본 연구에서는 인형치료 진단평가에 나타난 아동기 우울의 특징을 살펴보고, 우울한 아동이 인형치료 진단평가 안에서 보이는 인형치료의 활용 가능성을 알아보았다. 이에 대한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 인형치료 진단평가에 나타난 우울한 아동의 자아 탐색은 어떻게 나타나는가? 연구문제 2. 인형치료 진단평가에 나타난 우울한 아동의 가족 관계 구조가 어떻게 나타나는가? 연구문제 3. 인형치료 진단평가에 나타난 우울한 아동의 또래 간 위계질서가 어떻게 나타나는가? 본 연구는 우울한 아동을 대상으로 인형치료 진단평가를 실시하여 우울한 아동의 자아 탐색, 가족 관계 구조, 또래 간 위계질서에 나타난 심리적 특성을 구체적으로 살펴보고, 진단평가 도구로 활용하고자 한다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 우울수준에 따라 자기인형세우기의 동물의 모습의 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 우울한 아동은 언어적 표현에 서툴고 방어가 있기에, 진단을 위한 평가도구로서 인형치료를 활용한 경우, 비언어적 의사소통인 인형치료의 동물세우기와 진단적 질문을 통해 우울감이 유의미하게 보이는 것으로 나타났다. 아동의 우울 수준에 따라 보여 지는 동물의 상징이 유의미한 모습으로 나타나는 것을 알 수 있었다. 우울한 아동들이 은유적으로 자신이 경험한 우울한 정서 경험을 자발적으로 표현하도록 이끌어 주는 결과와 일치하였다. 인형치료 진단평가에서는 보이기 힘든 자신의 감정을 무의식적으로 동물인형을 세움으로써 아동의 문제가 되는 내적 갈등과 마주할 수 있게 되고, 치료사와 안정된 공간 안에서 치료적 관계를 형성하게 하는 구체적 질문을 통해 아동의 심리상태를 사정하여 진단할 수 있었다. 우울한 아동의 우울척도(CDI)와 인형치료 진단평가의 자아탐색에서 자기 비하, 공격성과 수면장애를 보이고, 관계의 어려움과 소통의 부재가 나타났다. 또한, 우울한 아동들은 부정적 자기상과 무가치함, 과도한 긴장감으로 스트레스에 매우 취약한 상태에 놓여있는 모습이 일치하게 나타났다.
둘째, 아동의 가족 인형세우기를 통해 동물의 위치, 크기, 모습, 가족 간의 위계질서 혼란, 역동적 관계, 가족희생양 동물을 통해 아동의 우울한 모습을 그대로 재현됨을 알 수 있었다. 인형치료 진단평가에서 나타난 아동의 우울은 부모의 환경적 문제로 인한 우울한 정서 경험이 아동의 어린 시절부터 현재 아동기까지 영향을 사정하고 진단 할 수 있었다. 동적가족화(KFD)에서 나타난 모습에서와 같이 인형치료 진단평가를 통해 아동의 우울은 부모로부터 학습된 정서로 아동의 심리적 정서에 많은 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 상징의 의미의 감정단어, 정서용어들의 상징적 의미들이 일치했으며, 우울한 아동들이 세운 인형들은 진단평가 과정에서 무의식적으로 보여주었다. 우울한 아동의 가족관계 구조를 보면 역기능적인 가족을 세운 아동들은 불안이 높고, 낮은 자존감을 보였다. 가족으로 부터 피해의식이 있는 아동은 자신의 경험이 무의식을 통한 가족의 모습을 은유적으로 표현하므로 가족에게 비난받지 않고 안정적으로 우울한 아동들의 정서가 그대로 투사되어 드러났다. 인형치료 진단평가 도구에서 진단적 질문을 통해 다른 검사도구보다 덜 통제받는 느낌으로 아동이 무의식의 가족 내에서의 내적 갈등의 요인들을 잘 보여주고 있다.
셋째, 아동의 또래 인형세우기를 통해 아동의 우울수준에 따라 동물의 위치, 크기, 모습을 통해 또래간 자신의 역할과 소외됨, 분노, 무기력감을 느끼는 우울의 요인이 드러났다. 이것은, 교실 안에서의 모습을 그대로 재현됨을 알 수 있었다. 우울한 아동들의 또래 위계체계에서는 또래 집단의 계급인 교실 내 서열이 무의식을 통한 경험들을 동물인형치료 진단 평가를 통해 투사되었고, 아동자신의 현재의 또래관계에서 패턴들이 보여 지게 된다. 이에, 학교 생활화에서 부정적 관계가 나타났고, 인형치료 진단평가에서도 일치하게 나타났다. 아동의 또래 위계질서에서 특징은 실패에 대한 두려움과 힘, 낮은 자존감으로 왕따, 중개자, 또래간의 위치, 관찰자로 아동의 또래 관계 모습을 한눈에 볼 수 있다. 본 연구의 의의는 상담 초기에 인형치료진단 평가를 사용하여 보다 효과적으로 아동기 우울을 진단하고 평가하려는 연구의 초석을 마련한데 있다.
주요어 : 우울, 인형치료, 인형치료진단 평가
This study examined the characteristics of childhood depression that appear in figure therapy processes, and investigated the availability of figure therapy in the diagnosis/assessment of the problems. The following research questions directed the study: Question 1. What is the ego exploration of depressed children manifested in diagnosis-assessment of ego-exploring figure therapy work? Question 2. What is the family relation system of depressed children displayed in diagnosis-assessment of family figure therapy work? Question 3. What is the rank order among peers of depressed children showed in diagnosis-assessment of peer figure therapy work?
In this study, diagnosis-assessment of figure therapy were given to depressed children, the psychological characteristics that the depressed children showed in ego exploration, family relation structure, and hierarchial order among peers were investigated, and the figure therapy is to be used as a diagnosis-assesment tool.
The results of the study are as follows: First, the level of child’s depression was reflected in an animal figure that a child represented as himself or herself. Depressed children tend not to articulate verbally and to show defense, and when figure therapy, a non-verbal communication, was used as an assessment tool for diagnosis, animal figure and diagnostic questions were found to facilitate to reveal the children''s depression significantly. Depending on the depression level of a child, the animal symbol was significantly different, which was consistent with a result leading that depressed children voluntarily expressed their depressed emotion that they experienced metaphorically. By picking up an animal figure in the diagnosis-assessment of figure therapy work, the children could confront inner conflict that was hard to reveal otherwise and the psychological state of child could be assessed by asking specific questions to form a therapeutic relationship in a secure space with the therapist. The depressed children showed self-belittlement, aggression, sleep disorder, difficulty in relations, and lack of communication on Children''s Depression Inventory and in the ego-exploration of the diagnosis-assessment of figure therapy work. Children with depression displayed negative self-image, worthlessness, excessive tension that consistently went with very vulnerable to stress.
Second, the child’s depression was reproduced as it is in how a child determined the location, size, and appearance of animal figures in relation to family members. This setup displayed the orderliness or chaos in the family hierarchy, dynamic relations of the family, or victim in the family. The child''s depression manifested in the diagnosis-assessment of figure therapy work may tell influences of emotional experiences of depression from the child''s early life to the present due to an environmental issue of the parents. As Kinetic Famliy Drawing did, the diagnosis-assessment of figure therapy work found out that the child''s depression was a learned emotion from the parents, which may have many effects on the child''s psychological emotion. nimal figures that depressed children pick up in the diagnosis-assessment of figure therapy work revealed their family relation structure unconsciously. Children who set up a disfunctional family were very nervous and low in self-esteem. Children who regarded themselves as a victim of the family projected their depressed emotion stably as it is without getting criticized by family because their experiences reveal the family shape metaphorically through the unconsciousness. The children seemed to feel less controlled at the diagnostic questions in the diagnosis-assessment of figure therapy work, and unconsciously showed the inner conflicts in the family.
Third, the level of the child’s depression was shown in how he or she set up the location, size, and appearance of the animal figure in relation to peers. This setup represented the child’s alienation, anger, and lethargy as experienced in the classroom. The hierarchy among peers in the classroom were projected through the unconsciousness in the diagnosis-assessment of figure therapy work, showing the patterns that the children have in the present peer relation. This result in the diagnosis-assessment of figure therapy work was consistent with result on Kinetic School Drawing. The characteristics of hierarchial order among the peers manifested fear of failure, low self-esteem, left-out from peers, middleman, position among peers, or observer.
The significance of this study has laid the groundwork for further research to diagnose and assess childhood depression more effectively using the figure therapy diagnosis-assessment in the initial stage of therapy.
Keywords: Depression, Figure Therapy, Diagnosis-Assessment of Figure Therapy
그림목차 ⅰ표목차 ⅱ국문초록 ⅲ제 1 장. 서론제 1 절. 연구 목적 1가. 연구 방법론 1나. 연구 문제 4다. 용어 정리 5제 2 장. 본론제 1 절. 이론적 배경 7가. 우울한 아동의 정의 및 특징 7나. 우울한 아동의 진단 및 평가도구 7다. 인형치료 12제 2 절. 연구방법 19가. 연구 대상 19나. 연구 절차 19다. 연구 도구 21라. 자료 분석 25제 3 절. 연구결과 27가. 인형치료 진단평가의 세 가지구조 패턴 분석 28나. 사례별 인형치료 진단평가 39제 3 장 결론제 1 절. 논의 및 결론 53참고문헌 56부록 61Abstract 68