본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 개발하고 유아의 언어능력, 국악능력, 그리기표상능력에 미치는 효과를 분석하여 유아교육 현장 적용 및 타당성을 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 국악능력에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구대상은 K시에 소재한 실험집단 C유치원 만 5세 유아 20명과 비교집단 R유치원 만 5세 유아 20명을 연구 대상으로 선정하였으며 연구대상의 평균연령은 실험집단 72.05개월, 비교집단 72.40개월로 동질 집단인 것으로 나타났다. 연구도구는 유아의 언어능력을 측정하기 위해 서울장애인종합복지관에서 개발하여 표준화시킨 ‘구문의미 이해력 검사’(서울장애인종합복지관, 2009)를 사용하였고, 유아의 국악능력을 측정하기 위해 박형신(2006)이 개발한 유아국악능력 검사 도구를 사용하였다. 또한 유아의 그리기표상능력을 측정하기 위해 지성애(2001)가 제작한 검사도구인 ‘그리기표상능력 평가척도’를 사용하였다. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동 개발을 위해 문헌연구를 통하여 연구 주제와 관련된 문헌을 수집하고 비교 분석한 후 연구의 필요성을 확인하고 연구를 계획하여 유아교육 현장 전문가와 함께 현장 연구 자료를 분석하였다. 또한 전래동화에 대한 활동을 수집하고 그 중에 유아에게 적합한 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 연계한 후 유아교육학과 교수로 재직하고 있는 전문가와 협의를 통하여 실험처치 방법을 개발하였다. 본 연구의 실험처치는 2015년 8월 4일부터 9월 3일까지 주4회씩 5주에 거쳐 16회 실시되었다. 실험집단의 유아들은 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 하였고 비교집단 유아들은 가창 중심 국악 활동을 하였으며 실험집단과 비교집단의 사전?사후 검사를 통해 수집된 자료를 통계프로그램인 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 공변량분석(ANCOVA)를 실시하였다. 본 연구의 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 언어능력을 향상 시키는데 효과가 있다는 것으로 나타났다. 언어능력의 하위요소인 문법형태소, 구문구조, 의미에서 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 실시한 실험집단의 유아들의 점수가 가창 중심 국악 활동을 실시한 비교집단의 유아들의 점수보다 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 둘째, 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 국악능력을 향상 시키는데 효과가 있다는 것으로 나타났다. 국악능력의 하위영역인 장단형 표현, 박 이해, 박 표현, 빠르기 이해, 빠르기 표현, 셈여림 표현에서 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 가창 중심 국악 활동을 실시한 비교집단의 유아보다 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 그리기표상능력을 향상시키는데 효과가 없다는 것으로 나타났다. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 실시한 실험집단의 유아들과 가창 중심 국악 활동을 실시한 비교집단 유아들의 그리기표상능력 결과에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 다양한 색채, 표상의 창의성, 표상과 언어의 연계성 영역에서는 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 가창 중심 국악 활동을 실시한 비교집단의 유아들보다 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서 구성한 ‘전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동’은 유아의 언어능력, 국악능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동’이 유아교육 현장에 적용 타당성을 입증한 것이라 하겠다. 따라서 앞으로 유아교육 현장에서 ‘전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동’을 교수-학습 방법으로 적극적으로 적용한다면 유아의 언어능력, 국악능력을 효과적으로 증진 시킬 수 있을 것이라 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the effects of Korean folktales based rhythm-word play activity on children`s language, drawing representation, and Korean traditional music ability in an early childhood education. The questions of this study were as followings: Research Question 1. What are the effects of Korean folktales based rhythm-word play activity on children`s language ability? Research Question 2. What are the effects of Korean folktales based rhythm-word play activity on children`s Korean traditional music ability? Research Question 3. What are the effects of Korean folktales based rhythm-word play activity on children`s drawing representation ability? The subjects used in this study were 20 children, experimental group, from C kindergarten and twenty children, comparative group, from R kindergarten. Both kindergartens are located in K city and children were all five years old. An average age of experimental group is 72.05 months and comparative group is 72.40 months. Therefore, these two groups are homogeneous. ‘The Construction Meaning Comprehension Test’ is used to measure children’s language ability and it was developed and standardized by Seoul Community Rehabilitation Center(2009). ‘Korean Traditional Music Ability Test’ developed by Park Hyung-Shin(2006) is used to measure children’s Korean traditional music ability. Also ‘The Drawing Representation Inventory’ developed by Chi Sung-Ae(2001) is used to measure children’s drawing representation ability. Literatures, which are related to this study, are collected, compared, and analyzed with professors who are in early child education field to confirm the research necessity and to develop Korean folktales based rhythm-word play activities. Also, folktales related activities are collected and linked with Korean folktales based rhythm-word play activities, which are suitable for children then research methods are developed with the help of professionals who are in early child education field. This experiment was conducted four times a week for five weeks, total of sixteen times, from August 4th, 2015 to September 3rd, 2015. Children in experimental group began with rhythm-word play, comparative group began with singing focused Korean traditional music activity. Analysis of Covariance(ANCOVA), using SPSS 18.0 program, is conducted on data collected from experiment and comparative group’s pre and post test. The results of this study are as follows: First, Korean folktales based rhythm-word play activity has a positive effects on children’s language ability development. The experimental group which implemented Korean folktales based rhythm-word play activity scored significantly higher than comparative group which implemented singing focused Korean traditional music activity. Second, Korean folktales based rhythm-word play activity has a positive effects on children’s Korean traditional music ability development. There is a more significant difference in experimental group which implemented Korean folktales based rhythm-word play activity than comparative group ,which implemented singing focused Korean traditional music activity, in subelement, such as rhythm type beat expression, understanding of tempo, temp expression, and dynamic expression, of Korean traditional music ability. Third, Korean folktales based rhythm-word play activity has no effects on children’s drawing representation ability. There is no significant difference in both experimental and comparative group. However, There is a more significant difference in experimental group which implemented Korean folktales based rhythm-word play activity than comparative group which implemented singing focused Korean traditional music activity in area which includes representation creativity, variety color selection, connectivity between representation and language. In conclusion, ‘Korean folktales based rhythm-word play activity’ that is designed in this study has a positive effects on language and Korean traditional music ability development. This study proves the validity of applying ‘Korean folktales based rhythm-word play activity’ in young children education. Therefore, children’s language ability and Korean traditional music ability can be effectively increased by actively applying ‘Korean folktales based rhythm-word play activity’ teaching-learning method in young children education.
목차
I. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 5II. 이론적 배경 71. 말놀이 7가. 말놀이의 정의 및 특징 7나. 말놀이의 교육적 가치 82. 전래동화 9가. 전래동화의 정의 및 특징 9나. 전래동화의 교육적 가치 113. 장단 13가. 장단의 개념 및 특징 13나. 유아발달과 장단 164. 관련변인 18가. 언어능력 18나. 국악능력 19다. 그리기표상능력 21Ⅲ. 연구방법 231. 연구대상 232. 연구도구 243. 연구절차 304. 자료처리 52Ⅳ. 결과 및 해석 531. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 언어능력에 미치는 효과 532. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 국악능력에 미치는 효과 613. 전래동화에 기초한 장단-말놀이 활동이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과 79Ⅴ. 논의 및 제언 1011. 요약 1012. 논의 및 결론 1033. 제언 108참고문헌 109부록 114국문초록 139Abstract 142