본 연구의 목적은 언어재활사의 역량을 강화시키기 위한 인간중심 수퍼비전 프로그램을 개발하고 언어재활사를 대상으로 실시하여 프로그램의 효과성을 검증하는 것이다. 본 프로그램은 언어재활사, 언어장애아동, 언어장애아동의 부모를 중심으로 언어재활사의 역량을 강화하기 위하여 하위 역량 요인인 개인적 역량, 관계적 역량을 강화시키는 것이다. 언어재활사를 위한 인간중심 수퍼비전 프로그램을 개발하기 위한 절차로 먼저 문헌고찰을 통하여 현재 언어재활사를 대상으로 이루어지고 있는 수퍼비전의 실태와 특징들에 대한 정보를 수집하였으며, 언어재활사 50명을 대상으로 예비 조사 및 심층 인터뷰를 실시하였으며, 이를 바탕으로 수퍼비전 요구도 문항을 개발하여 전국의 언어재활사 337명을 대상으로 교육내용의 요구도와 실행도의 수준을 조사하였다. 그 결과, 언어치료 경력 3년 이하의 초보 경력과 2급 언어재활사 국가자격증을 소지한 언어재활사의 교육내용 요구도가 가장 높고 실행도가 낮은 것으로 분석되어 본 인간중심 수퍼비전 프로그램의 연구 대상으로 선정되었다. 기초연구와 전문가의 협의를 통하여 구성된 예비 연구 프로그램 실시 후 수정 보완을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 연구 대상은 실험집단 13명과 통제집단 13명으로 이루어졌으며, 주 1회 150분씩 총 10회기의 인간중심 수퍼비전 프로그램을 실시하였다. 분석 방법은 SPSS Ver. 22.0 통계 패키지를 이용하였으며, 연구 대상 집단이 정규분포를 따르지 않아 비모수 통계에 의하여 분석하였다. 연구 대상의 사회 인구학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, 실험집단 및 통제집단 간의 사전 동질성 유무를 알아보기 위해 Mann-Whitney test를 실시하였다. 프로그램 효과 검증을 위하여 집단 내 사전-사후 점수 차이를 알아보기 위한 Wilcoxon 순위합 검정을 실시하였으며, 집단 간 사후 점수 차이를 알아보기 위하여 Mann-Whitney test를 실시하였다. 실험집단의 구체적인 프로그램 적용효과와 수퍼비전의 만족도 및 회기 과정의 변화를 알아보기 위하여 초기, 후기 단계별 내용 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인간중심 수퍼비전 프로그램은 언어재활사의 역량강화를 위하여 인간중심 수퍼비전 모델에 기초하여 아동중심 접근법을 교육하고 훈련과 실습을 중심으로 구성된 프로그램으로 개발되었다. 둘째, 인간중심 수퍼비전 프로그램은 언어재활사의 자기이해 능력과 자기성찰 능력의 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 인간중심 수퍼비전집단의 개인문제 자각 능력이 향상되었으며, 자기탐색, 타인이해, 타인탐색, 자기이해 능력이 향상되어 본 프로그램이 언어재활사의 개인적 역량 강화에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 인간중심 수퍼비전 프로그램은 언어재활사의 관계적 역량 강화에 효과적인 것으로 나타났다. 언어장애아동에 대한 언어재활사의 반응도에서 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 모두 향상되었으나, 인간중심 수퍼비전집단은 반응내용 면에서, 통제집단은 반응양식 면에서 높은 증가를 나타내었다. 상호작용 능력의 변화 또한 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 모두 향상되었으나, 인간중심 수퍼비전집단의 상호작용 증가폭이 더 크고, 우호적 상호작용 능력이 유의하게 높았다. 부모상담 효과인식 정도 또한 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 모두 향상되는 효과를 가져왔으나, 인간중심 수퍼비전집단의 증가폭이 더 크고 유의한 차이를 보여 본 프로그램이 언어재활사의 관계기술 강화에 효과적인 것으로 나타났다. 인간중심 수퍼비전 프로그램은 언어재활사의 치료사-아동관계 향상에도 효과적인 것으로 나타났다. 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 모두 유의한 증가를 보였으나, 인간중심 수퍼비전집단 집단은 친밀감, 갈등, 의존 요인 모두에서 향상되었으며, 그 중 친밀감이 가장 유의하게 증가하였다. 이는 만족도와 내용분석에서 나타난 바와 같이, 인간중심적 사고의 변화가 아동에 대한 인식의 변화 및 애정과 친밀감을 향상시킨 것으로 해석 가능하다. 치료사-부모관계는 통제집단에서 치료회기가 진행될수록 오히려 관계가 악화된 것에 비해 인간중심 수퍼비전집단은 내담자로서의 관계, 조력자로서의 관계, 긍정적 감정에서 점차 높은 향상을 가져와 가장 유의한 차이를 나타내었다. 따라서 본 프로그램은 언어재활사의 아동 및 부모와의 관계적 역량 강화에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구는 언어치료 자격증 취득 후의 전무한 수퍼비전 실태에서 선두적으로 구조화된 수퍼비전 프로그램을 마련했다는 점과 임상현장에서 절실하게 요구하는 실질적인 교육내용과 형식을 반영한 프로그램을 개발했다는 점에서 의의가 있다. 언어재활사들이 언어장애아동을 대상으로 아동의 주도를 따르고 촉진적 놀이 기술을 적용함에 있어, 인간중심 수퍼비전 모델을 적용함으로써 언어재활사 자신의 치료사 중심적 사고에서 아동 중심적 사고로 태도와 인식을 변화시키고 인본주의 개념을 습득함으로써 언어치료의 효과를 더욱 극대화할 수 있도록 프로그램 되었다는 점에서 의미가 있다. 또한 언어치료와 심리치료 분야의 공통된 접근이론을 이용하여 두 분야의 학문적 연관성을 이끌어내고, 이를 아동 언어치료 영역에서 적용했다는 점에서 그 학문적 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to develop human-centered supervision program for speech language pathologists’ ability enhancement and verify the effectiveness of the program by implementing it for speech language pathologists. This program is intended to enhance the individual ability and relationship skill, which are the sub-factors of ability, to enhance the ability of speech language pathologists by focusing on speech language pathologists, language-disordered children and their parents. As for the process of developing the human-centered supervision program for speech language pathologists, literature review was conducted to collect information on the present condition and characteristics of the supervision of speech language pathologists. In addition, preliminary research and in-depth interview were conducted with 50 speech language pathologists, based on which the question items on supervision demand were developed. Accordingly, the level of demand and implementation of educational contents was examined with 337 speech language pathologists across the country. The result showed the highest level of demand for educational contents, a low level of implementation, a high level of psychological exhaustion and a low level of job satisfaction among the entry level speech language pathologists with less than three years of experience and speech language pathologists with Level 2 Speech Language Pathologist National Certification. Accordingly, they were selected as the research participants for the human-centered supervision program. Upon implementing the preliminary research program composed based on basic research and through expert consultations, it was revised and supplemented to develop the final program. The research subjects consisted of 13 participants for experiment group and 13 participants for control group, and the human-centered supervision program was implemented once a week for 150 minutes per session in the total of ten sessions. As for the analysis method, SPSS Ver. 22.0 statistics package was used and nonparametric statistic was used for the analysis since the research subject groups did not follow normal distribution. Frequency analysis was conducted to examine the socio-demographical characteristics of the research subjects and Mann-Whitney test was conducted to examine the preliminary homogeneity status between the experiment and control groups. For the purpose of verifying the program effect, the Wilcoxon rank-sum test was conducted to examine the pre- and post-score difference within the groups. For the purpose of examining the post-score difference between the groups, the Mann-Whitney test was conducted. For the purpose of examining the specific program application effects of the experiment group, the level of satisfaction of supervision and session process, content analysis was conducted according to the early and late steps. The result of this study is as follows. First, the human-centered supervision program was developed for the ability enhancement of speech language pathologists based on the human-centered supervision model by utilizing children-centered approach, training and practice. Second, the human-centered supervision program was found to be effective in enhancing the self-understanding and self-reflection abilities of speech language pathologists. The program was found to be effective in enhancing the individual abilities of speech language pathologists since the ability to perceive personal issue among the human-centered supervision group was enhanced, along with the ability enhancement of self-exploration, understanding of others, exploration of others and self-understanding. Third, the human-centered supervision program was found to be effective in the enhancement of relational ability of speech language pathologists. In regards to the level of response towards language-disordered children, it was improved in the human-centered supervision group and the control group but a higher level of increase was shown in the aspect of response content for the human-centered supervision group and in the aspect of response style for the control group. In regards to the change in the interaction skill, it was improved in the human-centered supervision group and the control group but the degree of increase in interaction of the human-centered supervision group was larger with a significant increase in favorable interaction. In the case of the parental counseling effect perception level, it was also improved in the human-centered supervision group and the control group but the degree of increase in the human-centered supervision group was larger with a significant difference, thereby showing that the program is effective in enhancing the relation skill of speech language pathologists. Although the human-centered supervision group and the control group showed significant increased, the human-centered supervision group showed an improvement in the intimacy, conflict and dependency factors, while showing the most significant increase in intimacy compared to that of the control group. As shown in the satisfaction and content analysis, it can be seen as the result of the change in human-centered thinking enhancing the level of change in the perception of children, affection and intimacy. In regards to the pathologist-parents relation, it worsened in the control group as more and more sessions were conducted. In the case of the human-centered supervision group, on the other hand, it showed the most significant difference through the gradual improvements in the relation as client & assistance and in their affirmative emotion. Accordingly, this program was found to be effective in enhancing speech language pathologists’ relations with children and parents. In regards to this study, its clinical significance can be found in the sense that it has prepared an advanced structured supervision program in the midst of current situation in which there is a lack of supervision for speech language pathologists after they obtain their certification. In addition, the clinical significance of this study can be also found in the sense that it has developed a program that reflects the practical educational contents and format urgently needed in the clinical field. In regards to this study, its significance can be found in the sense that it has cause the change in the attitude of perception of speech language pathologists from their pathologist-centered mindset to children-centered mindset by applying the human-centered supervision model when applying the children-centered speech language therapeutic approach for language-disordered children. In addition, its significance can be found in that it has been programed to further maximize the effect of children-centered speech language therapy upon learning about the concept of humanism. The academic significance of this study can also be found in the sense that it has identified and applied in the area of children speech language therapy the academic correlation between the areas of speech language therapy and psychotherapy by using the common children-centered approach theory.
표목차 ⅲ그림목차 ⅴ국문초록 ⅵⅠ. 문제 제기 1Ⅱ. 이론적 배경 71. 언어장애아동과 언어재활사 71) 언어장애아동과 언어치료 72) 언어재활사의 특성 132. 언어재활사의 역량과 수퍼비전 171) 언어재활사의 개인적 역량 172) 언어재활사의 관계적 역량 193. 언어재활사를 위한 인간중심 수퍼비전 251) 수퍼비전 모델 252) 언어재활사를 위한 수퍼비전 323) 언어재활사를 위한 인간중심 수퍼비전 프로그램 40Ⅲ. 연구문제 및 용어 정의 481. 연구 문제 482. 용어 정의 49Ⅳ. 연구방법 및 절차 501. 인간중심 수퍼비전 프로그램의 개발 과정 501) 문헌고찰 및 현장 연구 512) 예비 프로그램 구성 및 실시 583) 예비 프로그램 결과 및 평가 622. 인간중심 수퍼비전 프로그램의 연구방법 및 효과 검증 절차 671) 연구 대상 672) 연구 설계 683) 측정 도구 694) 자료 분석 75Ⅴ. 결과 및 해석 761. 언어재활사의 역량 강화를 위한 인간중심 수퍼비전 프로그램 761) 프로그램 목표 762) 프로그램 내용 및 구성 772. 언어재활사의 역량 강화를 위한 인간중심 수퍼비전 프로그램의 효과 951) 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 간 사전 검사 비교 952) 인간중심 수퍼비전집단과 통제집단 간 사전-사후검사 비교 993) 인간중심 수퍼비전 프로그램의 주제별 내용 분석 109Ⅵ. 결론 및 논의참고문헌 130부록 145Abstract 182