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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

현두수 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
李相彬
발행연도
2016
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수13

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This paper is proposed to estimate temperature of permanent magnet for PM machines and to detect eccentricity for induction machines. The rare earth type magnet is susceptible to irreversible demagnetization at high operation temperature. Online monitoring method of magnet temperature has many limitations since magnet is placed on rotating part, and model-based estimation method must consider motor’s precise design or other parameter. Linear hall-effect sensor, which shows linearly magnetic field, is adopted to estimate temperature and to diagnose partial demagnetization of magnet. It is shown that temperature of magnet can be estimated in addition to partial demagnetization problems using linear hall sensor. An experimental study on a 2.2kW interior PM motors with linear hall sensor shows that temperature of magnet can be reliably estimated and partial demagnetization can be detected.
The single phase rotation test (SPRT) is a simple and reliable off-line test frequently used for detecting problems in the rotor cage of induction motors without motor disassembly. Airgap eccentricity due to bearing degradation, shaft flexing, etc., is another problem that is difficult to detect, which can cause catastrophic motor failure. In this paper, the feasibility of using the SPRT for detecting eccentricity, which has not been reported before, is investigated. The variation in the inductive component as a function of rotor position and time under static, dynamic, and mixed eccentricity conditions is analyzed. It is shown that airgap eccentricity can be detected in addition to rotor cage problems with the SPRT. An experimental study on a 5.5kW induction motor under controlled eccentricity and broken bar conditions shows that airgap eccentricity can be reliably detected with high sensitivity and distinguished from broken rotor bars.

목차

1. 서 론 - 1 -
1.1 영구자석의 재료와 온도의 영향 - 5 -
1.2 영구자석의 온도 상승 - 14 -
1.3 영구자석의 감자 - 17 -
1.4 유도 전동기의 편심 - 20 -
1.5 논문의 목적 및 문제 해결 방안 - 23 -
1.6 논문의 구성 - 24 -
2. 영구자석 온도 추정의 기존 연구 - 25 -
2.1 직접 취득하는 방법 - 25 -
2.2 열 해석 모델 기반 방법 - 27 -
2.3 자속 추정 모델 기반의 방법 - 31 -
2.4 신호 주입 방법 - 34 -
2.5 기존 연구들의 장단점 - 38 -
3. 영구자석 감자의 기존 연구 - 40 -
3.1 직접 검사 - 40 -
3.2 전류 스펙트럼 분석 - 44 -
3.3 모델기반의 자속 추정 - 46 -
3.4 신호 주입 기법 - 50 -
3.5 기존 연구들의 장단점 - 53 -
4. 유도전동기 편심의 기존 연구 - 54 -
4.1 직접 측정하는 방법 - 54 -
4.2 정지 중 신호 응답 기법 - 55 -
4.3 운전 중 스펙트럼 분석 - 59 -
4.4 기존 연구들의 장단점 - 62 -
5. 선형 홀센서를 이용한 영구자석 온도의 추정과 부분감자의 진단 - 63 -
5.1 선형 홀센서 - 63 -
5.2 온도와 감자에 따른 선형 홀센서의 출력 - 67 -
5.3 실험 설계 - 71 -
5.4 실험 전 선형 홀센서의 고려사항 - 75 -
5.5 실험 결과 - 79 -
5.6 기존 연구와의 차별성 - 91 -
6. 단상회전시험을 이용한 유도 전동기 편심 진단 - 93 -
6.1 단상회전시험(SPRT) - 93 -
6.2 편심과 인덕턴스의 관계 - 97 -
6.3 편심의 종류에 따른 평균 누설 인덕턴스 - 100 -
6.4 실험 설계 - 105 -
6.5 실험 결과 - 108 -
6.6 고압 전동기 시험 및 회전자 구조의 영향 - 115 -
6.7 기존 기술과 차별성 - 121 -
7. 결 론 - 123 -
7.1 향후 연구 - 125 -
8. 참 고 문 헌 - 126 -

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