은 육군의 필수 및 권장과목, 부사관학교는 입영훈련을 동?하계 방학 중 4주간씩(졸업 시까지 16주간) 기초 군사훈련으로부터 유격, 전술훈련까지 교육훈련을 함으로써 양질의 교육체계를 갖출 수 있다. 부사관 양성에 소요되는 예산의 절약 효과가 있다. 현재 군 책임의 21주 교육을 대학과 군이 상호 책임지는 체계로 전환되어 예산의 절감을 가져온다. 특히, 입영훈련 시 4주간의 전방 실무부대 실습에서 실무 업무와 실 병력의 지휘통솔을 체험함으로써 직무수행능력과 직무수행태도의 향상 효과를 얻을 수 있다. 둘째, 군 장학생 및 부사관과 졸업생에게 진급 및 장기복무 선발 시 가산점을 부여하는 방안이다. 이를 통하여 부사관과에 우수한 학생을 입학시킬 수 있으며, 임관 후 진급 및 장기복무 선발에 대한 불안감이 없어짐으로써 직업과 직무수행에 대한 만족도가 높아진다. 셋째, 군 장학생 선발 시 응시자격 제한 및 교육과목과 연계된 선발 도구 적용을 하고, 군 장학생 선발 시 지원자격을 엄격히 제한함으로써 부사관과에서 전문적으로 교육받은 학생들이 부사관으로 선발되어 임무수행을 하는 것이 부대의 임무에 기여할 것으로 판단된다. 또한, 군 장학생 선발 시 교육과목과 연계된 선발도구의 적용으로 지적능력평가를 별도로 준비하는 이중적 부담을 해소시킬 수 있다. 부사관과에서 교육받은 것을 선발 과목에 적용해야 육군 지정 필수과목으로서 그 교육효과가 나타날 수 있다. 부사관과와 부사관 학교 교육의 연계성 있는 교육체계로 교육 중복성을 해소하여 예산 및 교육기간의 단축 등의 효과를 가져 올 수 있다.
This study evaluates whether Korea''s Army-College Joint Training for Noncommissioned Officers, based on an official joint agreement since 2005, has achieved its aim, “securing outstanding noncommissioned workforce.” The year of 2015 is the 10th anniversary of the Army Noncommissioned Officer Agreement System, and the number of participating schools has been expanded from seven in 2005 to 48 (71 departments and 4,000 graduates). The fields of graduates, current and former noncommissioned officers, NCOs, include infantry, artillery, armor, information, engineering, information and telecommunication, chemistry, medical, transportation, cooking, helicopter maintenance, and special forces. Tens of thousands of NCOs, with military scholarship, have been produced; they execute their duty as the core workforce in the army or after a discharge at various locations all over the country with ranks spanning from staff sergeant to sergeant first class. The education provided by community college programs for prospective NCOs is considered a well-tailored program that allows graduates to carry out their duty immediately upon being commissioned as a staff sergeant upon completing 16 subjects designated by the Army. The Army selects military scholarship students via fixed evaluation procedures among the students of the NCO departments at community colleges, and the selected students are granted the amount of a full tuition for their second year with obligated duty of five years. This study evaluated the effectiveness of the aforementioned system. In order to do so, this research mainly assessed job competence and job performance attitude of the military scholarship recipients and the rest of the NCOs, examined by superiors at the level of master sergeant to captain. I also conducted an empirical analysis that evaluated individual job satisfaction of target groups. Variables selected are job competence, job performance attitude, and job satisfaction; evaluation factors are the four factors of expertise, leadership, communication, and interpersonal relation; job performance attitude is with three factors including sincerity, initiative, and responsibility; and for job satisfaction, four factors ? job itself, sense of appreciation, stability, and future prospects ? have been selected. It is observed that students entering the NCO programs had a low level of school records, while outstanding high school students favored a four-year military science program that guarantees of being commissioned or Reserve Officers'' Training Corps (ROTC). This was because students at the NCO programs must take an additional NCO test unless one is a military scholarship recipient upon graduation, and there is benefit in terms of promotion or long-term service. Military scholarship recipients showed superiority over private NCOs in three elements ? expertise, responsibility, and initiation ? out of 11 evaluation factors. For other eight factors such as leadership, interpersonal relation, communication, sense of appreciation, stability, etc., there was no significance difference found. For sincerity, private NCOs scored higher than military scholarship students. Military scholarship students showed a low level of job performance satisfaction. This is because, although one year of obligated tour period is added when one is selected to receive the military scholarship, there is no additional advantages for promotion, priority in long-term service, or other additional points. Additionally, it was analyzed that the scholarship recipients felt insecurity in terms of the job’s future prospects and stability by witnessing senior NCOs at actual military units being left out from long-term service selection and promotion. Some policy alternatives are suggested to upgrade the current system. First, it appears that additional appropriate measures that operate community colleges’ NCO departments like ROTC of NCOs are necessary. This would work as potential Reserves NCOs’ Training Corps (RNTC) once students enter community colleges’ NCO departments by guaranteeing being commissioned. In terms of education, it would have a two-tier system where universities will offer the required and recommended subjects of military, while NCO schools would provide educational training from basic military training to guerrilla and tactics training for four weeks (16 weeks until graduation) during the summer and winter vacations via enlistment training, which can create high quality education system. This also has the effect of reducing budget that would be spent on producing NCOs. By transforming the current system of 21 weeks training under the Army''s responsibility to a system where universities and the Army mutually share the burden. Especially, during the enlistment training, prospective NCOs would experience actual field work and leading troops for four weeks of practical exercise at front line units, and it would achieve increased job competence and job performance attitude. Secondly, military scholarship students and graduates of NCO programs can be given additional points upon the selection of promotion or long-term service. By doing so, NCO departments can acquire outstanding students, and by eliminating the insecurity regarding promotion and long-term service selection after being commissioned, the satisfaction level relating to job and job performance can be increased. Third, when selecting military scholarship recipients, screening tools linked to educational subjects must be applied in addition to limiting the qualification for application, and by strictly limiting who can apply to become a military scholarship student, students who are professionally trained at NCO departments would be able to contribute to the duties of units as they perform in their units. In addition, by applying proper selection tools linked to educational subjects when selecting a military scholarship recipient, it would be possible to reduce the burden of preparing for a separate intellectual ability test.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 대상 및 범위 43. 선행 연구의 고찰 6Ⅱ. 육군의 부사관 협약제도 121. 협약제도의 개관 122. 육군 부사관 인력운영 및 획득유형 163. 전문대학의 부사관과 운영 244. 육군 부사관 근무평정 요소 27Ⅲ. 이론적 논의 341. 정책효과성 평가 342. 제도의 효과성 평가준거 틀 491) 제도의 효과성 평가모형 492) 효과성 평가절차 533) 목표달성평가모형 사용 논거 554) 효과성 평가요소 56(1) 효과성 평가준거 1 : 직무수행능력 58(2) 효과성 평가준거 2 : 직무수행태도 62(3) 효과성 평가준거 3 : 직무수행만족 67Ⅳ. 연구 설계 751. 효과성 평가모형 및 분석 틀 752. 변수의 조작적 정의 763. 측정과 자료수집 814. 자료 분석방법 84Ⅴ. 실증 분석 및 정책적 함의 851. 표본의 기술통계 852. 측정변수에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 903. 요인별 상관관계 974. 평가대상 간 차이분석 1015. 실무부대 부사관 면접 내용 1166. 정책적 함의 123Ⅵ. 결론 1321. 연구 요약 1322. 연구 시사점 및 한계점 134참고문헌 136설문지 145부록 162국문초록 172Abstract 175