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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

노나현 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
오세종
발행연도
2016
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수8

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Attenuation of wingtip/blade vortices has been one of the primary concerns in aviation safety and blade-vortex noise. In an effort to effectively dissipate the vortex intensity, a TE chipped wing concept was suggested. In this study, to exploit the potential of chipped wing tip concept for alleviating the tip vortex, a series of numerical simulations are conducted. The numerical simulations are performed using open source code, OpenFOAM. The wake structures are measured for different wingtip shapes. The chip depth and location are varied to evaluate the vortex alleviation rate and aerodynamic characteristics. As a result of numerical simulation, it is confirmed that the vortex dissipation rate of Tip chipped wing is higher than that of the TE chipped wing. For the tip chipped wing, the counter-rotating vortex is found to strong enough to weaken the primary vortex. The dissipation rate increases as the location of chip is closer to leading edge, and as the depth of chip becomes larger. A Trade-off relationship between the vortex alleviation and the drag increase is confirmed. For example, the MID D3 attenuates the strength of wing tip vortex by 51%, while the drag is increased within 5%.

목차

1 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 선행 연구 4
1.2.1 와후류에 관한 연구 4
1.2.2 공항운용 효율성 증대에 대한 연구 4
1.3 연구 목적 5
2 수치해석 기법 8
2.1 해석자 및 해석범위 8
2.2 난류 모델 8
2.3 해석 격자 9
2.4 와류 저감을 위해 설계한 날개 형상 9
3 수치적 검증 13
3.1 해석자 및 해석격자 검증 13
3.2 난류 모델 비교 14
4 해석 결과 15
4.1 TE chipped wing과 Tip chipped wing의 비교 15
4.2 구멍의 위치에 의한 영향 21
4.2.1 최대 와류 강도 21
4.2.2 속도 분포 22
4.2.3 압력 분포 23
4.3 Chip의 깊이에 의한 영향 27
4.3.1 와류 생성 27
4.3.2 최대 와류 강도 27
4.3.3 속도 분포 28
4.1 해석 날개의 공력 특성 비교 32
4.1.1 구멍의 위치에 의한 영향 32
4.1.2 구멍의 깊이에 의한 영향 33
4.1.3 공력 특성연구에 관한 요약 36
5 결론 37
참고 문헌 38

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