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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이정훈 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
정헌영
발행연도
2016
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Owing to the development of transportation, the convenience is increased in socially and economically.
Fundamentally, this problem is occurred by increasing vehicle registration number so that the number of using vehicle increasing as well.
The most part of the vehicle registration number is the household vehicle.
So, we analysed that what factor is affecting the house hold vehicle ownership through the research.
For the analyse the factor which is affecting the house hold vehicle ownership, carry out the house hold vehicle ownership pattern based on plotting commute trips of the travel diary survey, and carry out the analysis of house hold vehicle ownership structure through the Ordered-Logit Model.
And carrying out the survey that vehicle using and possession awareness for learner driver then analyse the relation between vehicle preference and vehicle possession intention through the structural equating model.
Also, analyse the relation that is vehicle preference, household property and vehicle possession intention.
The result of study is following.
Through the analysis of vehicle ownership pattern, the most of households which have a car lower than 2 car have only private car but the households which have a car over than 3 car have a private car and other car at the same time. So if the number of car-own is increasing, the ratio of households that have only private car is decreasing but the ratio of households that have a private car and other car at the same time is increasing.
Through the analysis of vehicle ownership structure per households, the factors which are affect to the probability of level of vehicle ownership increasing are the number of household member, the number of learner driver, the number of office worker, the monthly income of household, the age of householder, the number of preschooler.
Another factor that affect to the increasing the number of private car is that in case of type of housing is apartment, in case of tenure type is own-house compare with other cases of households.
Through the analysis of using private car and possession awareness, the preference of household vehicle ownership is high when vehicle preference is high , household member is many and household vehicle is low.
This study result is considered that the basic data for future traffic demand management.

목차

목 차
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 범위 및 방법 3
제 2 장 선행 연구 및 이론적 고찰 6
제 1 절 선행 연구 6
1. 가구승용차보유구조 선행 연구 6
2. 승용차 이용 및 보유의식 선행연구 11
제 2 절 이론적 고찰 14
1. 순서형 로짓 모형 (Ordered Logit Model) 14
2. 구조방정식모델 (Structural equation modeling : SEM) 16
제 3 장 가구별 차량보유패턴 및 승용차 보유구조 분석 18
제 1 절 가구통행실태조사 자료의 개요 18
제 2 절 승용차 보유실태 분석 19
1. 가구 차량 보유실태 19
2. 가구 속성별 승용차 보유실태 20
제 3 절 가구별 차량 보유패턴분석 26
1. 가구 보유차량수별 보유패턴 26
제 4 절 가구별 승용차 보유구조 분석 28
1. 변수 선정 및 설정 28
2. 순서형 로지스틱 모형을 활용한 분석 30
3. 모형의 결과 30
4. 모형의 적합도 검정 33
제 4 장 승용차이용 및 보유 의식 분석 35
제 1 절 연구모형 및 가설 설계 35
1. 잠재변수 선정 및 연구모형 35
2. 측정문항 및 연구가설 설정 36
2.1 승용차 운전인식 36
2.2 승용차 이용인식 36
2.3 승용차 이용에 따른 문제고려 37
2.4 승용차 이용에 따른 비용고려 38
2.5 가구구성원 속성 38
2.6 승용차 이용의사 39
2.7 승용차 보유에 대한 항목 39
제 3 절 설문자료 수집 41
1. 설문조사 개요 41
2. 응답자 속성 분석 42
제 4 절 승용차 이용 및 보유목적 분석 44
제 5 절 구조방정식을 활용한 승용차 보유의향 분석 51
1. 탐색적요인분석 51
2. 신뢰도분석 53
3. 확인적 요인분석 54
4. 연구모형 분석 59
4.1 모형검정 59
4.2. 가설검정 및 모형분석 61
제 5장 실태 및 의식조사를 통한 향후 전망 66
제 6 장 결론 및 향후 과제 69
■ 참 고 문 헌 73
■ 설문지 77
■ Abstract 80

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